Korea og selvransagelse
I Weekendavisen 14. september 2012 skriver
Bo Bjørnvig om kontrasten mellem nordkoreaneren Shin, der blev født
i en fangelejr og som den eneste fik held til at flygte, og en glad og
velnæret dansker, der var på besøg i Nordkorea for to
år siden og udtalte, at han ikke kunne se nogen undertrykkelse, kun
lykkelige mennesker.
For mig giver Bjørnvigs artikel
anledning til selvransagelse, for jeg har selv for fyrre år siden
udtalt mig anerkendende om visse aspekter af udviklingen i Korea.
Nu er det ikke nogen skam at blive klogere.
Det er værre, hvis man aldrig bliver det. Men hvad var det, der kunne
få mig til dengang at se mere positivt på en række lande,
der kaldte sig socialistiske, end der har vist sig at være grund
til?
Hvis man er optaget af fejlene ved ens
eget samfund, kan man være tilbøjelig til at se andre samfund
i et rosenrødt skær. Mange dissidenter i Østeuropa,
troede for eksempel, at alle sorte i USA levede et liv som The Cosby Show.
Ligesom forfattere kan være tilbøjelige
til at se deres egne bøger, ikke som de faktisk er, men som de burde
have været, sådan som de var i forfatterens drømme,
da de blev til, kunne folk, der opfattede sig som socialister, have en
tilbøjelighed til at se lande, der kaldte sig socialistiske, ikke
som de var, men som de kunne have været, eller som de kunne blive,
hvis man gennemførte reformer og ændringer.
Man skal også se på de forhold,
der fandtes dengang. For mig og mange andre var krigen i Vietnam af afgørende
betydning. Når vi talte om folkemord, talte vi om den amerikanske
imperialisme og dens krig mod de indokinesiske folk, der kostede fire til
fem millioner mennesker livet. Vi mente, at det var amerikanerne, der var
skyld i alle de tragedier, der ramte Indokina. Pol Pots morderiske regime
ville aldrig have opstået, hvis ikke amerikanenre havde stået
bag general Lon Nols militærkup mod fyrst Sihanouk, der med stor
behændighed havde holdt Cambodja uden for krigen. Da befolkningen
rejste sig mod Lon Nol, tæppebombede amerikanerne landet med flere
bomber, end de havde kastet over Tyskland under anden verdenskrig. Ofrene
for disse bombeangreb hører man aldrig om. Og da amerikanerne støttede
Pol Pot i FN, efter at vietnameserne havde afsat ham, var det endnu en
understregning af, at det var USA, der var hovedfjenden for folkene i den
tredje verden.
I midten af 70’erne havde Nordkorea en
højere levestandard end Sydkorea. Men der var ikke politisk frihed,
og jeg kunne ikke lide personkulten. Jeg skrev i Aktuelt, at man ikke vidste,
om man skulle le eller græde, når man så kulten omkring
Kim Il-sung.
De ting kunne jeg godt se, men jeg sagde
til mig selv, at personkulten i Kina og Korea kunne forklares ud fra deres
konfucianistiske traditoner, og at vi jo også i Danmark skulle gennem
to hundrede års enevælde, før vi fik demokrati.
Jeg mente ikke, man kunne indføre
et egentligt demokratisk system, så længe folk var analfabeter
og sultede. Officielt havde man demokrati i Indien, men det var godsejerne,
der bestemte, hvem de fattige i landsbyerne stemte på. Jeg mente,
at man først måtte have et vist mindstemål af
materiel tryghed, før man kunne tænke på demokrati.
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral. Jeg regnede med, at folk
selv ville kræve demokrati, når de havde lært at læse
og skrive og kunne tænke på andet end, hvordan de kunne få
noget at spise.
Og det så ud til at gå ganske
godt i Nordkorea. Det sagde vestlige eksperter også. Sammenlignet
med mange andre asiatiske lande, jeg havde rejst i, var der en god levestandard.
I byerne fik jeg lov til selv at udpege en tilfældig beboelsesejendom
og så besøge den og se, hvordan folk levede. De levede spartansk,
men bedre end i Indien eller Bangladesh. På landet var folk mere
fattige. De pløjede jorden med okser, og kørte i oksekærrer,
men der var en skole og et sygehus i hver landsby, og folk havde tøj
på kroppen og fik nok at spise.
Jeg bad om at få lov til at se fængsler,
hospitaler for sindslidende og kaserner, men det fik jeg ikke lov til.
Jeg regnede med, at de nok havde noget at skjule. Men min fantasi strakte
ikke til at forestille mig lejre med så forfærdelige forhold,
som vi nu har hørt om.
Det skulle nok blive bedre, regnede jeg
med.
Striden mellem Sovjet og Kina var ødelæggende
for de lande, der kaldte sig socialistiske, og for de lande i den tredje
verden, der fik hjælp af dem. Med Kinas menneskeressourcer og Sovjetunionens
naurressourcer, kunne man have skabt materiel velstand for alle. Striden
var kun til gavn for imperialisterne. Og her spillede Nordkorea en vigtig
rolle, fordi landet havde venskabelige forbindelser med både Kina
og Sovjet. Jeg troede, at landet kunne komme til at spille en nøglerolle
for at skabe forsoning.
Nordkoreanerne troede på selvforsyning.
Det gjorde jeg også. Seymours bog om selvforsyning var en Bibel for
mange af dem, der flyttede på landet og i kollektiver dengang.
Men det viste sig, at tanken om selvforsyning
var en illusion. Da Kina og Sovjet gik over til kapitalismen, forlangte
de at deres handelspartnere betalte i dollars. Det kunne Nordkorea ikke,
og det viste sig, at landet ikke kunne klare sig selv. Det er der ingen
lande, der kan. Vi er alle sammen forbundet med hinanden. I Nordkorea førte
det til hungersnød og elendighed. Vi havde også sultet i Danmark,
hvis vi var blevet isoleret og ikke kunne handle med andre lande.
Som det er nu, har Nordkorea ingen fremtid.
Persondyrkelsen er endt i ren farce med et arveligt dynasti. Det oppustede
militær æder ressourcerne op, mens folket sulter. Landet er
ikke blevet mere demokratisk, men stadig mere diktatorisk og undertrykkende.
Nordkorea er blevet en slags påskeæg, en hul skal pyntet med
falske blomster. Det bedste, der kunne ske, er nok at Nordkorea blev indlemmet
i Sydkorea.
Betyder det så, at kapitalismen
har vist sig at være bedre end socialismen?
Det mener jeg ikke. Tværtimod.
Man skal aldrig spille pingpong og sige:
Øv bøv, det kan du selv være. Og det er usmageligt
at tælle lig.
Men vi skal være klar over, at regimerne
i både øst og vest var morderiske. Vi har været gennem
det, Jens Bjørneboe kaldte bestialitetens historie, og det må
vi se i øjnene.
Den vigtigste forskel var, at regimerne
i øst myrdede deres egne borgere, mens vi har udliciteteret myrderierne
og elendigheden og foretrukket at myrde fattige mennesker, der i reglen
har en anden hudfarve end vores.
Det siges, at kommunismen kostede hundrede
millioner mennesker livet. Det kan meget vel være rigtigt, hvis man
også regner ofrene for sultkatastrofer med.
Men hvor mange menneskeliv har kapitalismen
kostet? Hvis man går tilbage til slavehandelen og folkemordet på
indianerne, hvis man medregner alle, der døde af sult og underernæring
og sygdomme, der kunne have været forhindret, hvis vi ser på
folkemordene i Tysk Sydvestafrika i 1904, i Congo under kong Leopold (hvor
landets befolkningstal faldt til det halve), hvis vi ser på ofrene
for vores krige, hvis vi ser på KZ-lejrene i Kenya, massakren på
en halv million kommunister i Indonesien og alle de mange, mange andre
massemord, kommer man meget højt op. Hvor højt ved jeg ikke.
Måske skal vi op i milliarder af menneskeliv. I Kina døde
30-40 millioner af hungersnød under det store spring fremad. Men
i Indien døde ti millioner hvert år i fyrre år. I 1949
havde Kina og Indien samme dødelighed. Hvis vi sammenligner de to
lande gennem fyrre år, kan vi se, at kommunismen reddede millioner
af menneskeliv – at man reddede mennesker, der ville være døde,
hvis Kina havde beholdt samme system som Indien.
Vi må se med åbne øjne
på myrderierne og forbrydelserne i de lande, der kaldte sig socialistiske.
Vi må se på, hvordan det kunne gå til, at folk flygtede
fra disse lande, at ingen ville forsvare dem, da pamperne overtog magten
ved et kup og genindførte kapitalismen.
Hvis samfundene havde været gode
nok, ville folk have flygtet til dem. De ville have kæmper til deres
sidste blodsdråbe for at forsvare dem. Det gjorde de ikke.
Hvad kan vi så lære af alt
dette?
For det første, at socialisme og
demokrati hænger uløseligt sammen. Uden demokrati kan der
heller ikke eksistere nogen ægte socialisme. Omvendt er den enkeltes
frihed og velfærd bedst sikret i et demokratisk socialistisk samfund,
hvor alle er med til at bestemme, og hvor ingen kan undertrykke andre.
For det andet lærer vi, at man altid
skal betragte magt med mistillid. Ingen må få for meget magt.
I Kina, Sovjet og Østeuropa opstod en ny klasse af pampere og direktører,
der til sidst så deres snit til at gribe hele magten. Hvis nogen
får magt, misbruger de magten. Derfor skal vi altid holde magthaverne
i ørerne. Vi skal hele tiden sørge for, at de ikke sidder
for sikkert i sadlen, de skal roteres ud med jævne mellemrum, vi
skal ikke have levebrøds- eller livstidspolitikere, men uddelegere
politiske hverv for en kort periode, som borgerligt ombud. Ingen skal have
økonomisk magt til at udbytte andre. Magten ligger bedst hos hele
folket, beslutningerne skal træffes på demokratisk vis.
Vi lærer også, at troen på
vækst og rygende skorstene fører til klodens død. Vi
skal skabe et samfund, der sikrer klodens fremtid, et samfund uden dogmet
om evig materiel vækst, et samfund i balance og harmoni.
14.9.12