Jeg afskriver på ingen
måde tro. Men jeg tror, at verden kan opfattes på forskellige
måder, der alle er sande, men forskellige fra hinanden, forskellige
domæner, og at det, man erfarer i det ene domæne, ikke kan
overføres til et andet. At der i hvert fald findes en tredeling
mellem det gode, det skønne og det sande - og at vores erfaringer
i det "gode" - dvs det etisk/politisk/filosofisk/moralske/religiøse
- har gyldighed der, men ikke gyldighed i det "sande" - dvs matematisk/naturvidenskabelige
- og vice versa, og at ingen af dem kan bruges i det "skønne" -
det kunstnerisk/æstetiske.
Tro er udtryk for erfaring
inden for det godes domæne, ligesom den mystiske oplevelse af alts
enhed findes og har gyldighed der. Bing Bang og entropi har gyldighed inden
for det "sande", det naturvidenskabelige domæne. Og Mozarts musik
har gyldighed inden for det "skønne" - det kunstneriske domæne.
Opstilingen i "det gode,
det sande og det skønne" stammer fra oplysningstiden og skal ikke
forstås bogstaveligt. Erfaringerne fra alle domæner er sande
- på hver deres måde - og de kan også fra bestemte synsvinkler
kaldes gode eller skønne. At kunsten hører med til "det skønne",
betyder selvfølgelig ikke, at den skal være pæn. Den
kan godt være hæslig og netop derfor have hæslighedens
skønhed i sig. Skønhed, fordi den også er sand.
En påstand fremsat
inden for det moralsk/etiske domæne - som "Du skal ikke ihjelslå"
- kan ikke bevises, men erfares som sandhed. Der vil altid være forskellige
og modstridende påstande, og inden for dette domæne skal hver
enkelt menneske vælge sin sandhed. Sandheden ligger i valget. Og
valget er frit. Man kan ikke "bevise", at fascismen er forkert -men man
kan pege på konsekvenserne af at vælge dette system. Man kan
ikke "bevise" at vi politisk skal kæmpe for klimaet, men man kan
pege på, at hvis vi ikke gør det, uddør vi.
Et udsagn fremsat i det
videnskabelige domæne kan altid falsificeres. Der er ikke noget subjektivt
i at sige at to og to er fire. Det er ikke noget valg og ikke noget, der
kan diskuteres. Det er en konsekvens af de matematiske regler.
Et udsagn fremsat inden
for det kunstneriske domæne er subjektivt, men man kan nå frem
til en slags konsensus, således forstået, at et overvældende
flertal af alle, der har sat sig ind i sagen, er enige om, at Shakespeare
var en bedre forfatter end Morten Korch. Man har lov til at mene det modsatte,
men det er formodentlig altid klogt at høre på dem, der har
brugt lang tid på at sætte sig ind i et emne.
30.3.19
Der var engang, hvor naturvidenskaben
betragtede evolutionen som et træ med bakteriene nede ved roden og
os dinglende i de højeste grene som kronen på det hele, udviklingens
slutprodukt. I dag er man mere tilbøjelig til at se biodiversiteten
som et buskads. Man kan ikke sige, at en chimpanse er højere udviklet
end en hummer. De to arter har udviklet sig forskelligt. Og grundlæggende
set er bakterierne verdens herrer og har altid været det. Målt
i biomasse er Jorden bakteriernes planet og alle andre arter kan betragtes
som en slags forgreninger af eller udposninger på grundstammen. Det
er heller ikke rigtigt, at bakterier er primitive og ikke så udviklede
som os. Bakterier er ekstremt gode til at tilpasse sig skiftende forhold
og muterer langt hyppigere end os, samtidig med at de ikke kun får
arveanlæg fra forfædre men kan udveksle dna mellem forskellige
organismer.
*
Men litteraturhistorien
betragtes tit stadig vulgærdarwinistisk som et lige træ med
nutiden i toppen. I en periode herskede klassicismen, og så kom romantikken
som nyt topskud. Og sådan fremdeles med stadig nye perioder, hvor
alle angivelig skrev på den netop fremherskende måde.
Det er en kontrafaktisk
påstand. Det er ikke sådan, at alle født mellem 1930
og 1940 skriver på samme, genkendelige måde. Det er ikke sådan,
at alle lyrikere i 80'erne skrev som Strunge.
For at redde litteraturhistorien
ofrer man virkeligheden. Man ser bort fra alle dem, der ikke skriver sådan,
som litteraturhistorikerne mener, man bør skrive i denne periode.
Det er det, der er essensen i den liste over utidssvarende og skæve
forfattere, Peter Stein Larsen lavede og som jeg slog op i går. Og
lad os så se helt bort fra, hvem han har med eller ikke med på
denne liste. En liste af den art kan alligevel aldrig blive fuldkommen.
Men det afgørende
er, at forfattere ikke retter sig efter litteraturhistorien. De slægtskaber,
man kan påvise, er ikke udelukkende bestemt af periode, men kan gå
over grænser og på tværs af tiden. En lyriker i dag kan
have mere til fælles med en kinesisk digter, der levede for 1400
år siden, end med sine jævnaldrende landsmænd. Og litteraturen
har ikke udviklet sig til et stadig højere stade. Det, der skrives
i dag, er ikke bedre end Homer eller Shakespeare. Det er anderledes, men
det er anderledes på mange forskellige individuelle måder.
Det vigtigste er mangfoldigheden.
det brogede kor af stemmer. Og det magiske, at litteraturen betyder, vi
kan gå ind i en andens sind. Selv hvis denne anden døde for
tusinde år siden i et fjernt land.
13.1.19
Hjerne uden hjerte kan føre
til umenneskelighed. Til den iskulde, der kan få nogle til at afvise
åbenbar nød med et: "Sådan er det bare".
Men det modsatte er værre,
og det er det, højrepopulisterne svælger i: Forløjede
og flæbende følelser, svampet sentimentalitet. Når de
står og græder snot ned i fletningerne på Mor Danmark,
når de vil lukke af for verden og hyggenygge mellem mure eller bolsjestribede
bomme.
Og som VS Naipaul siger
i "The Middle Passage": "Sentimentality and brutality go together. The
man who, during an emotional mother-and-son scene in a B-film, turns to
you and says hoarsely, “A mother is a helluva thing, you know, boy. You
only have one,’ is the same man who, watching Belsen camp scenes, will
roar with derisive laughter."
*
Man spørger sig selv,
om der ikke er én af disse højrepopulister, der kan tænke.
Om der ikke er én af dem, der kan se de gigantiske problemer. vi
står i til halsen: Klimaødelæggelsen og den hastigt
accelererende ulighed, globalt og i hvert enkelt land.
Kan de virkelig ikke se
det. der stirrer dem lige i øjnene? Er de så blæst oven
i hovedet?
Eller er de snedige og ondskabsfulde
og *lader som om* de ikke kan se det? Er al deres bavl ikke andet end røgslør,
der skal dække over deres private grådighed? Men så må
de jo også være dumme, for hvad hjælper det dem, at de
rager til sig med arme og ben, hvis den store bølge kommer og skyller
dem ud?
*
Der er vigtige ting i verden,
som kolde hjerner ej kan forstå. Og der er savl og pladder og afledningsmanøvrer,
der fører til fortabelsen.
Den eneste løsning
kræver, at vi lader følelser og forstand arbejde *sammen*
i frugtbar harmoni.
At vi kombinerer klogskab
og kærlighed.
Kun sådan kan vi skabe
en verden for mennesker - og for pindsvin og haletudser og alle de andre.
15.1.19
At man synes, at forskellige
meninger skal brydes, og at man i almindelighed bør vise tolerance
over for andres meninger og holdninger, betyder ikke, at man så skal
være tolerant over for intolerancen. Og det betyder så afgjort
ikke, at så kan enhver mening, holdning og ytring være lige
så god som enhver anden.
En del ytringer er allerede
forbudt - på Facebook og i samfundet. Man må ikke lovprise
eller give udtryk for støtte til terrorisme. Det er heller ikke
tilladt at opfordre til folkedrab. Det er i almindelighed strafbart at
medvirke til strafbare handlinger.
I mange lande er det forbudt
at benægte eksistensen af Holocaust eller af f.eks. folkedrabet på
armenerne i 1915. Enhver billigelse af genocide - folkedrab - er forbudt
i mange lande.
Jeg mener, at ytringsfriheden
bør have meget vide rammer. Det er derfor, jeg altid har været
imod mange venstreorienteredes ønske om et forbud mod nazisme. Jeg
tror ikke, det er klogt eller gavnligt. Jeg ønsker ikke at tvinge
de få nazister under jorden, hvor de kan gøre endnu mere skade.
Hvis de har stor trang til at sidde og tilbede et billede af Hitler, så
lad dem gøre det. Men hvis de giver udtryk for deres holdninger
gennem handlinger, der går ud over andre, er det noget andet. Samfundet
skal ikke tolerere antisemitisme eller overgreb rettet mod forskellige
folkegrupper. Jeg kan frit svinge rundt med min knytnæve, men min
ret til at svinge med den stopper ved din næse.
Man har mig bekendt endnu
ikke nogen steder forbudt tilskyndelse til geocide - mordet på jordkloden.
Selv om det vel logisk set må være værre at tilskynde
til drab på alle mennesker end at tilskynde til drab på en
folkegruppe.
*
Men én ting er. hvad
der er strafbart, og hvad forskellige mener om, hvad der burde være
strafbart.
Noget andet er, hvad man
vil tolerere i sin egen bolig og på sin egen Facebook-side. Hvis
en kommer med antisemitiske eller racistiske ytringer må min side,
sletter jeg ham eller hende som ven. Selv om ordet "ven" om en fb-ven er
noget ovedrevet, er der nogle, man ikke vil se omkring sig, og man må
have ret til selv at bestemme. hvem man vil være i selskab med.
Jeg synes, det kan være
frugtbart at diskutere med anderledestænkende, og jeg har haft mange
gode og fornuftige diskussioner med borgerlige.
Men det nytter ikke noget
at diskutere med den rabiate højrefløj. Man kan alligevel
ikke få et fornuftigt ord ud af trumpister eller Støjberg-kloner.
De ønsker ikke debat, de vil bare have en talerstol, og det vil
jeg ikke hjælpe dem med.
Jeg kan godt høre
på klimaskeptikere. Men jeg er meget træt af den slappe og
opgivende holdning, at det nok er bedst, hvis menneskeheden uddør.
Jeg er nok foruindtaget, jeg er nok menneske-chauvinist, men jeg vil ikke
høre på, at vi ikke har ret til at leve. Menneskehedens historie
er ikke kun Hitler. Stalin og andre massemordere, ikke kun Ayn Rand og
Milton Friedman, men også Einstein, Mozart. Shakespeare og Mandela.
Også Hawking, Feynman, Dostojevskij og Bernie Sanders. Vi har fortjent
bedre. Vi har fortjent at leve videre, at lære af fortidens fejl
og skabe et bedre samfund.
Og hvis klimaskepsis bliver
til total problemfornægelse - hvis man er klimabenægter på
samme måde som nazister er Holocaustbenægtere, hvis man påstår.
at 99 procent af verdens videnskabsmænd er svindlere, der bare lyver
for at mele deres egen kage - så slipper min tolerance op. Så
stiller jeg ikke spalteplads på min egen side til rådighed.
Hvis vi skal løse
verdens problemer, skal vi ikke være vattede og eftergivende og sige,
at dumhed er lige så godt som fornuft, at grådighed er lige
så godt som altruisme, at alles krig mod alle er lige så godt
som samarbejde. Så bliver det til en slags Orwell: Krig er fred,
slaveri er frihed, uvidenhed er styrke.
Den holdning, de alvorlige
problemer kræver, er en kæmpende humanisme. Kampen for alles
ret til at leve - kampen for at både mennesker og dyr har ret til
at være her - kampen for livet og mod mordet på jordkloden
19.1.19
Det er en almindeligt udbredt
tanke, at der ikke findes nogen objektive kriterier for kvalitet af kunst
og litteratur. Det er alt sammen kun et spørgsmål om smag
og behag, og den ene mening kan være lige så god som den anden.
Hvis man mener, at der *findes*
objektive kriterier, og at man ud fra disse kriterier kan fastslå,
at f.eks. Shakespeare skrev bedre end Barbara Cartland, så er man
efter denne udbredte tankegang elitær og bedrevidende. Man kommer
med sin strittende pegefinger og moraliserer, og det skal man lade være
med.
*
Det er omsonst at ville
argumentere mod tanken om, at det er helt subjektivt, hvad der er godt
eller dårligt.
Så lad os i stedet
se, hvad konsekvensen af denne holdning er.
Den er for det første,
at alle litterære priser - fra Nobelprisen til de Gyldne Laurbær
- skal afskaffes. Akademiet og Statens Kunstfond skal nedlægges.
Bøger skal ikke længere
anmeldes i aviser eller andre steder, for hvad anmelderen mener, er kun
hans egen mening, og den er ikke bedre end nogen andens.
Undervisningen i litteratur
på universiteterne skal afskaffes. og litteratur skal ikke længere
indgå i undervisningen i skolerne, for hvis Morten Korch er lige
så god som HC Andersen og enhver trykt pjece lige så god som
dem begge to, så er det forkert at vælge nogen ud til undervisningen.
Man kunne lige så godt vælge en gammel telefonbog, bare en
eller anden mente, at den var god at læse.
Det ville være hip
som hap, hvad man læste, så der var ikke nogen grund til, at
boghandlerne udstiller bøgerne. De kan bare have alt trykt materiale
liggende på paller, og så kan man rage ud med bind for øjnene
og tage noget af det.
At en ven anbefalede en
bog ville være helt ligegyldigt, for hans smag ville ikke være
bedre end enhver andens. Man måtte prøve sig frem gennem alle
dyngerne for at finde frem til det, man selv kunne lide, og man skulle
ikke regne med, at nogen anden ville mene det samme, for vi er alle forskellige.
27.6.19