Ytringsfrihed,
fetaost og landsforræderi
Ytringsfriheden skal have meget vide rammer.
Hvis Jyllands-Posten vil fremstille Muhammed som bombemand eller sandalfabrikanter
vil have folk til at træde på et Jesusbillede, så har
de ret til det. Jeg er i min fulde ret til at gå ind og banke på
hos naboen og meddele ham, at han ligner en røv med ører.
Men hvis jeg så kommer dagen efter og spørger, om jeg ikke
lige må låne hans græsslåmaskine, så er det
ikke sikkert, jeg bliver venligt modtaget. Og hvis danske fabrikanter ønsker
at sælge fetaost til araberne, så er det måske ikke så
heldigt, at en stor dansk avis lige har fornærmet dem blodigt.
Hvis en avis ønsker at slå et slag for ytringsfriheden, kan
den gøre det på mange måder. En af de fineste ville
være at åbne avisens spalter for meninger, der er i modstrid
med avisens egne. En af de dårligste er at køre hetzkampagner
mod et mindretal.
Man har villet forsvare Jyllands-Postens
Muhammedtegninger med, at det er dansk humor, når den er bedst.
Blasfemi kan være aldeles vidunderlig. Jeg husker, hvordan Paul Krassners
totalt anarkistiske blad The Realist illustrerede mottoet ”One Nation under
God” med en tegning af spjættende Onkel Sam, der blev røvpulet
af en langskægget guddom. Jeg elsker Gustav Wieds ”Pastor Sørensen
& Co,” Jeg kan se mange gode grunde til at være blasfemisk og
respektløs over for alle etablerede religioner, Islam inklusive.
Men blasfemi og satire må vurderes ud fra det sammenhæng de
indgår i. Jeg synes, jødevittigheder kan være morsomme.
For eksempel den med damen, der kommer løbende langs stranden og
råber: Hjælp, hjælp, min søn tandlægen drukner.
Men jeg synes ikke, tegningerne
af jøder med lange næser i Der Stürmer er morsomme. De
indgik i en had- og hetzkampagne mod Tysklands jøder, og set i det
lys er tegningerne bare modbydelige. Det samme gælder Jyllands-Postens
Muhammed-tegninger. Man kan ikke undgå at se dem i sammenhænget
af islamfjendtlige og racistiske udtalelser fra den faste skok af højrefløjs-kommentatorer
og –politikere fra Pia Kjærsgaard til Lars Hedegaard. Og så
er de ikke morsomme, bare dumme, vulgære og stødende.
Jyllands-Postens frihed til at trykke tegningerne svarer til et forlags
frihed til at genudgive Zions Vises Protokoller. De har ret til det. Javel.
Men så må de også finde sig i den kritik, der kommer.
Nu er tegningerne blevet årsag til en krise i forholdet mellem Danmark
og de arabiske lande, og de kan meget vel være årsag til, at
danske fastboende og rejsende i Mellemøsten bliver udsat for overgreb,
til at dansk eksport til disse lande går mere eller mindre i stå
og til at danske soldater i Afghanistan og Irak bliver bragt i endnu større
fare.
Krisen kunne have været
afværget, hvis Anders Fogh havde taget det møde, tretten ambassadører
fra islamiske lande bad ham om, Men det ville han ikke. På grund
af ytringsfriheden, sagde han.
Men regeringen har også ytringsfrihed. Blandt andet til at sige fra.
Det var ikke spor svært for Rikke Hvilshøj at fordømme
en artikel i Aftonbladet, der kritiserede Danmark. Så det ville heller
ikke være svært for Fogh at udtale en kritik af tegningerne
i Jyllands-Posten. Hvis det altså var det, han mente. Men det var
det nok desværre ikke.
Nu sidder Fogh så som en lus mellem to negle. Fra første færd
har han forsøgt at tækkes både erhvervslivet og den
racistiske højrefløj.
Meget ondt kan man sige om
erhvervslivets folk, men de er ikke racister. De er ligeglade med, om folk
er sorte, gule eller skotskternede, bare de kan tjene penge på dem.
Erhvervslivet er orienteret ud mod verden og globaliseringen. Det har absolut
ingen interesse i Dansk Folkepartis fnidder om at vende tilbage til stokroserne
og sol over gyldne agre. Arla vil sælge fetaost til Saudi Arabien.
Så er den ikke længere.
Og erhvervslivet kan med god grund mene, at det har købt og betalt
regeringspartierne og derfor også må have lov til at bestemme
over den politik,der bliver ført. Hvem var det, der spyttede gevaldigt
i Venstres valgkasse og betalte alle de blå balloner på motorfærgen
Sjælland, da Fogh blev hyldet af sine stormtropper? Erhvervslivet,
selvfølgelig. Og den, der betaler musikanterne, kan også bestemme,
hvad der skal spilles.
Et af de første portrætter
af Fogh efter valgsejren i 2001 viser, hvordan Mærsk Møller
klamrer sig til ham som en abe til en pind og griner over hele hovedet.
Nu skulle der føres erhvervsvenlig politik i Danmark. Læg
et socialdemokratisk røgtæppe ud for at få stemmer i
urnen og kør så den konsekvente politik med skattebegunstigelser
til de rige, milliardtilskud til erhvervslivet, betalt af lønmodtagerne,
privatisering af velfærdssamfundet og magt til de multinationale.
Samtidig har Fogh været
som en logrende hund for sin herre og mester i Washington og serveret kagemand
for ham. Men amerikanerne vil ikke se med blide øjne på, at
deres forsøg på at overtage Mellemøsten bliver skadet
af en dansk hetzkampagne.
Men Fogh har også samtidig støttet sig til Dansk Folkepartis
forsøg på at mane et tænkt Morten Korch-fortid frem
igen. Og nu revner bukserne. Nu må han vælge side mellem det
globaliserede erhvervsliv og fortidsstræberne.
Hvad gør så Fogh? Tja, i den slags situationer plejer han
først at gemme sig. Og hvis det ikke hjælper, så sender
han folk ud for at lede efter Per Stig Møller. Fogh har ellers overtaget
alle en udernrigsministers normale opgaver selv. Det er ham, der rejser
rundt i verden, gør Bush sin opvartning og høster hvad der
måtte komme af belønning for tjenstvilligheden. Mens Per Stig
stort set sidder inde under et bord og bider sig i skægget. Men når
der skal deles øretæver ud, kommer Fogh i tanke om, at han
da vist også har en udenrigsminister et eller andet sted, og så
står Per Stig der og ligner en våd hønsehund, mens han
prøver på at rage i hvert fald et par kastanjer ud af ilden
for sin herre.
Nu får vi så se, hvordan
sagen udvikler sig. Man kunne jo prøve på at finde en syndebuk.
For Pia Kjærsgaard er sagen klar. Det er de herboende muslimers skyld.
Alt er deres skyld. Hvis høsten slår fejl eller lilleprinsen
får kolik, er det imamernes skyld. Så når herboende muslimer
drister sig til at sige, de ikke synes Jyllands-Postens tegninger er morsomme,
og hvis de endda siger det samme til folk i islamiske lande, så er
de simpelthen landsforrædere.
Det kan jo så give anledning til nogle overvejelser over begrebet
landsforræderi. For det første antyder ordet, at der findes
et interessefællesskab for alle, der tilfældigvis bor i samme
land. Men den påstand holder ikke en meter, og den bliver mere og
mere ugyldig i en verden, der bliver mere og mere globaliseret. For det
andet kan påstanden om landsforræderi meget vel ses som et
forsøg på at kvæle debatten og demokratiet og tvinge
alle til at rette sig ind efter højrefløjens meninger.
Erhvervslivet er ikke bundet
af nationale interesser. Kapitalen er global. Kan man heraf udlede, at
erhvervslivets ledere er landsforrædere? Kun hvis man tror, loyalitet
kun kan være knyttet til geografiske grænser.
Men under alle omstændigheder vil
det nok ikke formilde Arlas arabiske kunder, at netop herboende muslimer
bliver udpeget som syndebukke i sagen.
Så ville det være
mere nærliggende at tage dem, der rent faktisk startede hele balladen.
Hvem har det formelle ansvar? Det har Jyllands-Postens chefredaktør
og især kulturredaktør Flemming Rose.
Så den dag, fetaosten virkelig er i fare, skal Fogh såmænd
nok bøje sig og udlevere Flemming Rose sammen med en krumsabel til
retsforfølgelse i Riyadh.
(Nettidsskriftet Loke. 30. 1. 2006)