"Vækstlaget" udkom i 2007 på Rosinante.
I 2001 kom der et jubilæumsnummer
af Hvedekorn, hvor de optrykte det første digt, en masse digtere
havde haft i bladet. Mit første bidrag fra 1963 var også med.
Jeg læste alle digtene og kom ti at tænke over, at mange af
dem egnede sig til at blive læst op, og det gjorde mine ikke. Jeg
skrev hovedsagelig nogle meget korte, haikuagtige digte, og hvis jeg prøvede
at læse dem op, var jeg færdig, før folk overhovedet
havde slået ørere ud. De sad bare og virrede på hovedet
og ventede på, at der kom mere, men det gjorde der ikke.
Nogle dage efter sad jeg
i bussen, og pludselig stod en sætning i hovedet på mig: ”Varanerne
parrer sig”. Hvis nu det var et digt, tænkte jeg, hvordan skulle
det så fortsætte?
Det blev til en slags taledigt,
og dem kom der flere af i den næste tid. Vi var oppe i huset i Småland,
og der gik det helt amok. Når jeg gik rundt i skoven, ynglede digtene
i mig, og da jeg ikke havde taget pen og papir med, kom jeg storkende tilbage
og var ved at rive døren af hængslerne for at komme ind og
skrive det ned.
Det underlige var, at de
nye fortællende digte selvfølgelig var mine, men så
ikke var det alligevel. For fortællerstemmen var ikke mig. Det var
en stemme, der var meget yngre end mig, en ung digterspire, der er interesserer
sig brændende for alt det, unge mennesker interesserer sig for. Han
kantede også ustandselig sig selv ind i alle digtene, så han
skulle have et navn. Jeg besluttede, at han var 28 år og hed Mikkel,
og så fik han efternavnet Fossmo. Så var han klar til at gå
ud i verden.
Jeg sendte nogle Mikkel-digte
til Vindrosen og Øverste Kirurgiske, og de ville gerne have dem.
De vidste selvfølgelig ikke, det var mig, der havde skrevet dem.
I nogle numre af Hvedekorn var der både mine egne digte under mit
eget navn og Mikkel-digte.
Så var der noget,
jeg ville have afprøvet. Alt, hvad jeg havde sendt til Gyldendal
siden 1981, kom retur. De holdt op med at lade som om de læste det.
Men var det nu, fordi de syntes, jeg skrev dårligt, eller var det
mit navn, der spærrede? Det ville jeg gerne vide, så derfor
sendte jeg et bundt Mikkel-digte til et Gyldendal-forlag. Det var den navnkundige
redaktør Torben Madsen, der læste digtene, og han antog dem
til udgivelse. Bogen kom til at hedde Vækstlaget, fordi der havde
stået i en kronik, at man skulle gøre noget for vækstlaget
i dansk litteratur. Og her var det så. De ville gerne have, jeg kom
op med forlaget, så jeg fandt på, at jeg desværre boede
i Venezuela. Jeg fandt på sindrige systemer, så man kunne sende
post og betale honorar til Mikkel. Bogen udkom og fik rosende omtale. Så
vidste jeg, at det ikke var kvaliteten af mine bøger, Gyldendal
havde noget mod, men at jeg var mig. Kort tid efter fik Vækstlaget
en produktionspræmie fra Statens Kunstfond. Jeg havde ikke søgt
om noget som helst, og ingen af de bøger, jeg udsendte under eget
navn, havde fået produktionspræmie siden 1975.
Nogle anmeldere blev meget
sure over, at sådan en præmie var gået til en, de slet
ikke kendte og delte netværk med og brokkede sig offentligt, og Torben
Madsen svarede i Politiken, at når store bøger passerer gennem
små hjerner, bliver de til små bøger – et citat fra
den syriske digter Adonis.
Men de skumlede, anmelderne.
To år efter udgav jeg en ny Mikkel-bog på samme forlag. Sissel-Jo
Gazan anmeldte den begejstret, men dagbladene var helt tavse. Ikke én
anmeldelse. Og som følge heraf blev den heller ikke solgt, og så
ville forlaget ikke udgive flere Mikkel-bøger. En tredje Mikkel-bog
kom på Jorinde & Joringel – der heller ikke vidste, hvem forfatteren
var – og en fjerde og sidste på Det Poetiske Bureau. Da jeg gerne
ville have nogle Mikkel-digte med i mine Udvalgte digte i 2018, måtte
jeg jo indrømme, det var mig, der havde skrevet dem, så jeg
afslørede det ved udgivelsesreceptionen.
Anmeldelser
Mikkel Fossmos digte vil
gå rent ind hos det yngre, digtlæsende publikum; men vi andre
kan heldigvis også læse med og glæde os over debutantens
veloplagte digte.
Mikkel Fossmo har tidligere
skrevet digte i Hvedekorn, men Vækstlaget er hans debut i bogform.
Og hvilken debut. Med en imponerende stilstikkerhed og en vældig
sproglig energi tager digteren livtag med den moderne tilværelse
i en stribe tekster, som først og fremmest henter deres gennemslagskraft
i en overrumplende udnyttelse af perspektivforskydningerne som virkemiddel.
Der er næppe én eneste falsk tone eller overflødigt
ord i Mikkel Fossmos skæve indfaldsvinkler til det hverdagsliv, vi
tror at kende så godt, men som uden varsel kan ændre sig og
fjerne tæppet under os.
Mikkel Fossmo skriver friskt
og uimponeret som en ung Rifbjerg, vittigt som Benny Andersen, underfundigt
som Dan Turell - og fandenivoldsk som Mikkel Fossmo…
Mikkel Fossmos evne til
at se det største i det mindste - og evne til at formulere indsigten
i digtform - har affødt en perlerække af digte, som giver
smag på mere fra den kant.
Steffen Kronborg, lektørudtalelse
Indholdet formuleres oftest
med et twist, der får smilet frem, fordi det er underfundigt og ofte
spiller formuleringerne op mod den kanoniserede litteratur..
Jeg kunne frygte, at også
Lars Bukdahl vil blive begejstret for Mikkel Fossmo, og det ville jeg jo
normalt betragte som diskvalificerende for Fossmos tekster… Men i de bedste
digte lyder en ægte stemme fra et lyrisk vækstlag, som det
bliver spændende at følge.
Jørgen Falkesgaard
i Standart
Digte er en alvorlig sag.
Sådan mener mange. Og morskab i lyrik er derfor en form for revolte.
Eller rim og remser. I Mikkel Fossmos debutdigte er morskaben imidlertid
fuldt integreret. Hans digte er kåde, frække og overgivne,
uden at blive platte, nemme eller manierede. Livets alvor bliver hævet
op af morskabens svæv
Statens Kunstfond i begrundelse
for tildeling af produktionspræmie
Vækstlaget er en topvulgær
og morsom bog fra en uimponeret debutant. Den er samtidig spændende
og vidner om modenhed… Mikkel Fossmo er sjov. Og når man virkelig
er sjov, er det, fordi man overrasker og siger noget nyt… F.P. Jac. kan
jeg næsten ikke komme udenom. Mikkel Fossmo og ham er meget forskellige,
men det er sjældent, at man ser andre danske digtere bevæge
sig i et så kompromisløst humoristisk felt.
Sentura
Dyredigtene vidner om en
herligt bizar fantasi og kunne stå som en slags lyrisk sidestykke
til Gary Larsons ’Far Side’-striber. Vittigt svares der igen i mange digte
på en hel kongerække af danske digtere fra de sidste to århundreder.
Lasse Hore Kjældgaard
i Politiken
De gange debutanten Mikkel
Fossmo ryster på hånden i digtsamlingen ”Vækstlaget”
er ikke værd at nævne… Fossmo er blandt de allerbedste i den
yngre generation… For mig at se bliver Fossmo en kartograf på gennemrejse
i det vækstlag, digte udspringer af.
Christian Stokbro Karlsen
i Nordjyske
Mikkel Fossmo er en vittig
mandsperson. Kønnet skal med. At ”Vækstlaget” er konciperet
gennem en mandlig optik er ikke nogen genial iagttagelse, men nok en nødvendig
oplysning til nysgerrige (kvindelige) læsere… Dan Turèll sidder
sikkert i sin himmel og gnægger af fryd over Fossmos festligt flabede
nedskrivning af den romantiske dvælen ved al-naturen. Men i modsætning
til Turèll kan Fossmo nyde ubehaget
Erik Svendsen i Jyllands-Posten
En guldgrube af finurligheder
og sproglige gylp, der giver klare associationer til F.P. Jacs humoristiske
univers… Alt i alt en fantastisk sjov, forholdsvis let tilgængelig
samling tekster, der vil kunne formidles til alle der gerne vil udfordres
sprogligt og formligt.
Anne-Mette Lerche på
Liteteratursiden
Anarkistisk og pistolhumoristisk
tages gode udtryk ned fra hylderne og vristes og tvistes, så de bliver
fulde af spas og nogle gange mening. Vækstlaget er en dækkende
titel, selv om den er mindre original end det, den dækker over. For
der er sandt for udyden meget, der kan vokse her. Både talent og
selvtugt… Mikkel Fossmo er bedst, når der er et strejf af tynd hud
og filosofisk nøddeknækkeri. Som i det krinkelkrogede, dybt
vittige og mærkeligt følsomme »En samtale mellem træer
er en forbrydelse«.
Liselotte Wiemer i Weekendavisen
Uddrag af bogen
Brændende busk
Ude ved Ringvej 3A står
der en busk og brænder. Der kommer lyd ud af busken, sådan
noget med: Ja, hallo, det er Gud, det er mig der taler.
De fleste drøner
lige forbi med lukkede ruder og kan alligevel ikke høre andet end
The Voice i bilradioen.
Men så er der nogle
der skyder genvej over hellen, når de skal over i Netto, og de stopper
tit op et øjeblik og ser på busken.
Too fucking much, siger
de så. Hvad bliver det næste de finder på?
Vi gider ikke stå
og vente, han kommer nok snart med et tilbud på sildesalat.
Men de der flammer, de ser
godt nok ægte ud, det er vist noget man kan købe til pejsen.
Paw Dennis stopper op og
kigger på busken. Så kyler han en flaske over i flammerne.
Lav dig nogle flinteknive
og omskær mit folk ved forhudshøjen, siger busken.
Nå, er det med den
på, bror lort, siger Paw Dennis, nu skal du ikke komme for godt i
gang.
Din farbrors køn
må du ikke blotte. Din fasters køn må du ikke blotte.
Jeg er Herren din Gud, siger busken.
Ja, ja, godt med dig, siger
folk, men kan du lige sige mig hvor I har flaskeautomaten?
Er der fine gule hår
på bylden, skal præsten erklære den uren. Så er
det skurv, siger busken. Kommer et tinsjemetdyr ned i lerkrukken, er den
uren.
Var det den vi så
på den video vi lejede nede i døgneren? siger en mand til
sin kone. Den hvor der kommer små mider ud af dem alle sammen?
Gud snøvler videre,
Hjul i hjul, siger han, og folk siger: De begynder da også tidligere
og tidligere hvert år.
Drømmesporvogn
Der var stadig sporvognsskinner
i Frederikssundsvej femogtyve år efter at HT var gået over
til busser
halvt fyldt med asfalt lå
skinnerne dér og lynede i solen som en russer med ståltænder.
Jeg har det lidt på
samme måde
med alle dem jeg har været
forelsket i
de kører med natsporvogn
gennem mine drømme
maser sig sammen på
forperronen
skiftes til at styre med
store håndsving
opfinder mystiske rutenet
der aldrig før har eksisteret
linje 24 ud ad Slotsherrensvej
linje 38 ned ad Ålekistevej
sladrer sammen og bagtaler
mig fnisende.
Forsvinder så hvide
som sølvmåger
ned i en undersøisk
remise.
Aftægtsengle
Deres pensionskasse har bygget
ude på Dokken;
den får ikke for lidt
med snoede tårne og gesimser.
Det er et hjem for firserengle
på aftægt; dér sidder de og hænger med fjerene.
Vi havde fast arbejde i
lyrikken, siger Gabriel til mig. Selv når der gik hul på os,
viste vi aldrig kløer.
Nu er der ingen der har
brug for os. Vi er ikke så gode til det med ironien.
Men jeg skal være
den sidste til at klage; vi har fjernsyn på alle værelser.
Vi kan altid tage mobilen og ringe til Gud.
Der går en havnetaxi
så vi kan komme i byen. Vi skal bare folde vingerne godt sammen når
vi skal med bussen.
Hvis vi hjælper hinanden,
kan vi få vingerne ned i en rygsæk. Så ligner vi næsten
norske turister.
Men selvfølgelig
ville det være rart at få lidt sus i gevandterne igen. Kunne
du ikke skaffe mig et job som søndagsengel?
Jeg kan stå i døren
og vifte med vingerne. Det er godt når der er hedebølge, og
så sparer det på elregningen.
Måske kan vi komme
med i et digt en gang imellem. Om ikke andet så en konfirmationssang.
Engel rimer på stængel,
det kan du godt hilse og sige.
Drømmefår
Vågner af en drøm
om menneskeædende får
der nappede begge mine ben
op til knæene.
Hvad mon Freud havde fået
ud af det
spørger jeg mens
jeg trækker mig ud af sengen ved hænderne og maver mig frem
mod døren.
Det burde være muligt
at kende forskel på almindelige fortrængninger og dødbringende
lidelser.
Hvis der går koldbrand
i benstumperne, ryger lårene også, og så skal jeg bæres
rundt i en kurv.
Bah bah, lille får
har du noget uld?
spørger jeg venligt.
Mon ikke, gamle nar,
hele ryggen fuld,
lyder det truende kor ude
fra trappen.
Hele trappeskakten én
masse af morderiske
ulddyr.
Oh shit
sikken en elendig begyndelse
på dagen.
Morgenstemning
Der lugter af pige i værelset
og jeg sidder og snuser.
Det er til at forstå
at lagenet er krøllet, men hvordan kan der være bundet knude
på det?
Der hænger små
atomer af hendes ånde i luften,
jeg sidder med åben
mund og polypper og sutter hende ind til drøbelen.
Nu sidder hun i Farum-toget
med tandmærker på den ene balde.
Hun er så splitternøgen
inde under tøjet at de bliver nødt til at sætte hende
i enekupé og blænde alle ruderne; ellers ville folk få
sanktvejtsdans.
Hvad skal de stille op inde
i byen? Måske indfører de sommertid i utide i ren panik.
Jeg tør ikke gå
ud og tisse; jeg ville få tårer i øjnene ved at se den
så uædel, efter det den har været indviet til.
Nu ville det være
helligbrøde at tænke på mobiler, faste telefonnet og
især sms'er.
Der skal afsendes større
korps af rokokobude i røde uniformer med guldtresser alle vegne,
trekantede hatte på hovedet og hvide glacéhandsker.
De skal bære på
vinrøde fløjlspuder med viftende sorte kvaster
og på hver pude skal
der ligge et enkelt hvidt rosenblad
så let og duftende
som hendes øjenlåg.
Lad tonerne fortælle
I mange år fik jeg
stiv pik af orgelmusik.
Buxtehudes Magnificat primi
toni var instant Viagra.
Hvis jeg skulle sammenligne
reaktionstiden på min kæreste med røven i vejret
iført armbånd
og ring i næsen
og Mozarts Requiem i d-mol
(Köchel 626)
vandt Mozart med alle dommerstemmer
og karakteren 9,9 for elegant
kunstnerisk udførelse.
Jeg kunne jo ikke fortælle
nogen om det; folk ville bare tro jeg var mærkelig.
Så der sad jeg til
syv bryllupper og en begravelse og dampede
koret istemmer Alterlyset
i Herrens hus er det ædleste brudeblus
og famlefamle ned i lommen
lirkelirke op over navlen
og så sidder man der
og ånder.
Det er ikke til at vide
hvad sådan noget kommer af
det må være
noget meget tidligt, mens der var morgenandagt på Program 1.
Men så blev hun gift
hende jeg var forelsket
i alle tre år i gymnasiet
(hende der altid så
på mig som om jeg var en amagerhylde over Børge Mogensen-sofaen)
og selvfølgelig med
min bedste ven (det røvhul)
og i Holmens kirke, mindre
kunne ikke gøre det
og så drønede
orgelet løs med Det er så yndigt
og jeg så på
hende med stor undren
og tænkte hold kæft
en smatso, hvad har jeg nogen sinde set i hende
og samtidig var det som
om jeg havde en isvaffel i bukserne
totalt afdød fra
brystbenet og ned
så det var da et held
jeg ikke gik til psykolog og betalte en formue.
Blød som en krop
En sommerdag begyndte det
at klø i græsset nede under asfalten.
Strandbredden under brostenene
grusede helt sammen.
Ladegårdsåen
brød gennem rørsystemerne og skyllede som en mindre Amazonas
ned ad Åboulevarden.
Og lige pludselig var byen
blød som en krop.
Ikke bare det: Der groede
hud på alle husene.
Rådhustårnet
knækkede over i tre led, fik negl på tårnet og pegede
anklagende på Palace Hotel, der åbnede gabet og begyndte at
sutte indholdet af en turistbus i sig med pludselig myreslugertunge.
Folk styrtede skrigende
over på Burger King, hvor der snart efter lød en højlydt
bøvs fra restauranten på første sal da hele huset begyndte
at fordøje.
Politikens hus lagde en
lort i porten ind til Ekstrabladet.
Oh shit, hylede folk, blomsterbørnenes
værste drømme er gået i opfyldelse.
Byen begynder at æde
os.
Snart kravlede mindre beboelsesejendomme
rundt som krokodiller.
Domus Vista flød
sammen til en gople med fangtråde helt over til tårnet i Zoologisk
Have (der havde fået fjer på og var lige ved at lette).
Vor Frelser var en narhval
der stod på sin hale og strittede.
Tivolis hovedindgang var
snoet af sammenfiltrede kæmpeorme.
Vesterbrogade gik i regnskov,
Ishøj blev til Jurassic Park.
Nørreport station
smækkede gabet i og opløste tusinder med sin mavesyre.
Da det regnede, skød
der hvide svampe op alle vegne.
Bygningerne flød
ud, smattede sammen og opløstes.
Kun en klistret masse lå
tilbage.
Og stivnede langsomt til
sten.