4.
Holdninger
Nogle siger,
man skal have haft en ulykkelig barndom for at blive en god forfatter. Så er
jeg handikappet på forhånd, for jeg opfatter min barndom som lykkelig. Til
gengæld har jeg nok fået flere knubs end de fleste i voksen alder, så det kan
måske gå lige op. Jeg voksede op sammen med mine tre søstre i et rækkehus i
Brønshøj. Min far kom fra en københavnsk familie med tilknytning til
Socialdemokratiet og afholdsbevægelsen. Min oldefar havde sejlet på Østen og
var senere med til at oprette det første Folkets Hus i Rømersgade. I sine unge
dage var min far aktivt medlem af DSU og den antifascistiske Trepilebevægelse.
Min morfar var dansksindet konservativ i Sønderjylland, og i min mors
barndomshjem omtalte man socialdemokrater med en stille gysen. Men min mor
havde en meget levende retfærdighedssans, der gjorde hende åben over for
venstreorienterede tanker. Lige efter krigen meldte begge mine forældre sig ind
i DKP. Min mor meldte sig hurtigt ud igen – omkring begivenhederne i
Tjekkoslovakiet i 1948 - mens min far først meldte sig ud efter Ungarn i 1956.
Så jeg husker mange livlige diskussioner mellem dem. Jeg husker også
diskussionerne, når andre af de lokale medlemmer af DKP kom over til os. Det
var ikke så meget partipolitik, de snakkede om – snarere fagforeningsarbejde og
lejerforeningen. De gik meget op i skolepolitik og sundhedspolitik, og de var
aktive i et utal af foreninger og sammenslutninger. Jeg har aldrig hørt nogen
af dem overhovedet nævne udemokratiske eller voldelige midler. I det store og
hele virkede de nærmest som lidt mere konsekvente socialdemokrater.
Revolutionsromantik hørte jeg først fra borgerskabets børn i halvfjerdserne.
Udenrigspolitisk støttede de Sovjetunionen, men det var ikke, fordi de gik ind
for Gulag eller politisk vold. De troede bare mere på Land og Folk end på den borgerlige presse og betragtede alle
oplysninger om slavelejre eller overgreb som Det Bedste-propaganda. Nu havde de hørt den samme propaganda fra
Goebbels i tolv år, sagde de, og da troede de ikke på den. Så hvorfor skulle de
tro på den nu, hvor den kom fra amerikansk side?
Mine forældre interesserede sig meget for pædagogik, så da
jeg skulle i skole i 1949, kom jeg på Bernadotteskolen. Vi lærte at tænke selv
og se kritisk på autoriteterne, og det har selvfølgelig præget mig. Jeg elskede
at skrive og fortælle historier, og da jeg var ni år, begyndte jeg at lave et
skoleblad. Jeg lånte min fars duplikator og fandt efterhånden ud af at bruge
den. Da jeg var tretten, var jeg med til at skrive Social-Demokratens børneavis Miniavisen.
Vi sad en flok store børn oppe i kantinen efter møderne over en kop tynd kaffe
og diskuterede politik, så vi blev blå i hovedet. Det var i 1956. I foråret
havde den socialdemokratiske regering stoppet de store strejker, og i november
greb Sovjetunionen ind i Ungarn og knuste oprøret. Vi var enige om, at
socialdemokraterne var for højreorienterede og militærvenlige, og kommunisterne
måtte vi tage dyb afstand fra efter afsløringen af Stalins forbrydelser på 20.
partikongres og efter Ungarn. Der var ikke noget parti, der passede til vores
synspunkter, så derfor oprettede vi vores eget. Nogle uger efter, at vi havde
gjort det, fandt vi ud af, at der faktisk var andre end os, der tænkte i samme
baner og derfor havde oprettet et lille parti, der hed Danmarks Socialistiske
Parti, så det fik vi kontakt med. Jeg meldte mig ind i DSP, og vores lille
snakkegruppe fra kantinen fik status af ungdomsafdeling under navnet VSU,
Venstresocialistisk Ungdom. Der kom efterhånden lidt flere med, men mere end en
snes blev det aldrig til. Intet er dog for småt for højrefløjens kampagner, så
vi opnåede både at blive smædet gennem et forfalsket interview i KU’s blad af
den senere PET-agent Peter H. Hartvig[1]
og at blive infiltreret af den senere PET-agent Erik Johnsen, der havde
forbindelse til nazilederen Salicath.[2]
PET-kommissionens beretning fortæller om en agent, der ifølge samstemmende
vidnesbyrd fra daværende medlemmer af Revolutionære Socialister næppe kan have
været nogen anden end Johnsen. Den tidligere operationschef for PET Jørn Bro
sagde om ham: ”Den omstændighed, at
vedkommende muligt havde nazistiske sympatier, var ikke nødvendigvis afgørende.
Afgørende var, om den pågældende gav pålidelige informationer, om han havde
første klasses adgang til materialet.”[3] Hans senere
meriter som infiltrator hos trotzkisterne og dobbeltagent for PET og Stasi ved
”Operation Samson” kan følges i PET-kommissionens beretning[4].
Min allerførste politiske
artikel var en programerklæring i VSU’s lille blad Dona nobis pacem.[5].
Her hedder det blandt andet: ”Vi går ind for socialisme, men ikke ved
revolution, som kommunisterne prædiker.” Socialismen skal indføres ved valg.
Videre gik VSU ind for den plan, lederen af det britiske Labour, Hugh
Gaitskell, havde fremsat om en neutral zone gennem Europa. VSU mente, at zonen
skulle omfatte Norden, et genforenet og afmilitariseret Tyskland, Schweiz,
Østrig, Polen, Tjekkoslovakiet, Ungarn og Jugoslavien. VSU krævede forbud mod
atomvåbenforsøg og indførelse af økonomisk demokrati. ”Arbejderne rundt omkring
på de forskellige virksomheder må overtage disse på andelsbasis, således at
alle medarbejdere også er medejere.”
Artiklen er meget
ungdommelig og holdt i et bombastisk pluralis majestatis, men voldsromantisk er
den ikke, og det er måske af interesse, at jeg allerede her fremfører nogle
punkter, jeg også senere har agiteret for: Socialisme ved fredelige midler og
som udbygning af andelstanken. Demilitarisering. En atomvåbenfri zone.
Danmarks Socialistiske
Parti blev nedlagt ved urafstemning i januar 1959, da SF blev oprettet, og
medlemmerne gik en bloc ind i det nye parti.
Ligesom den
tidligere PET-chef Ole Stig Andersen var jeg et år i USA og tog amerikansk
studentereksamen. Jeg kom til at bo hos en progressiv, jødisk familie i Milwaukee
i Wisconsin, og den familie skylder jeg meget. Jeg kom til at føle dyb
kærlighed både til den progressive strømning i USA og til mange af trækkene ved
de jødiske traditioner. Det var selvfølgelig meningen med
udvekslingsprogrammet, at alle deltagerne skulle blive positivt påvirket af USA
og vende hjem som påvirkningsagenter for Amerika. I mit tilfælde lykkedes
indoktrineringen aldeles udmærket. Jeg har siden brugt det meste af mit liv på
at oversætte amerikansk litteratur og dermed udbrede kendskabet til det bedste
i USA’s kultur. Politisk og filosofisk blev jeg stærkt påvirket af amerikansk
tankegang. Det er bare det andet Amerika, der har påvirket mig – traditionen
fra Thomas Paine over Lincoln til IWW (Industraial Workers of the World), Pete
Seeger og Vietnambevægelsen.
Da
vi opbyggede Vietnambevægelsen i Danmark, havde vi nær kontakt til vores
amerikanske meningsfæller og fik en stor del af vores argumenter og oplysninger
fra dem. I de stærkt ideologiske 70’ere holdt jeg mig fra de ørkesløse teoretiske
diskussioner og den sekteriske fundamentalisme og prøvede at slå til lyd for en
amerikansk-inspireret Just Do It-politik. Lad os undersøge de faktiske forhold,
finde praktiske løsninger, finde ud af hvordan vi kan samle støtte til at gøre
det, der skal gøres. Jeg tror mere på Naomi Kleins og Barbara Ehrenreichs
metode end på diskussioner om fodnoterne i ”Kritik des Gothaer Programms.”
Man
kan føle afsky og vrede over en regerings politik, men man kan ikke hade et
folk. Og i USA’s tilfælde er der meget at holde af. Jeg er stadig i nær kontakt
med gamle skolekammerater i USA, læser hver uge The Nation og følger med på Nettet i, hvad der sker i det andet
Amerika, der for mig er det rigtige Amerika.
Hvis
jeg skal svare kort på, hvem jeg holdningsmæssigt er mest beslægtet med, må jeg
gå tilbage i historien. Til oplysningstiden, hvor især Thomas Paines skrifter
har begejstret mig. Og til den tidlige arbejderbevægelse. Når jeg læser de
gamle årgange af Social-Demokraten
(og jeg har to gange været gennem tredive årgange af avisen) sidder jeg,
ligesom når jeg læser Paine, hele tiden og mumler: ”Hvor er det dog rigtigt.”
Det er ikke tilfældigt, at jeg har skrevet speciale om Social-Demokraten i denne periode og senere udgivet et udvalg af
artikler fra avisen.[6]
I 1962
var jeg medredaktør af SUF’s blad Debat,
i 1963 lavede jeg sammen med Ole Grünbaum, Ulla Dahlerup og Jakob Lange
ungdomsbladet Eksponent, og 1963-65
var jeg redaktør for Studenterbladet.
Jeg var med i bestyrelsen for Studentersamfundet og SF’s studentergruppe
Socialistiske Studenter og var aktiv i studenterpolitik. Jeg var en slags føl i
SF, og det var vist en overgang meningen, jeg skulle være politiker. Men jeg
opdagede, at magt ikke interesserede mig, og uden en vis vilje til magt blev
den slags politiske arbejde for kedeligt for mig, så jeg smed det fra mig igen.
Jeg arbejdede så i en periode som journalist på Aktuelt og Ritzaus Bureau og rejste i slutningen af tresserne
Jorden rundt. Ved sprængningen af SF i 1967 gik jeg med over i VS, men jeg meldte
mig ud igen i 1969, fordi jeg syntes man brugte for meget tid på at bekæmpe
dem, man var næsten enige med. Siden da har jeg ikke været aktivt engageret i
partipolitik.
I
1969 blev jeg interviewet til Land og
Folk og sagde blandt andet: ”Jeg
betragter ikke DKP som noget moderne socialistisk parti. For mig at se er det
stivnet i en forældet form. Man har en for firkantet, håndfast og for lidt
rummelig holdning … Det, man skal lave, er et bredt organiseret socialistisk
valgforbund, der vil gå ind for en progressiv og socialistisk politik.”[7] Jeg
foreslog altså en Enhedsliste i stedet for at opstille som smågrupper, der
bekrigede hinanden. Jeg mente også, at politisk aktion og selvudvikling måtte
gå hånd i hånd og skrev i Berlingske
Aftenavis: ”At frelse sig selv og lade hånt om verden fører til opgivende
elfenbenstårns-mentalitet. Kun at tænke på verden og ikke gøre noget ved sig
selv fører alt for let til ny-stalinistisk enevælde. Begge dele må udvikles
sammen.”[8]
I begyndelsen af 70’erne var jeg med i Forfatterforbundets
bestyrelse. Jeg havde med det internationale arbejde at gøre, og det var blandt
andet derfor, jeg undertiden blev inviteret til forskellige receptioner. I 1972
var jeg til en reception på den sovjetiske ambassade og kom til at snakke med
en mand, der hed Leonid Makarov. Kort tid efter ringede han og sagde, det havde
været interessant at tale med mig, og foreslog, at vi spiste frokost sammen en
dag. Det kunne jeg ikke se noget galt ved. Da frokostinvitationerne fortsatte,
advarede en af mine venner mig mod at få for meget med den sovjetiske ambassade
at gøre, men jeg mente ikke, der kunne ske noget ved det, så længe det holdt
sig på det uskyldige frokost- og samtaleplan. Formålet med at have diplomatisk
forbindelse med et land var vel, at man skulle kunne snakke sammen. Da Makarov
blev forflyttet, præsenterede han mig for en kollega, og på den måde fortsatte
samtalemøderne med forskellige ambassadefolk. De fortalte, de var sekretærer
ved ambassaden med ansvar for pressekontakter eller kultur. Ingen af dem har
nogensinde nævnt KGB, og da de aldrig prøvede at få mig til noget af det, jeg
mente måtte være KGB-aktiviteter – indsamle hemmelige oplysninger eller den
slags – syntes jeg ikke, der var nogen grund til at tvivle på, at møderne var
et led i almindeligt, diplomatisk arbejde, ligesom når en dansk handels- eller
kulturattaché har møder med folk, han gerne vil fortælle om Danmarks
fortræffeligheder. Jeg var godt klar over, at det var den officielle linje, jeg
hørte, når jeg talte med diplomaterne, men jeg syntes, det var interessant
alligevel, fordi jeg kunne stille spørgsmål og få mere dybtgående forklaringer,
end jeg kunne gennem aviser og tidsskrifter. Én gang har jeg været inviteret
til foredrag på den amerikanske ambassade og én gang på den israelske. Jeg tog
med glæde mod invitationerne og fandt foredragene lærerige. Ved en enkelt
lejlighed kom nogle sydkoreanske diplomater over til Langeland for at tale med
mig, og en anden gang spiste jeg frokost med sydkoreanerne i København, og
begge gange havde vi havde en interessant samtale.
Jeg
mødtes helt åbenlyst med de sovjetiske diplomater – dels spiste vi frokost
sammen ude i byen, dels inviterede jeg dem med til fester, hvor der også kom en
masse andre mennesker. Da de senere besøgte mig på Langeland, parkerede de
deres bil med blå diplomatplader foran huset, ud til vejen. Så konspirativt
eller fordækt opførte vi os ikke.
Men
kultursammenstød kunne ikke undgås. Leonid Makarov syntes, mine fester var lige
vel udflippede: ”Jeg finder mig selv blandt mennesker i sigøjnertøj, der ryger
hash og sidder på puder på gulvet. Er det virkelig det, som KGB forbinder med
at kultivere en kontaktperson?” klagede han til sine foresatte ifølge Oleg
Gordijevskij.[9]
Efterhånden
opfattede jeg nogle af diplomaterne som venner og måske især som gode
drukkammerater. Det sidste var ikke så vigtigt i de første år, men da min
første samlever og jeg gik fra hinanden i 1977, begyndte jeg at drikke
betydelig mere end før, og drikkeriet accelererede de næste tre-fire år. Der var
ikke så mange, der kunne eller ville følge med i mit tempo, men det ville de
sovjetiske diplomater. Det var ufatteligt, hvad vi kunne skylle ned, og især
når de kom over og besøgte mig på Langeland, hvortil jeg var flyttet i 1973,
fik den ikke for lidt. Som regel endte det med, at vi sad stort set med armene
om halsen på hinanden og brændevinstårerne trillende og hørte sentimental
musik. Jeg husker engang, hvor en af dem, Vadim Tjernyj, spurgte mig, om han
var min allerbedste ven i hele verden, og da jeg sagde: - Nej, Vadim. Jeg kan
meget godt lide dig, men min allerbedste ven er du nu ikke, græd han som et
lille barn.
Når jeg ser tilbage på hele forløbet, kan
jeg se, at russerne ikke bare var de gode venner og drukkammerater, jeg så dem
som dengang. De prøvede f.eks. flere gange at få mig til at gøre ting, som jeg
én gang havde sagt nej til – såsom at få honorar for at skrive artikler til
dem. Man kan jo også sige, at hvis de var så gode venner, som de selv påstod,
så er det underligt, jeg aldrig har hørt et ord fra dem, efter jeg blev
anholdt.
Så jeg har nok været for naiv i forhold
til russerne. Det har selvfølgelig været endnu mere naivt af mig, hvis jeg har
opfattet nogle mennesker som venner, når de i virkeligheden var politistikkere.
Men russerne var ikke lige begejstrede
for alt, hvad jeg sagde eller skrev. De oversatte heller aldrig noget, jeg
havde skrevet, til russisk og syntes åbenbart ikke, mine synspunkter egnede sig
til at blive udbredt i Sovjet. I 1974 tog jeg mod en invitation fra det sovjetiske
pressebureau APN og Aeroflot til en reportagerejse til sovjetrepublikken
Armenien. Det resulterede i bogen Gylden
oktober, hvor jeg takker for invitationen og retter en særlig tak til
andensekretær Stanislav Tjebotok fra den sovjetiske ambassade i København for
at have formidlet invitationen, så der var ikke noget som helst hemmeligt ved
det.[10] Gylden oktober indeholder en del kritik
af forhold, som jeg anså for kritisable, men også anerkendelse af de ting, jeg
syntes var gode. Den blev pænt modtaget de fleste steder. John Njor skrev i Politiken:[11] ”Der
er ikke noget i vejen med kvaliteten. Det er en interessant bog om et forfulgt
folk… Arne Herløv fortæller godt og ikke ukritisk... og han tager læserne med
de mest forbløffende steder” og Kristeligt
Dagblad i sin anmeldelse: ”"Gylden oktober" kan absolut
anbefales. Den er blevet bedre end ideologen bag den måske ønskede det, fordi
forfatteren og journalisten heldigvis tager magten fra ham.”[12] Den
eneste negative anmeldelse, bogen fik, var i Land og Folk, hvor Eske K. Mathiesen skrev: ”Arne Herløv Petersen
lægger i sin rejsebog om Armenien ikke skjul på mange slags kritik over for
sovjetiske forhold ... Min viden om Armenien er begrænset. Og derfor kan jeg
ikke med sikkert grundlag imødegå Herløv Petersens kritik. Det må andre og mere
vidende folk gøre. Jeg tillader mig at undres.”[13]
PET siger, at hvis
jeg var enig med russerne, var det fordi jeg rettede mig efter deres diktat.
Hvis jeg var uenig, var det for at sløre, jeg var agent. Som der står i
PET-kommissionens Beretning: ”Tjenesten vurderede ikke forfatterens offentlige
afstandtagen til dele af sovjetregimets politik som betydningsfuld. Tværtimod
opfattede PET Herløv Petersens kritik som en del af en konspirativ opførsel,
der skulle sløre hans nære tilknytning til sovjetiske ambassadefolk.”[14] Det
er en no-win-situation. Ligesom religiøse eller politiske fanatikere har PET
facit på forhånd og omfortolker virkeligheden, så den passer med teorien. Men
sandheden var den enkle, at jeg var enig i nogle ting og uenig i andre.
Om situationen i Polen i 1980 skrev jeg:
”Efter min mening kan man kun skabe et socialistisk samfund gennem overtalelser
og diskussioner. Tvang hjælper ikke til noget som helst. Måske har den polske
regering begået alvorlige fejl. Det må så påtales.”[15] Om
invasionen i Tjekkoslovakiet 1968 skrev jeg: ”Hvilke politiske grunde, der end
kan være, kan revolutionen hverken importeres eller eksporteres, og
principperne om suverænitet og ikke-indblanding i andre landes indre
anliggender må overholdes. Det skete ikke i Tjekkoslovakiet.”[16] Om
Afghanistan i 1980 skrev jeg: ”Det er muligt, at det ikke var nogen lovlig
regering, der hidkaldte sovjetiske tropper. I så fald må man fordømme indgrebet
lige så meget, som man måtte fordømme den amerikanske intervention i Den
dominikanske Republik i
Så partitro tilhænger af DKP’s linje var
jeg ikke. PET mener, at jeg gerne ville melde mig ind i DKP, men fik forbud mod
det af russerne – hvordan de så ellers skulle kunne forbyde mig det, hvis jeg
virkelig gerne ville. Min daværende kone, der var medlem af DKP, kritiserede ofte min ”halvliberale” indstilling
og sagde: ”Vi vil hverken eje eller have dig”, hvortil jeg gerne svarede, at
det nærede jeg heller intet ønske om.
I almindelighed var jeg mere eller mindre
enig med de sovjetiske diplomater om en række udenrigspolitiske spørgsmål,
såsom Vietnamkrigen, kuppet i Chile eller befrielsesbevægelsen i Sydafrika,
mens vi var uenige om en del indre forhold i Sovjetunionen og om forholdet til
Kina. Jeg opfattede dengang den anti-imperialistiske kamp som
verdensomspændende, og jeg havde nok en fornemmelse af, at hvis man vil målet,
må man også ville midlerne. I dag tror jeg, at midler og mål hænger nøje
sammen. De midler, man bruger, påvirker det mål, man når frem til. Derfor kan
man aldrig sige, at hensigten helliger midlet. Midlet forvandler hensigten.
Men man må huske på, at det var en anden
situation dengang - under og lige efter Vietnamkrigen. Mere end fem millioner
mistede livet i Indokina som følge af den amerikanske aggression.[18] For
mig at se var splittelsen mellem Kina og Sovjet kun til gavn for imperialismen.
Derfor var det vigtigt at betone, at der ikke var noget land, der havde patent
på sandheden. Ethvert land måtte finde sin egen vej til socialismen. Det var det,
man sagde i Nordkorea, så derfor brugte jeg tit Nordkorea som eksempel på,
hvordan man kunne undgå at tage parti i striden mellem Kina og Sovjet. Jeg
skrev for eksempel: ”Jeg tror, der er to ting, der skal siges. For det første
kan vi optræde sammen. For det andet skal
vi optræde sammen på venstrefløjen … Vi kan godt være i stue sammen. Og vi
skal også være det, med eller uden partilederne. Noget af det vigtigste, der
foregår for øjeblikket, er de decentraliserede initiativer rundt omkring.. Her
skal vi sætte ind.”[19] De
synspunkter gjorde mig ikke populær i de smågrupper på venstrefløjen, hvor man
anså det som hovedopgaven at bekrige dem, man var 90 procent enige med, i
stedet for at koncentrere sig om dem, man var 90 procent uenige med. Jeg kunne
heller ikke være med i det kor, der ville fjerne Israel fra landkortet. Det er
nok muligt, zionismen var en uretfærdighed mod palæstinenserne, men man ophæver
ikke en gammel uretfærdighed ved at begå en ny – mod de mennesker, der bor i
Israel nu. Derfor skrev jeg: ”Hverken jøder eller arabere skal skubbes ud i
vandet eller ind i ørkenen. En varig fred kan kun sikres ved, at begge
befolkningsgrupper sikres ret til at bo inden for det gamle palæstinensiske
mandatområde, eventuelt ved oprettelsen af en palæstinensisk stat på
Vestbredden, kombineret med en ikke-angrebspagt mellem Israel og et arabisk
Palæstina. En sådan pagt må følges op af de nødvendige stormagtsgarantier.”[20]
Da jeg nu er forfatter, vil jeg da lige
tilføje, at det måske er en god idé at læse mine bøger, hvis man skulle få lyst
til at vide noget om, hvad jeg tænker og mener. Det bedste sted at starte er
nok med romanen Fjerne mål.[21]
PET mener, jeg har hjulpet russerne og
lavet propaganda for Sovjetunionen. Men hvis jeg har hjulpet russerne, hvad har
jeg så hjulpet dem med? At forstå det danske politiske system bedre. Jeg har
fortalt om vores valgsystem og politiske forhold, om hvordan jeg troede, det
ville gå til et valg. Men jeg har aldrig sagt andet, end jeg kunne sige til
enhver, jeg tilfældigt mødte på et værtshus. Jeg mener, det er godt, hvis en
diplomat lærer noget om det land, han er udstationeret i. Det kan da kun have
gavnlig indflydelse. Og der er ikke tale om at røbe hemmeligheder, for jeg sad
ikke inde med nogen hemmeligheder. At agitere for synspunkter, som PET og
højrefløjen åbenbart mener objektivt gavner Sovjet: Afspænding og forhandling i
stedet for konfrontation, modstand mod Vietnamkrigen, mod højrefløjen, mod
militarisering, for befrielsesbevægelser i Afrika, mod diktatur i Chile og andre
steder, kan umuligt være propaganda. Er det prosovjetisk propaganda at agitere
for afspænding og patriotisk at agitere for krig og militarisering? Jeg mener,
det er propaganda for menneskeheden at gå ind for fred og afspænding, ikke for
noget bestemt parti eller land. Det er mine synspunkter, og dem har jeg haft hele
tiden, også før og efter den tid jeg havde frokostsamtaler med russere. Jeg har
også hele tiden agiteret for synspunkter, hvor jeg ikke var enig med russerne,
f.eks. mod atomkraft, for politiske frihedsrettigheder, mod atomprøveforsøg (Jeg
har adskillige gange demonstreret foran den sovjetiske ambassade), for
decentralisering og frivillige sammenslutninger - kollektiver i stedet for
statsvirksomheder. Jeg brugte altid andelsbevægelsen som eksempel på en af de
få ting, vi kunne være stolte af i Danmark – sammen med højskolerne og
brugsforeningerne. Jeg agiterede for ytringsfrihed og pluralisme og brugte tit
Maos vending ”Lad hundrede blomster blomstre”. Jeg var modstander af nomenklatura
og pampere, og jeg tog altid og hele tiden totalt afstand fra enhver form for individuel
terror. Også her har mine synspunkter været konsekvente.
Det afgørende er, om det er mine egne
meninger, jeg giver udtryk for. Jeg kan ikke sige, hvordan ideer opstår til konkrete
artikler eller bøger. Vi lever jo ikke i et vakuum, men i et samfund, så de
kommer gennem samtale med andre, uanset om det er danskere, russere eller
amerikanere, eller også kommer de gennem ens egne tanker og overvejelser, de
opstår pludselig, mens man står og barberer sig eller graver have, når man
rejser eller læser en bog eller ser en film.
Hvis jeg har snakket med en om et aktuelt
emne, er det muligt, jeg har fået impulser til en artikel. Det betyder ikke, at
nogen er føringsofficer eller giver mig ordrer. Kun at vi ikke lever eller
tænker isoleret, men i stadig interaktion med andre.
Jeg ville synes, det var moralsk
forkasteligt, hvis jeg skrev ting, jeg ikke mente. Jeg har kendt journalister,
der har gjort det – skrevet hvad aktionærerne ønsker og ikke hvad de selv
mener. Sådan vil jeg ikke skrive. Skriver jeg noget, er det fordi jeg mener
det, uanset hvor dumt andre måske synes det er.
Noget af det er faktisk lidt dumt, når
man ser tilbage på det. Jeg skrev for mange læserbreve, især i perioden
1980-81, og tænkte dem ikke grundigt igennem. Jeg skrev, at vi ikke burde være
med i EU, fordi Danmark for 98 procents vedkommende ikke er et europæisk land,
men ligger i Nordamerika, når man regner Grønland med, jeg skrev at Jan
Toftlund burde præsentere Danmark til Melodi Grand Prix, og at man kunne undgå
boykot af olympiader ved at lave et særligt OL-område omkring Olympia i
Grækenland og holde dem alle sammen der. Hvis jeg nu genlæser mine gamle
læserbreve, tænker jeg undertiden på det gamle ord: ”Når sprutten går ind, går
forstanden ud.” Men dumme eller ej, så var de mine og ikke skrevet med ført
hånd.
Jeg er blevet angrebet for at have kritiseret
systemkritikeren Andrej Sakharov i nogle læserbreve. I tilbageblik kan jeg godt
se, at jeg burde have understreget, at Sakharov havde ret i sin oprindelige
kritik. De forslag, han fremførte i begyndelsen, svarede ret nøje til de
reformer, der faktisk blev gennemført af Gorbatjov, og som jeg støttede
helhjertet. Var de reformer blevet gennemført ti eller tyve år før, havde der
været større sandsynlighed for, at Sovjetunionen havde udviklet sig til et ægte
socialistisk demokrati. Men jeg mener stadig, at Sakharov senere blev ført på
vildspor af sin nære alliance med den højreorienterede amerikanske senator Henry
”Scoop” Jackson[22]
og dennes medarbejdere Richard Perle og Paul Wolfowitz. Jeg er bestemt ikke
enig med Sakharov, når han siger, at det var en tragedie, at USA ikke fik knust
den vietnamesiske befrielsesbevægelse, og at USA burde have lagt større pres på
Sovjetunionen for at forhindre sovjetisk militærhjælp til Vietnam,[23] at
den reaktionære fagforeningsleder George Meany var arbejderklassens stemme i
USA[24], at
Vesten måtte øge sin militære styrke[25]
eller at NATO skulle stå fast på udstationeringen af raketter.[26] Som
den sovjetiske brintbombes fader var Sakharov ikke nogen fredens mand, og at
han fik Nobels fredspris siger ikke noget. Den gav man også til
krigsforbryderen Henry Kissinger.[27] Jeg
mener, at Sakharov blev afskåret fra virkeligheden, både fordi han tilhørte den
beskyttede nomenklatura, og fordi han ikke måtte rejse til udlandet. Den kritik
var jeg ikke ene om. Frank Esmann, der dårligt kan kaldes KGB-lakaj, skrev i Berlingske Tidende: ”Når
det gælder sammenligningerne med Vesten, stammer hans oplysninger næsten
udelukkende fra de vestlige nyhedsmedier, pressen og radioen, herunder
stationer som Radio Free Europe. Det giver sig lejlighedsvis udslag i en
tendens til at idealisere forhold i Vesten, som andre normalt vil betragte mere
kritisk … Generelt har man en fornemmelse af, at Sakharovs synspunkter ville
være lidt mere varierede, hvis han havde haft det uheld at opholde sig et par
uger i en slum i Belfast eller blandt arbejdsløse i Glasgow eller Los Angeles.”[28] Det er ulogisk at kæmpe
for Sakharovs ytringsfrihed og samtidig fordømme enhver kritik af Sakharov som
helligbrøde. Ingen er en Gud, og ingen er hævet over kritik.
I dag ved vi selvfølgelig en del, vi ikke vidste for
tredive år siden. Den sørgelige kendsgerning er, at østlandene hovedsagelig
myrdede deres egne, mens vi hovedsagelig myrdede folk i andre lande. Man tager stadig
for nænsomt på imperialismens ugerninger, og vi får i det hele taget ikke så meget
at vide om dem. Vi kender hungersnøden i Ukraine 1932,[29]
men ikke den i Øvre Volta samtidig.[30]
Vi kender opstandene i Polen og Ungarn bedre end dem i Kenya[31]
og Madagascar.[32] Jeg
husker, hvordan Mau Mau-opstanden i Kenya 1953 blev skildret herhjemme -
nærmest som noget fra en Tarzanbog med vilde, sorte horder, der pinte og
myrdede ædle, hvide farmere, der mindede om Karen Blixen. Aviserne kunne slet
ikke forstå, at oprørslederen Jomo Kenyatta, ”Flammende Spyd”, havde gået på
den Internationale Højskole i Helsingør.[33]
Det passede ligesom ikke ind i billedet. Man kunne lave en interessant
sammenligning af forskellene mellem pressens omtale af Kenya 1953 og Ungarn
1956.
Mange
mener tilsyneladende, at russernes invasion i Afghanistan var forbryderisk,
mens vores invasion i samme land er fortræffelig. Jeg mener, at begge
invasioner har været katastrofer, og at man allerede for tredive år siden burde
have hjulpet den afghanske regering til demokratiske reformer ved fredelige
midler og i samarbejde med fremskridtsvenlige, religiøse kræfter, så man havde
undgået mujaheddinernes og talebanernes hærgen og ekstremisme.
Hvor
langt skal man gå tilbage i historien, når man taler om folkemord og
forbrydelser? Er der en bestemt grænse? Vi har vedtaget, vi kan gå 90 år
tilbage i Sovjets historie, til revolutionen. Kan vi også gå 140 år tilbage i
USA’s historie – til slaveriet[34]
og indianernes holocaust?[35]
Hvor langt kan vi gå tilbage i Danmarks historie – til slavehandelen, til
vikingetogterne? Eller findes der en kunstig tidsgrænse, vi ikke må overskride,
og hvor ligger så den?
Det
kan man diskutere. Men afgørende er det, at vi ikke skal spille pingpong og
sætte det ene folkemord op mod det andet. Ét mord er ét for meget. Vi må nå
frem til den triste erkendelse, at vi skal se hele bestialitetens historie, som
Jens Bjørneboe kalder den,[36]
i øjnene, hvis vi skal gøre os håb om at komme videre.
Nu går vi også i krig, endda i angrebskrig for første
gang siden svenskekrigene. Vi oplever en omfattende dehumanisering, hvor selv
tortur anses for acceptabel i vide kredse. Racisme og kulturhad trives,
menneskerettighederne fordømmes, og enhver form for humanisme og etik
affærdiges som ”godhedsindustri”.
I den situation skal vi
sige til hinanden: En anden verden er mulig. Kampen for et bedre samfund er
vigtigere end nogensinde. Vi må genoprette det smuldrede retssamfund og
demokrati og få anstændigheden tilbage. Vi vil have et Danmark, vi kan være
bekendt, så man ikke på rejser med blussende kinder skal sige, man er
skandinav.
Fundamentalisme er skadelig. Politiske teorier skal hele
tiden bygge på den aktuelle virkelighed, og hvis virkeligheden ændrer sig, må
teorierne også ændre sig. I dag er
situationen en anden end dengang. Den sovjetiske kommunisme er væk, og samtidig
er kapitalismen i stigende grad blevet til et snyltersystem, der bliver
finansieret af det offentlige ved hjælp af borgernes skatteindbetalinger. I
stedet for at skabe rigdom er erhvervslivet endt på socialhjælp.
Privathospitalerne bliver begunstiget af staten, bankerne skal have
milliardtilskud for at køre videre. Skatten er, som Naomi Klein siger, blevet
et samlebånd, der fører pengene fra borgernes lommer over til dem, der er rige
i forvejen.[37]
Samtidig fører
vækstideologien til en miljøkrise, der truer med at gøre verden ubeboelig.
Klimaproblemet er vigtigere end noget andet. Hvad hjælper det, vi får råd til
at købe flere elektroniske dippedutter, hvis vi smadrer naturen og uddør? Jeg
kan ikke leve uden min bil, sagde en mand i radioen. Så kommer han til at
drukne i bilen, når vandene stiger. Vil vi virkelig hellere dø end ændre vores
forbrugsmønster? Hellere død end rød, sagde koldkrigerne engang. I dag er der
tilsyneladende nogle, der siger: Hellere død end køre med tog.
Vi må lære at se os
selv som naturens vogtere i stedet for at drive rovdrift på naturen. Vi skal
Indgå i Gaias store net og gøre op med den skadelige vækstideologi. Hvorfor
skulle det ikke være muligt at leve for livets skyld og ikke for profittens?
Hvis man siger, at vi alligevel ikke kan skabe en bedre og mere retfærdig
verden, skal vi med den amerikanske præsidents ord sige: Yes we can.
Alle disse alvorlige
problemer kan ikke løses af jungleloven eller ved at sætte sig med hænderne i
skødet og vente på, at markedets usynlige hånd kommer og hjælper os, men kun
ved en fælles indsats. Denne fælles indsats kan man godt kalde en form for
socialisme, men man kan lige så godt kalde det radikal-demokrati. Hvis
demokratiet er det bedste system, vi kender, så er det absurd, at det kun skal
bruges rent politisk, mens hele det økonomiske område holdes udenfor.
Demokratiet må udvides, så det også gælder for markedet og erhvervslivet. Hvis
vi alligevel skal betale for bankerne og privathospitalerne, så kan vi lige så
godt blive enige om, at vi har købt dem, så vi også kan bestemme over dem.
[1] ”KU,” maj 1957, s. 12. Se
også Arne Herløv Petersen: ”Den spionsigtede blander sig i valget” om Peter H.
Hartvig i Ekstra Bladet, 6.11.81 og Erik Jensen og Petter Sommerfelt: Under dække, Demos 1978, s. 96-
[2] PET-kommissionens Beretning, bd. 9, s. 87
[3] PET-kommissionens Beretning, bd. 9, s. 88
[4] PET-kommissionens Beretning, bd. 9, s. 87-94. Se også Erik Jensen og Petter Sommerfelt: Under dække, Demos 1978, s. 97, 98, 134
[5] ”Dona nobis pacem. Organ for VSU,” duplikeret, juni 1957, s. 1
[6] Emil Wiinblad og Social-Demokraten 1881-1911, specialeopgave i historie, Københavns Universitet 1971. Fra den forkerte verden, Ajour 2004.
[7] ”Intet er realistisk, før det er prøvet” af Jan Søttrup Oddershede. Interview med Arne Herløv Petersen. Land og Folk 3-4.8.69.
[8] ”Vi har brug for venstreorienterede” i Berlingske Aftenavis, 6-7.6.70
[9] Hans Davidsen-Nielsen: ”Topspion bag småfisk,” Jyllands-Posten, 24.11.02
[10] Arne Herløv Petersen: Gylden oktober, Attika 1977, s. 10. http://www.scribd.com/doc/17237594/gylden-oktober
[11] Politiken, 14.11.77
[12] Kristeligt Dagblad, 1.12.77
[13] Land og Folk, 15.12.77
[14] PET-kommissions Beretning, bd. 13, s. 51
[15] ”Situationen i Polen,” læserbrev i Land og Folk, 9.9.80
[16] ”Scocozza og Schumpeter,” i Land og Folk, 14.2.80
[17] ”Diplomatisk pres er lige så effektivt som militær,” læserbrev i BT 8.1.80
[18] Ifølge det franske telegrambureau AFP 4.4.95, http://www.rjsmith.com/kia_tbl.html
[19] ”Venstrefløjen og Koreas eksempel” i
Ekstra Bladet, 19.2.76
[20] ”Palæstinenserne.” Læserbrev i Politiken, 30.6.82
[21] Fjerne mål 1-3. Hovedland 2006. Se også http://herlov.dk/fjern.htm og http://www.williamdam.dk/skoenlitteratur/skoenlitteratur/fjerne_maal_iiii_200001473_da.html
[22] http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_M._Jackson
[23] ”Sakharov: A Dissident Warns Against Detente”
i Time Magazine, 4.8.75 http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,913376-5,00.html
[24] Time Magazine, 4.8.75
[25] Politiken, 3.7.83
[26] Jyllands-Posten, 18.11.83
[27] Se Christopher Hitchens: ”The Trial of Henry
Kissinger,” Verso, London 2001.
[28] Berlingske Tidende, 4.1.76
[29] Robert Conquest: The Harvest of Sorrow: Soviet
Collectivization and the Terror-Famine, Oxford University Press,
[30] http://chss.montclair.edu/english/furr/taugerroterhol.pdf.
Se også Finn Fuglestad,
"La grande famine de 1931 dans l'Ouest Nigerien," i Revue français d'Histoire d'Outre-Mer t.
LXI (1974), no. 222, 18-33
[31] http://en.wikipedia.org/wiki/Mau_Mau_Uprising
[32] http://en.wikipedia.org/wiki/Malagasy_Uprising
[33] http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/H%C3%B8jskoler_og_oplysningsforbund/Den_Internationale_H%C3%B8jskole
[34] http://www.liu.edu/cwis/cwp/library/aaslavry.htm
[35]
http://www.unitednativeamerica.com/aiholocaust.html Russell Thornton: American Indian Holocaust and Survival,
[36] http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131160. Bestialitetens historie 2002 – samlet udgave af Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten.
[37] Naomi Klein:
The Shock Therapy, Henry Holt & Co., New York 2007, s. 355