Man kan læse i Information i dag,
at en af de mest udlånte bøger på danske biblioteker
lige nu er "Fifty Shades of Grey". En anden er en krimi af Camilla Läckberg.
Så spørger man: Hvad laver de bøger på bibliotekerne?
Vi har altid haft kiosklitteratur, men
før i tiden købte man den i kioskerne. Boghandlerne forhandlede
hverken Cartland eller western-romaner. "Romanbladet" og "Det man læser"
lå ikke fremme hos Arnold Busck.
Underlødige bøger kunne
ikke lånes på bibliotekerne, for formålet med bibliotekerne
var folkeoplysning, og man mente ikke, at fordummelse var det samme som
oplysning.
Aviserne anmeldte selvfølgelig
aldrig kiosklitteratur. Hvorfor skulle de det? Det var jo det samme lort
hver gang.
Men så skiftede kiosklitteraturen
navn til genrelitteratur, og den fik indpas alle vegne. Folk skal have,
hvad folk vil have, sagde man. Vil de have lort, så køber
vi det ene læs lort efter det andet for skatteydernes penge og serverer
det. Fem millioner fluer kan ikke tage fejl - lort smager godt.
Det blev et dogme, at den ene smag er
lige så god som den anden. Der er ikke nogen kvalitetsforskel mellem
Shakespeare og E.L. James. Hvis man insisterer på kvalitet, er man
en elitæt åndssnob.
Når alt er lige godt, er det ligegyldigt,
hvad man læser. Der er ikke længere noget, der hedder folkeoplysning.
Der er ikke nogen grund til at gøre sig lidt umage, der er ingen
grund til at anstrenge sig. Det, der flyder lige ned, er lige så
godt som det, der skal tygges.
Kiosklitteraturne er en gøgeunge.
Den finder ikke bare sin plads i reden; den puffer de andre unger ud. Når
man bruger budgettet på at købe dårlige bøger,
har man ikke råd til også at købe de gode. De dårlige
bøger holder kun et år eller to. Ingen gider læse kiosklitteratur
fra tresserne eller halvfjerdserne. Ingen læser gamle krimier og
thrillere af Else Fischer, Frits Remar eller Poul-Henrik Trampe. Ingen
læser Willy Corsari, Hans Martin eller Warwick Deeping. Ingen læser
guvernanteromaner fra 1880'erne. De er stendøde.
Derfor skal de dårlige bøger
udskiftes hvert år, og derfor sluger de endnu mere af budgettet,
end hvis de var holdbare.
De gode bøger er langtidsholdbare.
Man kan stadig læse Homer og Du Fu. Folk læser stadig Gustav
Wied og Hamsun af lyst. Men et budget er et budget, og hvis der skal være
Camilla Läckberg på alle hylderne, må Hamsun ned i kælderen,
og når folk ikke ved, hvad der står på Magasinerne, låner
de heller ikke bøgerne, og så siger man hoverende: Se, de
bliver jo ikke lånt ud. I papirmøllen med dem.
Forvisningen af de gode bøger til
magasiner og kældre gør det umuligt at gøre tilfældige,
spændende fund i reolerne - det man kalder serendipity. Nu er der
ingen overraskelser, kun kiokslitteraturens massive genkendelighed.
Når avisernes bogsektioner er fulde
af anmeldelser af kiosklitteratur, er der ikke så meget plads til
gode bøger. De første bøger, der bliver valgt fra,
er de smalle og eksperimenterende og spændende. Man fravælger
morgendagens litteratur for at skovle gårsdagens søbemad ud
over folk.
Kakofili kunne man kalde tendensen. Kærlighed
til det dårlige.
Den anden pest, der hærger litteraturen,
er neofilien - kærligheden til det nye. Det bliver betragtet som
en kvalitet i sig selv, at noget er nyt. Jo nyere, jo bedre. Bøgerne
fra denne uge må være bedre end dem fra sidste uge, for de
er jo nyere.
Folk vil kun læse de sidste nye
bøger, se de sidste nye film, høre den sidste nye musik.
Dostojevskij, Eisenstein og Mozart kan stille sig op i skammekrogen. Der
skal være plads til de nyudklækkede talenter.
Nogle anmeldere dyrker en avantgarde,
der forlængst er gået mug i. Man kan kun sætte pels på
et strygejern eller udstille en pissoir-kumme én gang. Man kan kun
proppe lort på en dåse én gang. Når flokke af
håbefulde kunstnere fylder dåser med tis, menstruationsblod,
sæd og snot bliver det bare til triste gentagelser. Når de
hænger sig selv op i kødkroge eller onanerer op ad væggene,
er der ikke længere nogen, der bliver forarget. Det er heller ikke
særlig spændende at se på dem; man ville bare ønske,
de snart holdt op.
Når en digter genopfinder dadaismen
og pludrer lydord eller skriver automatskrift, tror de selv, de er umådelig
nyskabende. Det er de ikke. Det har alt sammen været gjort før.
Men man kan stadig skrive om død
og kærlighed og nærhed og afstand, så det rører
andre mennesker. Man skal ikke nødvendigvis stave alle ordene forkert
eller sy bogen ind i et pudevår eller klippe den op i ord-konfetti
for at det skal blive interessant.
Man kunne jo for eksempel fortælle
en historie. Fortælle den interessant og medrivende.
Men neofilien er ligesom kakofilien en
gøgeunge.
Inden for økonomisk historie har
man noget, der hedder Greshams lov - de dårlige penge driver de gode
ud. Det samme gælder for litteratur og kunst. Det dårlige og
forlorne driver det gode ud.
Resultatet af, at man siger, at folk bare
skal have, hvad folk vil have, er at man ender med at have noget for enhver
smag - undtagen den gode.
15.3.13
Når man fra borgerlige side rigtig
skal angribe venstrefløjen, bliver vi beskyldt for at ville omstyrte
den bestående samfundsorden.
Det er som om man forestiller sig det
bestående som noget statisk. Som det er nu, skal det blive ved med
at være.
Det er, for at sige det mildt. en ahistorisk
betragtning. Verden forandrer sig hele tiden, samfundet forandrer sig,
og dermed forandrer samfundsordenen sig.
De første bønder, der kom
til landet, omstyrtede den bestående samfundsorden. Havde Jyllands-Posten
eksisteret dengang, havde den advaret mod den farlige tendens til at undergrave
jæger- og samler-samfundet. Senere havde borgerlige organiseret sig
i bevægelser som "Bekymrede kvinder mod hjulet".
Bare i min levetid er den bestående
samfundsorden ændret til det ukendelige. Hvis en pæn og flittig
gymnasiepige fra 1958 blev kastet ned på et københavnsk gymnasium
i dag, ville hun løbe skrigende væk.
Da kapitalejerne for tredive år
siden fik gennemtvunget, at alle restriktioner skulle ophæves, så
kapitalen kunne udfolde sig frit, gravede de deres egen grav. Den uhæmmede
kapitalisme vil for det første ødelægge Jordens klima
og miljø og dernæst føre til permanent afsætningskrise,
voksende ulighed og dermed voksende sociale spændinger. Vi bliver
nødt til at lægge kursen helt om og skabe et samfund, der
kan leve i harmoni og balance med naturen, et samfund hvor der er plads
til alle, hvor få har får meget og færre for lidt, hvor
der er arbejde til alle og alle sikres grundlæggende goder, men hvor
vi ikke længere kan leve i overflod, og hvor det ikke længere
er livets mening at forbruge og købe ind.
Det kan man godt kalde en revolution,
men det er en revolution på samme måde som den industrielle
revolution eller IT-revolutionen: En grundlæggende samfundsændring,
der er nødvendiggjort af den økonomiske udvikling.
Denne ændring kan gennemføres
med fredelige og demokratiske midler. Hvis man er samfundsomstyrter hvis
man ønsker en verden, hvor vi ikke længere udpiner og voldtager
naturen, og hvor vi ikke ser stadig voksende ulighed og forbrugerisme,
så er det ikke nogen skam at være samfundsomstyrter. Tværtimod.
30.3.13
I 1865 opfordrede Horace Greeley veteranerne
fra borgerkrigen til at lade være med at klumpe sig sammen i storbyerne
og i stedet skabe sig en tilværelse ude vestpå: ”Washington
is not a place to live in. The rents are high, the food is bad, the dust
is disgusting and the morals are deplorable. Go West, young man, go West
and grow up with the country. “
I dag ville jeg sige: “Flyt til udkantsområderne”.
Folk klumper sig sammen i storbyerne,
for det er der, det sker. Det er der, der er arbejde og kulturudbud og
oplevelser af enhver art. Udkantsområderne ligger tømt tilbage.
De er blevet vores Frontier, vores vilde vesten. Det er ikke områder,
alle mennesker ville trives ved, nogle har det bedst inde i myretuen. Men
for folk, der ikke tænker i flok, giver udkantsområderne nogle
muligheder, man ikke har i byerne.
Husene er billige. Man kan bo væsentligt
bedre for de samme penge end inde i byerne. Man kan få plads omkring
sig. Og man kan få en stor have til huset, så man kan dyrke
sine egne grøntsager og se alting vokse og trives omkring sig. Hvis
man har børn, får de helt andre legemuligheder end inde i
byen. Mange steder er der tæt til skov og strand. Man har naturen
omkring sig. Alt det, man sparer på boligen, kan man bruge på
rejser eller hvad man ellers har lyst til. Man bliver meget rigere uden
at behøve at tjene mere. Man kan også vælge at arbejde
mindre og bruge mere tid på familien og vennerne og naturen.
Butiksdøden på landet er
en udfordring for den, der kan tænke i nye baner. Hvis man har noget
at byde på, skal kunderne nok komme.
I andre lande har man bogbyer. I Fjærland
i Norge blev der bygget en ny vej, der gik uden om byen, så alting
gik i stå og det gamle hotel stod tomt. Men så gik folk i gang
med at lave antikvariater. Der blev solgt bøger i gamle lader og
hønsehuse, bogkasser blev stillet op langs vejene, der var forfatterarrangementer
og oplæsning og diskussioner på hotellet. Og folk strømmede
til. Hotellet er altid fuldt belagt. Sådan en bogby, kunne man lave.
Man kunne også bare oprette et antikvariat. Lagerpladsen er meget
billigere på landet, og kunderne kan man finde på Nettet.
Man kunne lave en butik, der specialiserede
sig i helt friske, lokale produkter. Det er tåbeligt, at vi køber
æbler fra Kenya eller Chile, når de danske æbler smager
bedre. Det er trist at købe frosset fisk, hvis man kan få
fisk, der lige er f anget. Grøntsager går i gang med at visne,
når de bliver høstet. Hvis man får dem friske, smager
de helt anderledes. Gulerødder fra et supermarked har mistet det
meste af smagen og duften. Gulerødder direkte fra haven fylder hele
stuen med duft. Hvis man havde en butik med helt frisk frugt og grønt,
med fisk lige fra havet eller søen, med kød fra lam, der
har græsset på saltenge, med frisk kød fra kvier og
løsgående svin, der roder i olden, så skulle man nok
få kunder.
Man kunne kombinere med et gæstgiveri.
Man skulle kunne sidde i frugthaven og drikke kaffe ved et lille bord med
rødternet dug og spise kanelsnegle til. Det kan man på Øland,
så hvorfor ikke her? Der kunne være små, hyggelige og
billige pensionater. Man kunne have udlejning af cykler og arrangere ture
i hestevogne.
Vi har en smuk natur at byde på.
Vi kunne få turisterne til at komme, hvis vi lod være med at
satse på alt det, de kan finde bedre andre steder i mere gæstmilde
klimaer. Vi skal ikke konkurrere på golfbaner eller fitnesscentre
eller mondæne shopping arkader. Vi skal byde på det, vi har,
smuk natur, gode råvarer.
Man kunne genoplive de gamle håndværk.
Det gør ikke noget, det bliver en nicheproduktion. Der er mange
nicher, og der er plads til mange med initiativ i de nicher.
Mange former for arbejde kan man lave
hjemme med en computer og en Internetforbindelse. Man beholder de samme
indtægter som inde i byerne, og man har meget mindre udgifter.
Man kunne oprette kollektiver. Man skal
nok nytænke dem og ikke bare kopiere halvfjerdserne med linsegrød
og politiske stridigheder. Men der kan stadig være god mening i at
lave bofællesskaber.
Der er masser af muligheder. Go out, young
man.
30.4.13