Glimt af kolibrier
"Glimt af kolibrier" er ikke
kun en beskrivelse af en rejse til Trinidad i 1987-88, men fortæller
også om øens kultur og historie.
Bogen
er udkommet som e-bog på Saxo Publish og koster 50 kroner
Uddrag af "Glimt af kolibrier"
Vreeswijks samba om Deirdre i Rio lyder
for mit indre øre den første
morgen i Port of Spain, hvor jeg står
mellem krydsfinerskure og bøl-
geblik i en kølig dugget tropemorgen
og ser ned over bjerget mod byen og
havet langt dernede. Klokken er seks,
og skravlede haner galer alle
vegne. Der lugter af lort, kaffe og bitre
blomster, der netop folder sig
ud mod den disede sol.
-
Vi var kommet til Trinidad sent på aftenen,
fra flyets kunstige
kølighed, der får slimhinderne
til at sprække, ud i et insektpibende,
muggent og overdådigt yppigt tropemørke,
der propper fløjl i alle
sanser. Et brev, jeg havde skrevet, var
nået frem, og Lawrence stod og
viftede med et lille skilt. Vi kunne bo
i hans gæstehus for femten
US-dollars.
-
Hans gæstehus lå højt oppe
på bjergsiden, i et favelha-agtigt slum-
distrikt. Han bor der også selv.
Lawrence og hans venner havde været to
dage om at bygge huset, og det så
også sådan ud. Hastigt opsmækkede
vægge af krydsfiner. Tag af bølgeblik.
Vand måtte hentes ude i gården.
Lokummet var en spand i et lille skur
ude i gården. Huset var bygget på
pæle på en stejl og mudret
skråning, lige ved siden af hans fætters lidt
større hus.
-
Skillevæggen mellem Lawrences stue og
det kammer, hvor vi skulle
sove, gik ikke op til loftet. Der var
ikke nogen dør, der kunne låses,
kun halvdøre og forhæng.
Der var ingen lys på kammeret, og selvfølgelig
ikke ventilator, så kroppen måtte
starte sit eget lille sprinkleranlæg.
Varmen var som midt på eftermiddagen
en augustdag før torden på barn-
dommens pulterkammer.
-
Sengetøjet var jordslået og brugt
af forskellige, der havde sat
livets spor på det. Der var et stort
moskitonet, der dog havde det med
at synke sammen, så man følte
sig som fisk i trawlet. Lawrences radio
kunne spille højt. Den kunne tilsyneladende
tage tre stationer på én
gang. Lawrence kunne godt falde i søvn
til musikken. Det kunne Helen
ikke, så hun listede sig ud og skruede
ned.
-
Natten igennem hylede og gøede hundene,
og hanerne galede selv i
bælgmørke. Jeg sov som et
murmeldyr, vugget af romantisk Orfeu Negro--
fornemmelse.
-
Lawrence stod tidligt op, så det gjorde
vi også. Det sprøde lys rakte
sine morgenstive fingre op over bjerget.
Dugdråberne sitrede af kulde,
og hanegalene skar tyndt gennem luften.
-
Lawrence lavede kaffe. Vi sad og snakkede
hyggeligt frem og tilbage.
Han havde sejlet engang og været
i Tyskland. men nu levede han af at
leje soveværelset ud eller arrangere
ture for turister. Han havde ingen
transportmidler selv, så turene
var enten fodture eller ture med de
lokale maxitaxier - kleinbusser, der svarer
til de tyrkiske dolmus'er.
Når han engang havde tjent nok,
ville han bygge sig et rigtigt gæstehus
med brusebad. Hans venner kunne komme
over og hjælpe til. Man skulle
bare sørge for, at der var nok
at spise og drikke. Så blev de hængende,
til huset stod der. Nu var det snart jul,
og så skulle han rundt til
alle vennerne og spise og drikke rom og
synge. Han var baptist,så han
måtte godt. Der er nogle mennesker,
der er så kristne, at de hverken må
danse eller drikke, men den slags religioner
brød han sig ikke om.
-
En dansk lærerinde havde engang boet
en hel måned på det lille
kammer, hvor vi havde overnattet. Vi var
glade for at have haft et sted
at sove den første nat, men nu
ville vi nok kigge os om efter noget nede
i byen.
-
Jamen, så fulgte han os da derned. Han
bar endda noget af vores
bagage. Hvis vi fortrød, kunne
vi jo altid komme op til ham igen. Der
var køligere oppe på bjerget.
Nede i byen var der stinkende varmt.
-
Lawrence kendte alle de mennesker, vi kom
forbi. Stoppede op og
hilste alle vegne. En forhenværende
bokser viste et kæmpestort vægma-
leri, han havde lavet. Det var fuldt af
dyr og profeter. Vi tog afsked
med Lawerence ved det danske konsulat,
hvor den kinesiske sekretær
Frances var hjælpsom og imødekommende.
Vi fik lov til at stille vores
bagage ind på hendes kontor, mens
vi fandt et sted at være. Hun kom med
kaffe til os og gav os lov til at låne
telefonen.
-
Og så drev vi ned ad hovedgaden Frederick
Street. Trafikken var tæt,
men hensynsfuld. Bilisterne holdt tilbage
for fodgængerne. Og dem var
der masser af. Sorte i alle nuancer fra
pudset kakkelovn til halvsmeltet
nougat. Det første, almindelige
indtryk var, at folk virkede søde og
venlige. Helt anderledes end hjemme. Hvis
man købte et æble, blev det
ikke rakt med et surt håndledsvrik
og en vrissen, men med en fejende
bevægelse, et stort smil og et:
- Here you are, brother.
-
Der var så at sige ingen turister. De
første par timer på gaden så
vi kun et par af disse blåhårede
amerikanske enker og nogle franske Club
Mediteranée-piger i alt for korte
og snærende short. Deres blege lår så
syge og maddikeagtige ud i tropesolen.
Vi så også selv ud som noget, der
har ligget under en sten. Og når
vi så på folk omkring os, var det kun
alt for tydeligt, at vi bevægede
os stift og kantet og ufrit. De sorte
piger vuggede med røven. Fede madammer
gyngede og skvulpede rytmisk og
hoppende. Unge mænd gled katteblødt
frem, med en varm snigen i leddene.
-
Tænk at bevæge sig, som om det
var en dans at gå. Og en sang at
danse. I stedet for at være skruet
sammen af pinde og stivere eller
bumpe rundt som en sækfuld myoser.
-
Der er to-tre procent hvide på Trinidad.
men de kommer ikke i
butikkerne i centrum. De køber
ind ude i deres shopping malls i for-
stæderne. Og bevæger sig direkte
til og fra deres kontorer med air-
condition i biler med aircondition. Så
man ser dem ikke på gaden eller i
maxitaxierne og busserne.
-
Man ser også forbløffende få
indere inde i Port of Spain. 37 procent
af Trinidads befolkning er indere. Men
de fleste bor ude i landsbyerne
og kommer sjældent ind til hovedstaden.
-
Forbløffende mange af de sorte kvinder
gik med curlers i håret. Det
virkede lidt som at sælge sand i
Sahara. Krushår har de jo i forvejen.
Der var også mange, der havde fletninger
- i alle tænkelige størrel-
ser, former og varianter. De var tit omviklet
med glasperler i utallige
farver. Det er et stort arbejde at lave
et helt hovedfuld bittesmå
fletninger. Man bruger en særlig
kam, der ligner en gaffel med otte-ti
tænder i den ene ende. Med den trækker
man små ståluldslignende totter
op. I den anden ende er der en meget fintandet
lille kam, som man reder
totterne helt ud med, før man med
fingrene fletter dem stramt sammen og
binder knude om ved at føre fletningerne
gennem hårløkken. Det bliver
man så ved med, til hele hovedet
er dækket. Til gengæld kan sådan en
gang fletninger holde i flere måneder,
bare de er bundet stramt nok.
Hvis man har gjort det rigtigt, kan man
vaske håret med alle fletninger-
ne i, uden at de går op.
-
Der var også mænd, der gik med
fletninger. Nogle sorte muslimer stod
i hvide fodside kapper foran et stormagasin
og solgte små flasker med
underlige essenser og eliksirer. De havde
små hæklede grydelapper på
hovedet i de etiopiske farver - grøn,
gul, rød.
-
Men muslimer var der ikke så mange af.
Der var mange flere rastaer.
-
Rastaerne lader håret gro og fletter
det i "dreadlocks" - store løse
og uldne lokker, som lange fed garn. Mange
af dem har tilsyneladende sat
kunstige fletninger ind mellem deres naturlige
hår. Det er almindeligt
at farve sine dreadlocks okkergule. Alle
disse løse fletninger er så som
regel bundtet sammen og pakket ind i en
stor, strikket hue i de etiopi-
ske farver. Sådan en strikhue kan
sagtens være på størrelse med en
almindelig papirkurv. Den bruges også
som håndtaske. Rastaerne har
endollarsedler, cigaretter, tændstikker
og andet godt liggende inde i
håret. Rastaernes åndelige
fader er Marcus Mosiah Garvey, der i
tyverne og trediverne formulerede Tilbage
til Afrika-ideologien på sin
fødeø Jamaica og i USA.
-
Garvey sagde, at alle racer var lige. "Hvis
nogen race påstår, at den
ikke kan gøre det samme, som andre
har gjort, er det at kaste en for-
nærmelse i ansigtet på den
Almægtige Gud." Det var Garvey, der kom med
den berømte sammenligning mellem
racerne og et klaver. Man skal spille
på både de sorte og de hvide
tangenter for at få harmonier frem.
-
Gud er uden farve, sagde Garvey. Men ethvert
folk ser Gud i sit eget
billede. De hvide opfatter Gud som hvid.
De sorte må se ham som sort.
-
Garvey var modstander af raceblanding. Han
troede på den sorte races
renhed. Men der var ikke plads til de
sorte i de hvides verden. De
hvides verden - Babylon - stod for sit
fald. De sorte måtte vende
tilbage til deres hjemland, Afrika. Kun
der kunne de finde lykken. Alle
sortes åndelige hjemland var det
uafhængige sorte kejserrige Etiopien,
som Garvey besynger i salmer som denne:
-
Etiopien, tyrannerne falder
-
der en gang i knæ dig tvang.
-
Og hør dine børn, der kalder
-
-
over havene lyder vor sang.
-
Jehovah den store har hørt os,
-
har hørt vore sukke og gråd.
-
Hans kærligheds ånd har ført
os
-
frem til den kommende dåd.
-
Garveys tilhængere pegede på de
sortes kulturbærende rolle fra de
tidligste tider. Dronningen af Saba var
sort. Lægekunstens fader,
Imhotep i Egypten, der levede 2.000 år
før grækeren Hippokrates, var
sort. Faraoen Keops havde tydeligt negroide
træk. Den sorte etiopiske
kong Piankhi besejrede Egypten og blev
stamfader til et dynasti af sorte
faraoner. Tre sorte blev paver i Rom -
Viktor, Melchiades og Gelasius.
-
Garvey havde sagt, at de sortes udfrielses
time ville komme, når en
sort konge blev kronet i Afrika. I 1930
blev prins Ras Tafari kronet
til kejser af Etiopien og antog navnet
Haile Selassie. I Vestindien
vidste man ikke, eller tog sig ikke af,
at Haile Selassie og den am-
hariske overklasse i Etiopien bestemt
ikke anså sig selv for sorte. De
er lysebrune, og amharisk er et semitisk
sprog. Man vidste heller ikke,
eller tog sig ikke af, at de semitiske
feudalherrer i Etiopien holdt
negerslaver. Det afgørende for
de sorte masser i Vestindien var, at
Etiopien var et uafhængigt, afrikansk
kejserrige. Fotografier af kej-
seren blev sat op på væggene
i tusinder af hjem.
-
"Det, der derefter skete, er en gåde",
skriver V.S. Naipaul i "The
Middle Passage". Nogle lægprædikanter
på Jamaica studerede Bibelen,
Garvey og aviserne og kom til den konklusion,
at alle sorte i Amerika
var etiopiere, at Etiopien var de sortes
forjættede land, og at Haile
Selassie var guddommelig.
-
En mand ved navn Howell gik rundt i Kingston
på Jamaica og solgte
billeder af Haile Selassie med løfte
om, at de også gjaldt som billet
til Afrika. Han fik to års fængsel
for bedrageri, men bevægelsen bredte
sig. Da han blev løsladt, drog
han ud til et øde sted med to tusinde af
sine tilhængere. De byggede et stort
hus til ham, og der boede han så
med sine tretten konkubiner. Tilhængerne
slog sig ned rundt omkring og
holdt kvæg og dyrkede korn, grøntsager
og hashplanter - eller ganja, som
det hedder lokalt. De lod hår og
skæg stå, antagelig inspireret af
billeder af Haile Selassie. De hævdede,
at de kunne huske tidligere liv
i Etiopien, når de røg ganja,
der derfor blev betragtet som en hellig
plante.
-
Da italienerne invaderede Etiopien i 1935,
blev det taget som en
opfyldelse af visse bibelske profetier.
De italienske fascister satte en
uhyrlig løgnehistorie i omløb.
Journalisten Frederico Philos skrev en
artikel om, at kejser Haile Selassie stod
i spidsen for en hemmelig
organisation ved navn "Nya Binghi" med
190 millioner sorte medlemmer.
Denne organisation havde en hær
på 20 millioner mand og ubegrænsede
midler i form af guld. Organisationens
formål var at myrde alle hvide.
-
Der var kun ét sted i verden, hvor
Philos' greuelhistorie blev taget
alvorligt. Det var blandt rastafariaerne
i Kingston. De modtog beret-
ningen med jubel. Vi vil også være
med, sagde de henrykt og gik i gang
med at oprette deres egne Nya Binghi-afdelinger
med slagordet "Død over
de hvide".
-
Indtil omkring 1960 betragtede myndighederne
på Jamaica nærmest
rastafarianerne som harmløse landsbytosser.
Men så smeltede bevægelsen
sammen med Black Power-strømme
fra USA og voksede. Rastafariaerne gik
imod sociale forbedringer på Jamaica.
Hvis folk fik det bedre, ville de
bare blive hængende længere
tid i slaveriet i Babylon. Man måtte
forkast Babylon - de hvides verden - helt.
Babylons leder er paven, der
i virkeligheden i smug er leder af Ku
Klux Klan. Babylon har en djævelsk
plan om at trække sorte fra Jamaica
til England, hvor dronning Elizabeth
- der er en reinkarnation af Elizabeth
I - og hendes gemal, Philip - der
i virkeligheden er en reinkarnation af
Philip af Spanien - hersker som
de hvides sidste kejsere, der holder de
sorte i trældom. Men Rusland,
bjørnen med tre ribben, der er
nævnt i Johannes' benbaring, vil rejse
sig og knuse Babylon. Derefter vil de
gudløse russere vende sværdet mod
sig selv, og de sorte - Guds udvalgte
folk - vil rejse hjem til Etiopi-
en.
-
Fra 1960 bredte Ras Tafari-bevægelsen
sig til hele Vestindien. Den
har ikke noget hierarki eller nogen fast
struktur, og derfor er der
heller ingen fælles trossætninger.
Ikke alle er enige i de mere ud-
spekulerede fortolkninger af benbaringen.
Den sidste tids udenrigs-
politiske begivenheder har sikkert også
ført til omfortolkninger af
bjørnen med de tre ribben. Men
alle rastaer er enige om, at de sorte må
stå sammen som folk og vende sig
mod de hvides materialistiske kultur -
at man må vende ryggen til Babylon
eller med en anden bibelsk metafor
hugge sig ud af hvalfiskens bug.
-
Mange af tilhængerne antager afrikansk
eller etiopisk lydende navne.
Den lille pjece "Orthodoxy is Orthodoxy"
er således skrevet af Abba
Haddis Gessesse, administrator og præst
ved den Etiopiske Ortodokse
Kirke i Scarborough på Tobago. Der
er et billede af ham i pjecen - en
intens, intellektuelt udseende ung sort
mand med store briller, fuldskæg
og sort kalot og kappe som en koptisk
præst. Han har et tungt kors
hængende i en kæde om halsen.
I pjecen argumenterer han for, at Etiopi-
en, der i gamle dage hed Kush, er det
sande Zion. Beviset kan man finde
i Zefanias' Bog. Zefanias kom efter rastaernes
opfattelse fra landet
Kush, og det land "hinsides floden", Gud
taler om i Zefanias 3.9, er
derfor Etiopien.
-
Der er ingen grund til at møde rastaernes
tro med nedladende smil.
Deres dogmer er hverken mere eller mindre
velfunderede end andre trossy-
stemers.
-
Selv om rastaerne nægter at deltage
i "Babylons politik" spiller de
en politisk rolle på det sociale
og lokale plan. De kæmper aktivt for at
bevare familien. Det er vigtigt i et samfund,
hvor det snarere er normen
end undtagelsen, at kvinderne sidder alene
tilbage med børnene, mens
mændene driver rodløse rundt.
Deres anerkendelse af marijuana skal
sættes overfor deres kamp mod de
virkelig farlige former for narkotika -
kokain, især i form af crack, og
heroin - der myrder og lammer tusinder
af unge sorte. Og sidst men ikke mindst
giver opslutningen om Rasta-
fari-bevægelsen stolthed, identitet
og en følelse af kulturelt selvværd.
Ikke nogen ringe ballast at have med sig
i et samfund, der plages af
fattigdom, arbejdsløshed og mindreværdskomplekser.
Shango
Ras Tafari-bevægelsen vil tilbage
til Afrika. Shango-kulten er aldrig
rigtig kommet derfra.
-
De sorte kom sent til Trinidad. Mens fire
millionervestafrikanske
slaver blev sendt til de andre øer
i Antillerne, lå Trinidad hen som en
søvnig afkrog af de spanske kolonier
- en ubetydelig del af vicekon-
geriget Ny Granada. I 1783 bestod den
samlede befolkning på øen af 700
hvide, sorte og farvede og 2.000 indianere.
Efter at englænderne
erobrede Trinidad i 1797, indførte
de tusinder af sorte til de nyanlagte
plantager.
-
Men de kom for størstepartens vedkommende
fra de andrevestindiske
øer, og ikke direkte fra Afrika.
Slaveriet blev ophævet i 1834.
-
Det er de færreste sorte i den nye verden,
der kan følge deres rødder
tilbage til et bestemt sted i Afrika,
men der var én gruppe sorte på
Trinidad, der havde bevaret deres identitet
som folk, deres religion og
i et vist omfang også deres sprog.
Det var yorubaerne, hvis forfædre var
kommet fra det nuværende Nigeria.
-
"De nyimporterede afrikanere er i almindelighed
flittige og arbejds-
omme, men griske, lidenskabelige, fordomsfulde
og mistroiske, og mange
af dem holder sig stadig til hedenskabets
skikke," skriver L.A.A. de
Verteuil i sin bog "Trinidad' fra 1858.
"Yarribaerne eller yarrabaerne
fortjener særskilt omtale. De er
en fin race, høj og velproportioneret,
nogle af dem med fine træk, intelligente,
tænksomme og tilsyneladende i
stand til at værdsætte civilisationens
og kristendommens fordele... Af
karakter er de i almindelighed ærlige
og af holdning stolte og endda
hovmodige, så det er sjældent,
en yarraba bliver stillet for retten.
Desuden styres de i forskelligt omfang
af en fællesskabsfølelse...
faktisk kan hele koloniens yarraba befolkning
siges at udgøre en slags
socialt forbund til gensidig hjælp
og støtte."
-
Det, der mere end noget andet holdt yorubaerne
sammen, var shango--
kulten. I Nigeria havde Shango været
tordenguden. I den nye verden var
Shango stadig tordenens herre, men han
var også Skt. Georg og kun én af
mange magter. Ved hans side stod et helt
panteon af blandet kristen og
nigeriansk oprindelse. Sankt Peter tilbedtes
som vandenes herre, og man
ofrede kakao og vin til ham.Mama Latay
var jordens herskerinde, Osain
ildens herre, og Elephon den store høvding
eller "headman", der skulle
have en tyr eller en hvid due som offergave.
-
Charles W. Day skriver i 1852 om shango-ritualerne:
"Hver aften holdt
negrene på godset dans, så
al fred og ro blev forjaget. Det grufulde
trommeri begyndte ved syvtiden om aftenen
og fortsatte med korsang til
daggry næste morgen. Det var alt
sammen godt nok for negrene, men det
var ikke spor godt for den stakkels plantageejer,
da de sorte blev
udmattede og var uegnede til at arbejde
næste dag."
-
Charles Kingston var i 1871 med til en af
disse seancer, og det
fremgår tydeligt af hans beskrivelse,
at der var tale om et religiøst
ritual: "I midten af hytten kunne svagt
skelnes en fetich, der mindede
noget om et menneske, men havde en hanes
hoved. Alt, hvad den groveste
fantasi kan udmale, var gjort for at gøre
denne figur grufuld, men
alligevel så den ud til at være
genstand for særlig tilbedelse... Martin
satte sig over skrævs på en
afrikansk tamtam og begyndte at messe en
monoton afrikansk sang... Gradvis satte
han tempoet op... og pludselig
sprang en af kvinderne ind på den
åbne plads foran fetichen. Hun dansede
rundt og rundt... og nu var hele kvindens
krop opildnet af musikken og
som ramt af smitte sluttede en mand sig
til dansen. Par efter par kom
ind på arenaen, og en sand heksesabbat
tog sin begyndelse."
-
George Easton Simpson skriver i "The Shango
Cult in Trinidad" fra
1965, som dette afsnit bygger på,
at præcis de samme ritualer forekom i
slumkvarterer i Port of Spain endnu i
begyndelsen af tresserne. Hver af
shango-magterne har sine egne trommerytmer
og sange. Lige før en til-
hænger bliver besat af en af ånderne,
føler han det, som om han er ved
at miste bevidstheden. Han får en
fornemmelse af at blive "løftet" eller
"skubbet" - en fornemmelse, der ikke er
ubehagelig. Bagefter kan han
ikke huske noget af, hvad der er sket,
mens han var besat. Han bliver
træt, men der er ingen skadelige
eftervirkninger. Shango-kultens til-
hængere tager den magt, der har
besat dem, som deres personlige skyts-
ånd, som de ofrer til. Ved en ceremoni
er det i reglen kun nogle få af
de tilstedeværende, der bliver besat.
Nogle får et "budskab i øret"
uden at være rigtig besat.
-
Der er også svindlere, der påstår,
de er blevet besat uden rigtig at
være det, men de er lette at afsløre.
De taler og bevæger sig forkert. I
tvivlstilfælde kan man opvarme en
kalabas med olivenolie og bede den
besatte om at vaske hænderne og
ansigtet i den varme olie. De, der ikke
er rigtig besat, brænder sig.
-
De troende kan se på de besattes optræden,
hvilken ånd, de er besat
af, og de skelner mellem forskellige grader
eller dybder af besathed.
-
Simpson fortæller, hvordan man afholder
ceremonier omkring et shango
"palais", en bygning med bølgeblikstag
og lergulv og et "chapelle" med
alter og gudebilleder. (De franske navne
skyldes at mange af negersla-
verne, ligesom deres herrer, kom til Trinidad
fra Fransk Vestindien
efter 1789). Den store årlige firedagesceremoni
begynder med bønnemøde,
Ave Maria og påkaldelse af forskellige
magter. Næste dag går tilhænger-
ne rundt i procession i gaderne og messer
en sang på "yoruba-sprog", der
er en blanding af nonsensord, creolsk
og enkelte ord på yoruba. "Du er
alle børns barn. Vi tilbeder dig.
Kom hurtigt" hedder "Ay me sha kaw doe
low doe low. Ay ree ah gereh doe low doe
low".
-
De troende stopper op med mellemrum, beder
og hælder olie ud på
jorden, mens en røgelsesbærer
svinger et røgelseskar frem og tilbage. En
ung tyr med farvede bånd om halsen
trækkes ind til kultens palais, og
dræbes med en lang kniv. Hovedet
skæres af den, og kultlederen danser
rundt foran alteret med tyrehovedet på
et fad. Hovedet og fødderne af
otte geder anbringes ved alteret, og kultmedlemmerne
knæler ned og
beder. Senere starter dansen, hvor nogle
af de troende bliver besat.
-
Kultlederen, amobah, er også healer.
Han kan uddrive onde ånder ved
at banke den besatte i hovedet med en
kulsort hane. Han kender også
mange slags urtemedicin. Sukkersyge helbredes
med reven avocadosten i
vand. Forkølelse i hovedet med
gedehjerne, rørt ud med peber, rom og
nelliker. Dysenteri med grødomslag
af mosede bananer. Et virksomt
afrodiasiakum er marbaybark, kogt med
anisfrø, mnuskatblomme og sukker.
Man skal drikke et vinglas hver dag.
-
Hvis en mand er bange for, at hans kæreste
skal gå fra ham, kan hans
amobah også give ham råd.
Han skal grave et hul ved en enebærbusk og
lægge noget af pigens undertøj
ned i hullet sammen med to stykker
wakoo-lian. Så skal han mumle pigens
navn til tre kobbersøm og drive
sømmene gennem hendes undertøj
ind i enebærbuskens rod og dække hullet
til. Så bliver hun hos ham, lige
til han graver undertøjet op igen.
-
Amobah'ens magt kaldes ofte obeah. Den trinidadiske
koloni-straffe-
lov, der gjaldt endnu i 1960, definerede
obeah som "foregivelse af
overnaturlig viden eller kræfter
til bedrageriske eller utilstedelige
formål". Obeah kunne straffes med
hårdt arbejde op til et halvt år. Mænd
kunne desuden idømmes pisk og kvinder
anbringes i isolationscelle.
-
E.L. Joseph skriver i sin "History of Trinidad",
at obeah har kostet
hundrede tusinder menneskeliv i Vestindien,
og mrs. Carmichael skriver
i 1833 forfærdet: "Negrenes obeah
er intet mere eller mindre end tro på
hekseri, og dette virker på dem
i en sådan grad, at det ikke sjældent
fører til døden. Der er
måske ikke en vestindisk plantage uden, at der
er en eller flere obeah mænd eller
kvinder; negrene ved, hvem de er, men
det er meget svært for hvide at
finde frem til dem... Hvis en neger
fatter modvilje mod en eller flere negre...
går han til obeah kvinden
eller manden og fortæller dem, at
han vil give dem penge eller andet i
betaling, hvis de obeah'er dem og dem.
Obeah'en går da til disse menne-
sker og fortæller, hun har obeah'et
dem. Hun fortæller dem naturligvis,
at det er en impuls, hun ikke har nogen
kontrol over. Undertiden bliver
en langsomt virkende gift givet i smug,
men i langt de fleste tilfælde
er det kun sindet, der påvirkes;
fantasien bliver mere og mere ophidset
- sløvhed og appetitløshed
følger, og dramaet ender med døden".
-
Simpson siger, at shango-kulten omkring 1965
var ved at gå i forfald.
Før i tiden overholdt man en lang
række tabuer omkring ceremonierne. Man
måtte for eksempel ikke have samleje
3-9 dage før ceremonien, og man
måtte hverken ryge eller drikke
rom indenfor palais'ets mure. Men nu
klagede de ældre over, at de unge
var blevet sløsede. "Kvinderne kommer
direkte fra romhus eller en mands kammer
eller mens de har menstrua-
tion". Samtidig var turisterne blevet
en plage. De sværmede som fluer om
ceremonierne og ville hele tiden filme
og fotografere. De unge gjorde
nar ad shango-kulten og betragtede den
som primitiv og gammeldags.
-
Alligevel mente Simpson i 1965, at shango-kulten
næppe ville for-
svinde med det samme. Jeg skal ikke kunne
sige, hvordan udviklingen har
været de sidste femogtyve år.
Vi så ikke noget til kulten, da vi var i
Port of Spain, men shango averterer vel
heller ikke ligefrem på Fre-
derick Street.
-
Men selv om shango-ceremonierne måske
er på retur, er elementer af
troen gået ind i den almindelige
bevidsthed på Trinidad. Det gælder
således troen på, at et menneske
ikke har en men flere sjæle. Og især
den moralske relativisme. Efter shango-opfattelse
er der ikke noget, der
er helt godt eller helt dårligt.
Alt skal vurderes ud fra de konkrete
omstændigheder.
-
Det er en holdning, V.S. Naipaul beskriver
i "The Middle Passage" som
typisk for Trinidad, og han fremhæver,
at den også har sine gode sider:
"Hvis en trinidader ikke har nogen moralsk
standard, så er han til
gengæld heller ikke korrupt eller
skinhellig, og han kan aldrig prædike
intolerance i fromhedens navn. Han kan
aldrig udvise den samme samfunds-
anerkendte modbydelighed som for eksempel
en bolighaj i London, der...
kræver en uhyrlig husleje og samtidig
udtrykker frygt for, at lejerne
skal leve i synd. Alt det, der gør
trinidaderen upålidelig og let at
udbytte, gør ham også til
et levende og civiliseret menneske, hvis
normer altid er menneskelige og som kun
måler folk ud fra deres vid og
stil".
Stalin sejrer
KONG STALIN HERSKER stod der på et
kæmpebanner i Tunapuna, mellem
Jehovas vidners rigssal, Temple of God
og den katolske skole.
-
Umiddelbart en forbløffende oplysning
at få smækket i synet sådan en
tropeeftermiddag, hvor man kommer gående
ned ad bjerget for at få sig en
stille punch med rom, lime, angostura
og reven muskat.
-
Men det viser sig, at Stalin er født
i 1941 i San Fernando, der er
den næststørste by på
Trinidad. Da han var helt lille, slæbte hans bror
ham med til the Free French Panyard, hvor
de lokale panmen holdt til. En
panman er en, der spiller på ståltromme.
Steelbands opstod for et halvt
hundrede år siden, da folk begyndte
at spille på oversavede benzintøn-
der. I dag er det en højt udviklet
kunst at banke ståltrommer til, så de
får den helt rigtige klang. De store
steelbands har hundrede medlemmer.
-
Lille Stalin kom i skole, og selv om han fik
mange tæv, husker han
skoletiden som en tid fuld af sang og
sjov. Han gik til ekstraundervis-
ning hos en gammel mand, der lærte
ham afrikanske sange og danse og
fortalte lange historier om deres forfædres
land Afrika og det hellige
Etiopien
-
Stalin fik sin første chance for at
optræde med calypsosang i 1959,
da han var atten. Hans sponsor gav ham
scenenavnet Stalin, og han var
for genert til at spørge, hvorfor
han lige skulle have det navn, men
mener, det måske er fordi var en
genstridig laban, der havde det med at
være lidt besværlig. Navnet
blev hængende, og han holdt helt op med at
bruge sit fødenavn Leroy Calliste.
-
Stalin vakte opmærksomhed med en hyldestsang
til den nyvalgte ameri-
kanske præsident Kennedy i 1961.
ret efter vandt han distriktskonkur-
rencen for bedste calypsosang og blev
finalist i den nationale konkur-
rence. En trinidadisk calypso er en ballade,
ofte med aktuelt eller
politisk sigte. Calypso og steelbands
opstod hver for sig, men sidst i
fyrrerne begyndte calypsosangerne at optræde
sammen med steelbands. I
dag er calypso og steelbands eller pan
- Trinidads originale bidrag til
verdenskulturen - blevet uadskillelige.
-
Efter raceurolighederne på Trinidad
i 1970 blev Stalin mere og mere
politisk bevidst og sluttede sig til den
venstreorienterede National
Joint Action Committee (NJAC). Da den
endnu mere venstreorienterede
National Union of Freedom Fighters (NUFF),
der gik ind for at omstyrte
regeringen med voldelige midler, blev
forbudt i 1973-74, støttede Stalin
den illegale organisation i calypsoen
"Nothing eh strange":
-
Lad os bare sige at du læser i avisen
-
der er overskrifter dér om at Stalin
er guerilla.
-
Der er masser af folk, der kan li at råbe
op.
-
Men hvad er der at råbe over. Tag og
sig mig det.
-
For jeg bor i et jasiger-land.
-
Og den der siger nej, blir kaldt for fjende.
-
Og hvis du er beslutsom og siger nej
-
så har regeringen masser af metoder
-
til at skaffe dig af vejen.
I slutningen af halvfjerdserne sluttede
Stalin sig til Ras Tafari-be-
vægelsen. Forsøgene på
at oprette en vestindisk føderation og et
vestindisk fællesmarked, Carifta,
var ved at bryde samme. Stalin så
rasta-bevægelsen som den eneste
måde at samle Vestindien på:
-
Føderationen, den er død
-
og Carifta lider nød
-
men rastaer, det er der allevegne
-
overalt i hele Vestindien.
-
der er rastaer i Grenada
-
og rastaer på St. Lucia...
-
så rastaerne må vide besked
-
med noget som politikerne
-
bare ikke ved.
-
I sangen "More Come" fra 1986 siger Stalin,
at supermagterne kunne
besejre indianerne og tvinge Japan til
overgivelse, men det vil aldrig
lykkes dem at undertvinge Afrika. De har
dræbt og plyndret i hundredevis
af år, men nu bliver det ene land
efter det andet selvstændigt, og
Namibia og Sydafrika er lige rundt om
hjørnet: "Jo flere afrikanere, de
skyder ned, jo flere afrikanere kommer
der til. Jo flere krigere, de
slår ihjel. Jo flere skal de se
komme frem."
-
I "Ism Schism" fra 1985 angriber Stalin begge
supermagter og deres
ismer. Hvad enten man holder sig til den
ene eller den anden isme -
kapitalisme eller kommunisme - ender man
med en pistol for tindingen:
-
Hvis du slutter dig til sådan en isme,
-
snakker de om, hvordan du skal beskyttes:
-
Skatten op til det dobbelte,
-
for hæren skal ha løn.
-
Har du vrøvl med din opposition
-
kan du leje en hel batallion.
-
Vi vil hjælpe dig med dine krige,
-
men hvad det koster, er ikke til at sige.
-
Man skal holde sig væk fra alle ismer.
-
De rykker ind for at hjælpe Grenada
-
De rykker ind for at hjælpe Afghanistan
-
De rykker ind alle vegne på Jorden.
-
Men de gør intet for at redde Sydafrika
-
Man skal holde sig væk fra alle ismer.
-
de kan aldrig gi andet end forvirring.
-
Husk dengang da Grenada fik sin isme...
-
fire år, og så vendte det sig
atter.
-
Det er samme undertrykkerdoktrin nu
-
og Grenada lider værre og værre.
-
Og deres skat, den går bare til krig
nu
-
og til mere krig og mere krig endnu -
-
Det hører med til Stalins religiøse
opfattelse at kæmpe for familien.
Han er selv gift og har tre børn,
og i mange af sine calypsoer taler han
om, hvor vigtigt det er for børn
at vokse op med både en far og en mor.
Han kæmper også mod narkotika-misbruget.
Som rastafarianer går han
ganske vist ind for at ryge den hellige
marijuana. For det er en natur-
lig plante, ogstår der ikke udtrykkelig
i Første Mosebog: "Jeg giver
eder alle urter på hele Jorden,
som bærer frø, og alle træer, som bærer
frugt med kerne; de skal være eder
til føde"? Men den hvide mands hvide
gift - kokain og heroin - myrder de sorte.
Stalin er i dag som halvtredsårig
enestående populær. Han har ud-
viklet calypsoen og fået alle til
at synge med på sine tekster. Stalin
er Trinidads svar på Peter Belli
eller Kim Larsen. En rigtig familiesan-
ger.
Vise stil
I den lille flække Tunapuna var der
ikke bare bannere, der hyldede
Stalin. Der var også en recreational
club der hed "KREMLIN". Facaden var
rigt udsmykket med hammer og segl.
-
Men indenfor var der ikke nogen udpræget
Hammer og Segl-atmosfære.
Tunapunas Kreml er et sted, hvor mænd
samles og drikker og spiller kort.
Der er skilte på væggen om,
at det er forbudt at ryge græs og bruge
sjofle ord og gå med korte bukser
eller bare fødder.
-
Stalin og Kreml er ikke isolerede tilfælde.
Under anden verdenskrig
blev russerne populære, fordi de
viste stil. Man beundrede den Røde Hær
og Stalins flotte overskæg. At vise
stil er noget af det vigtigste for
en ung trinidadisk mand. Derfor blev det
almindeligt at tale om den
britiske mesterturnering i cricket som
"Crickets Kreml". På samme måde
blev en gade med natklubber kaldt "The
Gaza Strip", og omkring 1960 blev
hver anden politimand, formand på
arbejdspladsen eller sportsstjerne
kaldt Mobuto, Lumumba eller Kasavubu.
-
På færgen fra Tobago til Trinidad
så vi en ung, sort fyr, der havde
et rundt hjemmelavet hagekorsemblem hængende
om halsen. Han havde en
grøn jakke med endnu et hagekors
på ryggen og inskriptionen "Hitler".
-
- Er det almindeligt at gå med den slags
emblemer? spurgte Helen en,
vi stod ved siden af.
-
- Oh no. He's an individual.
-
Den sorte fyr, der sidder og omhyggeligt snitter
et hagekors ud af
blik og hænger det om halsen, har
ikke læst, hvad Hitler syntes om hans
folk, dets evner og intelligens. Det er
ikke relevant. Han viser bare
stil. Han bliver noget ud over det sædvanlige,
an individual.
-
Ligesom ham, der spiller poker bag Kremls
mure på hovedgaden i
Tunapuna.