15.
Rettergang
”Det bemærkes også, at det ikke er kommissionens
opgave at ”frikende” eller ”dømme” nogen”, siger kommissionsmedlem, dr. jur.
Ditlev Tamm.[1]
Jeg mener heller ikke, det er kommissionens opgave, så i den henseende har Tamm
ret. Men jeg mener, det er det, kommissionen har gjort. Lad os se på, hvad det
vil sige, at ”dømme” nogen. Den danske
ordbog[2] har
følgende definitioner på ordet: ”1. afsige en dom i en retssag. 2. træffe
afgørelser som dommer i en sportskamp el. konkurrence. 3. give en vurdering af
nogen eller noget.” ”Frikende” defineres således:[3]
”erklære uskyldig i en anklage, erklære en mistanke ubegrundet efter at sagen
er blevet undersøgt.”
Da kommissionen ikke er nogen domstol, og da dens
domme ikke har retlig bindende kraft og ikke medfører retlige sanktioner for
den anklagede, kan man derfor med rette sige, at kommissionen ikke dømmer nogen
efter ordbogens definition 1. Da der ikke er tale om en sportskamp, dømmer
kommissionen heller ikke efter ordbogens definition 2. Men den dømmer så
absolut efter definition 3, da den giver en vurdering af nogen eller noget. Når
en litteraturanmelder siger, at digtsamlingen Blødende hjerter er et makværk, så er anmelderen smagsdommer og
afsiger en dom, selv om den stakkels lyriker, det går ud over, ikke bliver
kastet i kachotten. Man kan afsige en dom på forskellige måder. Hvis man siger,
noget er ”godtgjort” eller ”bevist”, eller at et forhold er ”påvist”, så har
man udtalt sig om sandhedsværdien af det pågældende. Hvis man siger, at en
andens påstande er ”velunderbyggede”, så siger man, at påstandene er sande, og
så har man afsagt dom. Hvis jeg siger: ”Jens har godtgjort, at Per lugter,
hvilket derefter må anses for bevist”, så kan jeg ikke komme bagefter og sige:
”Jeg har aldrig sagt noget om Per og slet ikke, at han lugter. Jeg har kun
sagt, at det synes Jens”. Det argument hører hjemme i en børnehave.
PET-kommissionen bruger i beretningens bind 13 28
sider på det, man kalder ”Bevismaterialet i Herløv Petersen-sagen”. Her bruger
kommissionen hele vejen igennem udtryk som, at PET gennem sin efterforskning
har ”dokumenteret” og ”påvist” det ene eller det andet, selv om der ofte er
tale om slet underbyggede påstande, som vi skal se i det følgende.
Hvad vil det i det hele taget sige at tage stilling?
Hvis man kun refererer den ene side af et sagsforhold og bevidst udelader den
anden side, tager man implicit stilling.
Når Ditlev Tamm tilsyneladende mener, at kommissionen
bare ”fortæller, hvordan det forholder sig”, og så må befolkningen træffe
afgørelsen, lyder det som et ekko af justitsminister Ole Espersens forklaring
eller bortforklaring efter tiltalefrafaldet i april 1982.
PET-kommissionen optræder som domstol, men ikke som
en domstol af den art, vi kender fra retssalene, snarere som domstolen i Franz
Kafkas ”Processen” eller de berygtede Star Chambers, der afholdt hemmelig
rettergang uden nævninge og uden at høre vidner, indtil systemet blev afskaffet
i 1641.[4] Jeg
vil overlade det til kommissionens eminente jurister at overveje, om man
muligvis har overtrådt Grundlovens § 61, der siger: ”Særdomstole med dømmende
myndighed kan ikke nedsættes.”
Det virker ikke, som om landsdommeren og de to
dr.jur.’er i kommissionen har gjort sig større overvejelser over begrebet
”bevisets prøvelse”. Vi læser i Encyklopædien:
”I straffesager er det anklagemyndighedens opgave at
fremskaffe et bevismateriale, der er tilstrækkeligt til at bevise tiltaltes
skyld. Anklagemyndigheden er samtidig forpligtet til at fremlægge eventuelle
beviser, der peger på, at tiltalte ikke er skyldig (objektivitetsprincippet).
Forsvareren kan anmode om, at anklagemyndigheden fremskaffer bevismateriale,
som den ikke selv har fundet nødvendigt. Eventuel uenighed mellem forsvarer og
anklager herom afgøres af retten. Forsvareren har også selv mulighed for at
fremlægge beviser. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har endvidere
fastslået, at det er konventionsstridigt, hvis en domfældelse i en straffesag
udelukkende bygger på forklaringer, der er afgivet, uden at tiltalte og hans
forsvarer har haft lejlighed til at stille modspørgsmål. Endelig har retten i
straffesager en selvstændig forpligtelse til at sørge for sagens fuldstændige
opklaring og kan foranstalte bevisførelse, som hverken er ønsket af anklager
eller forsvarer (den materielle sandheds princip).”[5]
Man kan så konstatere, at anklagemyndigheden, det vil
sige PET og/eller kommissionen, ikke har sørget for at fremlægge materiale, der
taler mod den anklagedes skyld. Tværtimod har man gjort sig de største
krumspring for at sløre eller fortie alt, der kunne tale mod teorien om, at jeg
skulle have været en slags agent for fremmed efterretningstjeneste.
Kommissionen opfører derefter en slags pseudoretssag,
hvor man ikke bare undlader at høre på den anklagede, men bevidst fravælger
ham. Hvis den anklagede formaster sig til at meddele kommissionen noget om sine
synspunkter, sørger man for, at disse synspunkter ikke kommer til
offentlighedens kundskab. Intet må tale mod det hemmelige, politiske politis
anklager. Forsvareren har kommissionen helt afskaffet, og dommerembedet er
smeltet sammen med anklagemyndigheden.
Ved normale retssager anser man det ikke for muligt
at afsige dom alene ud fra et anklageskrift. Man mener, at den anklagede også
må have ret til at udtale sig, og man mener, han må have ret til en forsvarer,
der taler hans sag. Man mener vist også endnu, at enhver må anses for uskyldig,
til det modsatte er bevist.
Ærgerligt nok kunne man ikke gennemføre sådan en sag
mod mig i 1982, da det desværre forholdt sig sådan, at jeg ikke havde gjort noget
ulovligt, og en retssag derfor bare ville føre til det for PET uønskede
resultat, at jeg blev frikendt. Men nu indhenter man det forsømte ved at afsige
dom over mig uden at ville høre på mig og uden forsvarer, alene ud fra
anklageskriftet og med kommissionen som både dommer og anklager, hvorved man
sikrer sig den ønskede dom uden risiko for forstyrrende momenter såsom
påvisning af anklagedes uskyld.
Den var ikke gået i 1982, men tidsånden er med
kommissionen, og efter regeringsskiftet i 2001 er vi blevet så blaserte over
for overgreb og ulovligheder, at vi knap nok lægger mærke til dem mere.
Pressen, der engang var demokratiets vagthund, er i vidt omfang blevet magtens
lille, logrende skødehund.
For at nå frem til det ønskede resultat skyr man
ingen midler. Man overtræder kommissoriet og alle de love og bestemmelser, der
tidligere har sikret privatlivets fred, ved at offentliggøre uddrag af dagbøger
og aflytningsrapporter. Hensigten helliger midlet.
Hvilken lovhjemmel mener kommissionen selv at have
for sine uhyrlige krænkelser af mit privatliv? Har man nogen mening om,
hvorvidt PET burde have overholdt Retsplejelovens § 791? Det fremgår ikke af
beretningen.
I en ”Opsamling”[6] siger
kommissionen, at undersøgelsen ”viser”, at PET ”dokumenterede” forholdets ”konspirative
karakter”, at ”skiftende KGB-officerer begavede Herløv Petersen med et
stereoanlæg”, som jeg aldrig har set og som kun eksisterer i PET’s våde drømme,
og at ”KGB leverede tekstforlæg, som indgik i forfatterens to pamfletter”,
hvilket også er i strid med sandheden.
Kommissionen fremlægger en mængde hidtil ukendte
forhold i beretningen, og det er prisværdigt. Men fordi den, med
kommissionsformandens ord, nøjes med at gengive PET’s opfattelse,[7] er
den ude af stand til at lægge to og to sammen og drage de mest indlysende
konklusioner. Den tripper på fløjlspoter uden om den varme grød og nægter at
indse, at PET sådan for alvor kan gøre noget galt.
Hvis kommissionen havde haft retsbevidsthed, ville
den have sagt: ”Vi afviser at tage stilling til såkaldte ”beviser” på forhold,
der ikke er strafbare. Det er ikke politiets opgave at efterforske noget, der
ikke er ulovligt, og vi må alvorligt påtale, at politiet har gjort det
alligevel – og så ser vi bort fra, at hele forholdet falder uden for vores kommissorium.”
Kommissionen kunne have sagt: ”Det er umuligt at
træffe konklusioner ud fra stumper af ”bevismateriale”, der er håndplukket af
PET. For at kunne udtale sig, må man have adgang til hele materialet, så man
kan se sammenhængene. Også se alt det, PET udelader, fordi det taler mod deres forudfattede
meninger.”
Kommissionen kunne have sagt: ”Vi kan ikke tage
stilling til spørgsmålet, før vi har hørt modargumenter og set beviser
fremlagt. Lad os se det stereoanlæg. Hvorfor tog politiet det ikke med i retten
sammen med servietterne og papstykket? Hvorfor tog man ikke i det mindste et
fotografi af det? Det skulle vel aldrig være, fordi det ikke eksisterer? Læg de
udgivne pjecer ved siden af KGB’s forlæg. Hvis I ikke har forlægget, hvorfra
ved I så, det eksisterer? Forklar, hvorfor det er konspirativt, hvis en russer
parkerer en bil med blå nummerplader foran den anklagedes hus eller hvis den
anklagede inviterer russeren med til en fest, hvor der kommer halvtreds
mennesker.”
Og ligeledes kunne den have sagt: ”Hvis
PET siger, den anklagede har overbragt hemmelige dokumenter til nordkoreanerne,
så bevis det. Lad os se dokumenterne. Spørg koreanerne. Hvis PET mener at kende
den anklagedes motiver til at søge ind i hjemmeværnet eller søge arbejde,[8] så
bevis det. Det er ikke nok at sige: ”Det synes vi bare, så det passer nok.””
Der er overhovedet ingen materielle
beviser. Ingen rygende pistol, fingeraftryk eller dokumenter af nogen art. Kun
hvad man påstår, man har lyttet sig til. Den holder ikke i Byretten. Men det er
godt nok til kommissionen.
Ved at nægte mig mulighed for en retssag,
hvor jeg kunne blive renset, og administrativt stemple mig som skyldig har man
undergravet retssikkerheden. En stat, hvor skyldsspørgsmål afgøres ved retten,
kan kaldes en retsstat. En stat, hvor politiet alene afgør skyldsspørgsmål,
kaldes en politistat.
PET’s og kommissionens dom spredes vidt
og bredt, hvilket viser, at man stadig følger samme princip som i 1981-82: Det
er lige meget om han har gjort noget ulovligt. Det er propagandaværdien, det
kommer an på.
Men vi dømmer ikke, siger Tamm. Vi siger bare,
hvordan det er.
Om misforholdet
mellem PET’s behandling af Jørgen Dragsdahl og mig siger kommissionen: ”Hvordan
forklarer man denne tilsyneladende forskel i den retlige vurdering, dvs. at man
vælger at anholde en formodet fortrolig kontakt, men undlader at foretage sig
yderligere over for en formodet KGB-agent? Den følgende gennemgang af det
relevante kildemateriale vil vise, at forklaringen var den enkle, at PET’s
ledelse efter længere tids efterforskning af Dragsdahls forbindelser til KGB
vurderede, at der ikke kunne føres bevis for noget strafbart forhold.”[9]
Jaså. Efter at PET
gennem længere tid havde efterforsket mine
forbindelser til sovjetiske diplomater, vurderede rigsadvokaten,
justitsministeren og statsministeren, at der ikke kunne føres bevis for noget
strafbart forhold, hvilket også er den opfattelse, landets førende
strafferetseksperter er kommet til. Det må PET’s ledelse også have vidst, hvis
ellers de kunne læse indenad, men de nægtede at tage hensyn til det. Det kan
kommissionen ikke se noget kritisabelt ved. For PET-kommissionen spiller
rigsadvokatens og justitsministerens vurdering åbenbart ingen rolle. Hvis det
politiske politi vil have den ene mand klynget op og den anden frikendt, så har
kommissionen det fint med det. Den ”tilsyneladende” forskel i den retlige
vurdering skyldes ikke noget retligt eller juridisk, men er udtryk for en
forskel i PET’s holdning til de to personer, det drejer sig om.
Men vi dømmer ikke, siger Tamm, og lyder så oprigtig
som Antonius, da han sagde: ”I come to bury Caesar, not to praise him”.[10]
Vi gyser med rette, når vi hører beretninger fra
diktaturstater, hvor folk blev forhørt af politiet, hvis de var kommet med en
uærbødig bemærkning om regeringen i venners lag.
Men jeg blev afluret i årevis.
Fordi jeg blev mistænkt for at ville kaste med bomber
eller udlevere hemmelige militærplaner? Ak nej, ikke engang for at kaste med
affald som Arlo i Alice’s Restaurant.[11] Jeg
blev mistænkt for at skrive læserbreve og udtale mig uærbødigt om Margaret
Thatcher. Og kommissionen har ingen indvendinger.
I stedet for at fremlægge beviser disker man på
Stasi-vis op med, hvad folk har sagt til hinanden under privat samvær. Hvis jeg
i 1980 sagde til en af mine venner, at Reagan burde skydes med lunken lort, så
mener man sikkert, jeg har haft planer om attentat på udenlandsk statsoverhoved.
Kommissionen taler om mine hensigter for
tredive år siden. Jeg er den eneste, der kan vide noget om mine hensigter. PET gætter
sig frem. At kommissionsmedlemmerne kan sidde tredive år efter og udtale sig om,
hvilke hensigter, de mener, jeg har haft, er i sig selv grotesk. Hvad ved de om
det? Ingenting. Men de har måske også en anden dagsorden: at være
mikrofonholder for PET.
Intet er for beskidt i bestræbelserne på
at sværte mig til. Man tyr til drukvås og sovekammersamtaler. Ligesom ved
Firmaets aflytning af Alfred Jensen og Ragnhild Andersen[12] er
der ingen grænser, ingen hensyn til loven, ingen anstændighed. Man går ud over
kommissoriet, ud over alle skrevne og uskrevne love.
Kommissionens formand, landsdommer Leif Aamand,
er medlem af menighedsrådet i Himmelev.[13] Han
burde måske i lønlige stunder overveje sine gerninger og tænke på, om de
8.990.570 kroner, han har fået,[14] er
syndens sold, og han i virkeligheden burde give alle pengene til Kirkens
Korshær. Selv Judas beholdt dog ikke de tredive sølvpenge.
At kommissionens medlemmer og Morten Heiberg, der har
skrevet bindet om mig, vil sætte en uafvaskelig plet på deres professionelle ære
ved at se bort fra loven, fra enhver kildekritik, enhver bevisføring og fra
princippet om, at enhver må anses for uskyldig, til det modsatte er bevist,
blot for deltage i denne primitive hvidvaskning af efterretningstjenesten
fatter jeg ikke.
Men vi dømmer ikke, siger Ditlev Tamm.
Jeg tror ham ikke. Men skulle han virkelig mene det,
så må man konstatere, at kommissionen har så alvorlige problemer med
formidlingen af sin opfattelse, at man burde have søgt professionel hjælp. For
alle, der har læst beretningen eller bare dele af den, er kommet frem til, at
den hvidvasker PET, frikender Jørgen Dragsdahl og dømmer mig.
”Kommissionsundersøgelse af Politiets Efterretningstjeneste under den kolde
krig frikender PET på væsentlige punkter”[15],
skrev Politiken. ”PET’s
Drømmerapport”, sagde Ekstra Bladet.[16] Jyllands-Posten tegnede PET med
helgenglorie[17],
en tegning i Politiken viste under
overskriften ”Hvidvask” kommissionen hælde vand ud af ørerne.[18] I
Norge skrev Dag og Tid ”Dyr dansk
reinvasking”[19]
og Aftenposten: ”Den overvåkte
journalisten, Jørgen Dragsdahl, blir renvasket – samtidig som PET renvaskes for
overvåkingen fordi Dragsdahl hadde en rekke konspiratoriske møter med en
KGB-diplomat… Noe dårligere kommer en annen journalist, Arne Herløv Petersen,
ut av det.”[20]
Sådan har folk læst kommissionens
beretning, og sådan var det nok også meningen, den skulle læses. Man plejer at
sige, at det kan være svært at afgøre, om en ugerning er udtryk for forbrydelse
eller dumhed. I dette tilfælde tror jeg ikke, kommissionens medlemmer er dumme.
[1] Weekendavisen, 31.7.09
[2] Den danske ordbog, Det danske Sprog- og Litteraturselskab, Gyldendal 2003, bd. 1, s. 746
[3] Den danske ordbog, Det danske Sprog- og Litteraturselskab, Gyldendal 2004, bd. 2, s. 393
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Chamber
[6] PET-kommissionens Beretning, bd. 13, s. 94-95
[7] Information, 16.3.09
[8] Se Kapitel 16.
[9] PET-kommissionens Beretning, bd. 13, s.138
[10] William Shakespeare: Julius Caesar, 3. akt, 2. scene, l. 79
[11] http://www.imdb.com/title/tt0064002/
[12] PET-kommissionens Beretning, bd. 5, s. 125-143
[13] http://www.himmelevkirke.dk/kontakt.asp?mid=166&sid=171
[14] Jyllands-Posten, 15.9.09
[15] Politiken, 24.6.09
[16] Ekstra Bladet, 25.6.09
[17] Jyllands-Posten, 25.6.09
[18] Politiken, 26.6.09
[19] Dag og Tid, 26.6.09
[20] Per Egil Hegge: ”Danske hemmeligheter” i Aftenposten, 2.7.09