2.
Påvirkningsagent
En tyv er en, der
stjæler. En morder er en, der slår ihjel. En spion er en, der udleverer
militære eller statslige hemmeligheder til fremmed magt. Det er ret enkelt.
Hvordan kunne man så finde på at anklage mig for spionage, når jeg aldrig havde
været i nærheden af en militær eller statslig hemmelighed?
Det kunne man, fordi man havde opfundet et begreb, man kaldte
”påvirknings-” eller ”indflydelsesagent”. Logikken var, at hvis man prøvede på
at påvirke andre politisk, for eksempel ved at skrive læserbreve eller artikler,
og nogen mente, at de kunne gavne et andet land, så var der tale om en form for
spionage for dette andet land.
Der er
forskellige definitioner på, hvad en påvirknings- eller indflydelsesagent er.
En af dem lyder: “Man kan skelne mellem forskellige slags indflydelsesagenter
ved at måle graden og typen af kontrol, efterretningstjenesten har. Først er
der den ”fortrolige kontakt” – det vil sige en, der er villig til at samarbejde
med en fremmed regering for at fremme mål, som han deler med denne regering,
men som ikke er modtagelig for detaljerede instruktioner og typisk ikke
modtager betaling. Han kan stilles op mod den ”styrede” agent, der modtager og
efterkommer præcise ordrer og som normalt får økonomisk kompensation.”[1]
I den danske straffelov er der to hovedbestemmelser om spionage og
tilsvarende aktiviteter. § 107 handler om den klassiske spionage. Hvis man
udforsker eller giver meddelelse om forhold der af hensyn til danske stats-
eller samfundsinteresser skal holdes hemmelige, så kan man straffes med op til
16 års fængsel eller fængsel på livstid, hvis det sker under krig eller
besættelse. § 108 siger, at hvis man, uden at det falder ind under § 107, ”i
øvrigt foretager noget, hvorved fremmed efterretningstjeneste sættes i stand
til eller hjælpes til umiddelbart eller middelbart at virke inden for den
danske stats område,” så kan man straffes med fængsel indtil seks år. Det er
det, man kalder en gummiparagraf, fordi den kan vrides og strækkes på alle
ledder og kanter, alt efter hvem der sidder i regeringen, og hvem man ønsker at
ramme. Hvis man skal gå ud til den yderste, bogstavelige konsekvens, så kan en
tankpasser få fængselsstraf for at hælde benzin på en bil, der viser sig at
tilhøre en fremmed efterretningstjeneste, postbudene kan straffes for at
aflevere breve til ambassader, og hvis en mand spørger om vej til
Rådhuspladsen, og det viser sig, denne mand er tilknyttet en
efterretningstjeneste, så kan man blive straffet for at sige, han skal gå lige
ud ad Strøget. Så vidt går man selvfølgelig ikke i praksis, så derfor må man se
på, hvordan loven er blevet forstået og fortolket.
I standardværket ”Kommenteret Straffelov”[2]
hedder det: ”Det grundlæggende gerningsindhold består i etablering af kontakt
med fremmed efterretningsvæsen … Bestemmelsen omfatter spionage, som retter sig
mod andre stater, men ikke direkte berører danske stats- eller
samfundsinteresser … Den omfatter endvidere efterretningsvirksomhed, der retter
sig mod danske interesser, men angår forhold, der ikke skal holdes hemmelige …
Bestemmelsen retter sig typisk imod den hemmelige, systematiske
tilvejebringelse eller sammenstilling af oplysninger til brug for fremmed
efterretningsvæsen, som kan være til fare for danske eller fremmede stats-
eller samfundsinteresser eller herboende enkeltpersoners liv eller sikkerhed.”
Hvis man ser på domspraksis, er der ikke mange, der er blevet dømt efter
§ 108. ”Kommenteret Straffelov” nævner nogle eksempler. En handelsrådgiver ved
en dansk ambassade fik et mikrofotograferingsapparat af fremmed
efterretningstjeneste og udleverede forskellige oplysninger til denne tjeneste.
En militærperson udleverede militært undervisningsmateriale. En tidligere
premierløjtnant opsøgte et fremmed lands ambassade og tilbød sig som agent. En
direktør solgte elektronisk udstyr, der var belagt med embargo, til fremmed
efterretningsvæsen og udleverede samtidig militære og ikke-militære
oplysninger. En person videregav dokumenter og oplysninger fra
Udenrigsministeriet.
I alle disse tilfælde går strømmen fra
den, der er blevet dømt, til det fremmede efterretningsvæsen. De dømte har
alle udleveret noget.
Hos en påvirkningsagent må man imidlertid antage, at strømmen går den
anden vej. Agenten får oplysninger fra den fremmede efterretningstjeneste og
videregiver dem til den danske befolkning eller til andre. Der er ingen, der er
blevet dømt for sådan noget. Mig bekendt er jeg den eneste i Danmark, der
nogensinde er blevet sigtet og anholdt for at være ”påvirkningsagent”. Begrebet
findes ikke i Straffeloven, men kan man måske bruge det alligevel, og hvis man
kan, er det så strafbart at være sådan en ”påvirkningsagent”? Det er et ganske
vigtigt spørgsmål. Hvis man kan dømmes for spionage udelukkende for at skrive
kritiske artikler, bliver begrebet udvidet så meget, at en demokratisk
diskussion bliver vanskeliggjort. I et demokratisk samfund prøver vi jo ideelt
set alle sammen at øve indflydelse på eller påvirke hinanden.
Man kan uden videre fastslå, at man ikke tidligere
har anset det for kriminelt at være indflydelsesagent for fremmede magter.
Havde man gjort det, havde tyske agenter som Louis von Kohl[3] og
Alexander Helphand[4]
(”Parvus”) ikke frit kunnet optræde i landet under første verdenskrig. Hvis
kommunister betragtes som indflydelsesagenter for Sovjetunionen, så skulle man
vel også have fortsat nazisternes forbud mod det kommunistiske parti efter
befrielsen, og Land og Folk havde så
ikke fået lov til at udkomme. Da en lov må gælde for alle, uanset politisk
opfattelse, havde det i så fald også været ulovligt at øve indflydelse eller
påvirke til fordel for USA, ligesom ethvert samarbejde med vestlige
efterretningsorganisationer havde været forbudt. I så fald skulle man
eksempelvis have straffet Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og tidsskriftet Perspektiv for at modtage støtte fra
CIA-frontorganisationer,[5]
ligesom det danske efterretningsvæsens samarbejde med allierede
efterretningsvæsener havde været ulovligt.
Faktisk har der været fremsat forslag i Folketinget
om at forbyde betalt, politisk propaganda fra fremmede magter, men
lovgivningsmagten afviste i 1951 at kriminalisere påvirkningsagenters virke. Det
oprindelige forslag om kriminalisering af tilskud fra fremmed magt blev fremsat
af K.K. Steincke 12.5.50 og genfremsat 20.10.50. Tre dage senere trådte en
venstreregering til. Den nye justitsminister, Helga Pedersen, forberedte 8.3.51
en uændret genfremsættelse af Steinckes forslag. Samme dag meddelte hun
skriftligt Folketinget, at hun trak forslaget tilbage. Det skete uden
kommentarer eller begrundelse af nogen art. Ingen i Folketinget kommenterede
den pludselige vending i sagen. Det eneste parti, der herefter ønskede at
fastholde forslaget om kriminalisering af støtte fra udenlandsk magt, var
Danmarks Kommunistiske Parti.[6] Man
kan spørge om baggrunden for vendingen. Den mest sandsynlige begrundelse er, at
det gik op for de borgerlige partier og Socialdemokratiet, at deres tilskud fra
amerikanske kilder dermed ville blive lovstridige. En nærmere redegørelse for opgivelsen af
den foreslåede § 101 - "femtekolonneparagraffen" - og årsagerne
hertil findes i Paul Villaume: Allieret
med forbehold.[7]
Cand.jur. Poul Smidt skriver: "Det
er ganske givet ikke kriminelt i straffelovens forstand at modtage penge fra en
fremmed magt til propagandaformål i Danmark. Det er ikke engang ulovligt, hvis
man skjuler, hvor pengene kommer fra. [Dette blev] afvist i selve Folketinget
og aldrig taget med i loven. Det, som Arne Herløv Petersen tilsyneladende
sigtes for, har været forsøgt kriminaliseret, men blev det ikke ... Paragraffen
gled ud inden vedtagelsen af straffelovens nye kapitler 12 og 13 i
"Det korte af det lange er, at der
på Folketingets bord har ligget et forslag om at kriminalisere netop de
handlinger, som man ønskede AHP dømt for - og at tinget ikke ønskede forslaget
vedtaget".[10]
Professor,
lic.jur. Jørn Vestergaard siger herom: "Virksomhed, som ville have været
omfattet af den foreslåede, men forkastede bestemmelse, kan naturligvis ikke
uden videre behandles som ansvarspådragende ved, at man i stedet for den
forkastede regel anvender gummiparagraffen i §108.”[11]
Om § 108 i almindelighed siger Jørn Vestergaard: ”De strafbare tilfælde handler
alene om tilvejebringelse (eller sammenstilling) af oplysninger, som kan
benyttes på skadelig måde, ikke om modtagelse, videregivelse eller udbredelse.
Det er således uden egentlig strafferetlig betydning, om en
"meningsagent" modtager penge af sin hvervgiver ... Der kan være
grund til at påpege, at par. 108 er en forsætbestemmelse, der således også
kræver forsæt til at hjælpe fremmed efterretningsvæsen.”[12]
Jørn Vestergaard har også behandlet emnet i artiklen ”Meningsagenter” i
Kriminalistisk Instituts Årbog 1992. Artiklen fra Juristen 1994 er i 2007 i anledning af professor Bent Jensens
påstand om, at journalisten Jørgen Dragsdahl var agent for KGB, tilsendt
Folketingets Retsudvalg.[13]
Jørn Vestergaards
synspunkter citeres i PET-kommissionens beretning: ”Lovudvalget,
Justitsministeriet og Rigsdagen opfattede helt klart forholdet således, at §
108 kun omfatter ulovlig efterretningsvirksomhed, jf. paragraffens
ordlyd. […] Dette betyder, at det er helt afgørende for den strafferetlige
bedømmelse af en kontakt med et fremmed efterretningsvæsen, hvilken vej
informationerne går. Den milde spionageparagraf retter sig alene mod
videregivelse af oplysninger til udenlandske agent-organisationer. Til trods
for sin vidtgående ordlyd omfatter bestemmelsen ikke modtagelse eller
omgang med oplysninger, som sådanne organisationer måtte forsyne nogen med.
Paragraffen påbyder så at sige ensretning af informationsstrømmen, og
fornuftigt nok i den rigtige retning. Den er ikke tænkt som statssikkerhedens
kinesiske mur eller – med det af Churchill i 1946 lancerede udtryk –
’jerntæppe’ til forebyggelse af påvirkning udefra..”[14]
Ekspert
i strafferet, professor, lic.jur. Vagn Greve siger: "Straffelovens
spionageparagraffer er indrettet på decideret spionage ... Fælles for
bestemmelserne, også den såkaldt milde spionparagraf 108, er, at de alle drejer
sig om at levere oplysninger ud af landet - altså bagud. Når det gælder
begrebet "meningsagent”... er der tale om det stik modsatte. Han beskyldes
for at have viderebragt et fremmed lands synspunkter i sit eget land. Og selv
om han skulle have modtaget penge fra KGB, er der ikke noget strafferetsligt
angribeligt i det.”[15]
Vi
har set, at rigsadvokat Per Lindegaard (der er medforfatter til ”Kommenteret
Straffelov”), politiassessor Arne Stevns, en unavngiven fuldmægtig i
Justitsministeriet, justitsminister Ole Espersen og statsminister Anker
Jørgensen alle kom til den konklusion, at § 108 ikke kunne bruges i forbindelse
med min sag, og at jeg ikke havde gjort noget ulovligt.
LRS Jan Schultz-Lorentzen sagde i Dansk
PEN 9.6.82: ”Forsøg på at påvirke almindelig holdning er almindelig diplomatisk
opgave. Det har aldrig været nogen efterretningsopgave, selv om den muligvis
udføres af folk fra CIA eller KGB.
Forfattere er meget ofte nødt til at
modtage materiale fra forskellige steder til deres research. Det kan lige så
godt være forfatteren, der bruger efterretningsvæsenet, som omvendt. Der er
intet som helst strafbart ved sådan indsamling af researchmateriale. Kan man
ikke det, har man ikke ytringsfrihed. Hvis man har skrevet noget, der giver
udtryk for ens mening, og en vil finansiere udgivelse heraf - lige meget hvem
det er - er det naturligvis ikke strafbart.”[16]
Ole Espersen indrømmede i Dansk PEN
9.6.82, at § 108 kun kan bruges, hvis man har forsæt til at bistå fremmed
efterretningsvæsen med efterretningsmæssigt arbejde. Han
bebudede, at han ville ændre § 108. "Den er for utydelig,” sagde han.[17]
Ole Espersen kaldte § 108 ”en ubehagelig paragraf, en
gummiparagraf",[18]
men den blev alligevel ikke ændret – måske på grund af regeringsændringen fem
måneder senere, hvor Poul Schlüter blev statsminister.
At § 108 kræver
forsæt til at bistå fremmed efterretningstjeneste betyder, at man skal være
klar over, at det er sådan en, man har med at gøre. Men for eksempel sovjetiske
diplomater præsenterede sig selvfølgelig ikke som KGB-folk over for alle og
enhver, hvis de var det. ”Jeg tror f.eks. ikke, at Vladimir Merkulov … nogen
sinde fortalte Arne Herløv Petersen, at han arbejdede for KGB,” siger oberst
Lars Møller. ”Det ville have været imod alle regler, og Herløv Petersen kan
derfor med en vis sandhed sige, at det havde han ingen anelse om, og at
Merkulov på intet tidspunkt havde sagt til ham, at han var fra KGB.”[19] Den
tidligere efterretningsmand[20] Jens
Gregersen er enig: »Goddag, hr. Petersen, mit navn er Vladimir Merkulov, jeg er
Deres nye føringsofficer,« sagde den venlige mand og viste sit KGB-identitetskort.
Uden denne præsentation ingen føringsofficer, mener Arne Herløv Petersen. Tror
han for alvor, at hans kontakter på den sovjetiske ambassade ville afsløre
deres virkelige funktion? Intet land ville naturligvis give indrejsetilladelse,
hvis der under stillingsbetegnelsen i ansøgningen om diplomatisk status stod:
Oberstløjtnant i KGB.”[21]
Dobbeltagenten Oleg Gordijevskij har
udtalt, at der var tre betingelser, der skulle opfyldes, før en person kunne
anerkendes som egentlig agent: At man var under KGB’s kontrol, at KGB-manden
afslørede sit rette tilhørsforhold, og at møderne blev hemmeligholdt.[22]
Ingen af betingelserne var opfyldt i mit tilfælde, men jeg var jo heller ikke
agent.
21.4.82 spurgte Anders Poulsen (V) om man
ville ændre straffeloven og kriminalisere arbejde for udenlandske
efterretningstjenester. VS bebudede, man ville genfremsætte det
forkastede forslag fra 1951, som kun DKP støttede dengang[23]
Politiken udtrykte i en leder[24]
ønsket om en lov, der krævede navn på betalte meningsannoncer og gjorde det lovpligtigt
for politiske partier at oplyse, hvorfra de får deres midler. Nogle
uger senere genfremsatte VS så faktisk forslaget fra 1951.[25]
Det blev støttet af SF og de radikale. Fremskridtspartiet og Kristeligt
Folkeparti var positive, men Ole Espersen afviste det, fordi han fandt
tilstrækkelige regler i den nuværende straffelov.
Professor, dr.jur. Ole Hasselbalch, der er bedst
kendt som formand for Den Danske Forening, skriver i Ugeskrift for Retsvæsen[26], at
§ 108 godt nok ikke kunne bruges på ””agenter”, der blot slusede stof ind i de
danske medier m.fl.”, men at der ofte var tale om en ”tusmørkezone”, og man
kunne overskride den ”etisk/moralske grænse for, hvad man bør deltage i”. Disse
moralske grænser gælder efter Hasselbalchs mening ikke for agenter for CIA og
andre vestlige efterretningstjenester. ”I så henseende har opfattelsen hos
ministeriet tilsyneladende været, at når der tales om ”fremmede”
efterretningstjenester, faldt vore allierede
sådanne uden for bestemmelsens område.”
Det forekommer mig særdeles betænkeligt
således at tilsidesætte princippet om, at loven er lige for alle, gennem en
fortolkning, der tilsiger, at lovteksten implicit
skal forstås således, at loven ikke gælder for regeringens venner.
Hvis man vil have, at § 108 ikke gælder for regeringens politiske
venner, må man sige det eksplicit i loven, så befolkningen ved, vi ikke har
nogen retsstat, at retfærdigheden ikke er blind, men skeløjet, og at politiet
er et politisk politi, der sættes ind mod dissidenter ligesom i Hviderusland eller
Burma.
Når vi har det levn af prædemokratisk ret, at
kongefamilien er ansvarsfri, er det eksplicit nævnt i Grundloven. På samme måde
må det udtrykkelig nævnes i lovene, hvis man ønsker at indføre en
postdemokratisk retstilstand, hvor der gælder forskellige regler for
regeringens formodede venner og fjender. Hvis man for eksempel ønsker, at det i
almindelighed skal være forbudt at belure kvinder i solarier, men at loven ikke
gælder for Venstres folketingsmedlemmer, så skal det stå i loven.
Der
er altså udbredt enighed blandt de juridiske eksperter om, at hvis der
overhovedet er noget, der hedder en ”påvirkningsagent”, så er det ikke
ulovligt. Heraf følger selvfølgelig, at det ikke er noget, der skal give
anledning til anholdelse, sigtelse, fængsling eller ransagning.
Det
er ikke så nemt at finde jurister, der mener, at § 108 kunne bruges mod det,
man kalder ”påvirkningsagenter”. Faktisk har det ikke været mig muligt at finde
andre end Ole Espersen (efter min anholdelse) og Ole Stig Andersen.
Justitsminister
Ole Espersen sagde i forbindelse med tiltalefrafaldet i min sag 17.4.82, at det
måtte ”forudsættes”, at jeg havde udvist forhold. der i princippet falder ind
under § 108. Hvorfor han pludselig sagde det, når han før anholdelsen mente, at
§ 108 ikke kunne bruges, skal vi se nærmere på i afsnittet ”Tiltalefrafald”.
PET’s
leder, Ole Stig Andersen, mente, at der i min sag var tale om ”aktive
foranstaltninger” (eller ”active measures”, som han foretrak at kalde det), der
gik ud over den propaganda, der var nævnt i det forkastede lovforslag fra 1951.
PET-kommissionen skriver i sin Beretning: ”Ole Stig Andersen var bekendt med, at spørgsmålet om sådanne aktiviteters
strafbarhed i en vis udstrækning kunne influeres af den omstændighed, at en
bestemmelse om økonomisk støtte til politisk propagandavirksomhed udgik af
lovudkastet fra 1949. Ole Stig Andersen stillede sig imidlertid tvivlende overfor,
om denne omst.hed måtte præjudicere fortolkning af § 108 i relation til active
measures af lighed med politisk propagandavirksomhed eller politisk påvirkning af
opinionsdannelsen, hvor denne virksomhed har efterretningsmæssig karakter.
Endvidere henledtes opmærksomheden på at active measures fmtl. er videregående
end dækningsområdet for det i 1949-området indeholdte forslag.”[27]
Den holder ikke en meter. Argumentet er, at man ikke
kendte den form for propaganda, vi vælger at kalde active measures, i 1949, og
når loven siger, at politisk propaganda ikke er forbudt, så gælder det ikke
disse active measures, der derfor må være forbudt.
Men hvis der står i en lov, det er
tilladt at spille musik på rejsegrammofon på terrassen, så er det ikke et
gyldigt argument, at så må det være forbudt at spille på ghettoblaster, for
sådan en var ikke kendt, da loven blev skrevet.
Man kan selvfølgelig ikke fortolke en lov
sådan, at den dækker områder, der ikke var kendt, da loven blev skrevet. Hvis
man for eksempel vil kriminalisere former for datakriminalitet, der ikke har
været kendt før, må man skrive en ny lov. Hvis man vil kriminalisere active
measures, må man først definere, hvori de adskiller sig fra almindelig
propaganda, og derefter vedtage en lov.
Ole Stig Andersen synes her at gå ud fra,
at et forhold, der ikke er direkte tilladt ved lov, er forbudt. I en retsstat
forholder det sig omvendt. Alt, der ikke eksplicit er forbudt ved lov, er
tilladt.
Bortset fra det, er det vel også
tvivlsomt, om active measures er noget nyt eller bare et nyt navn for noget
gammelkendt. Det kunne se ud, som om Ole Stig Andersen selv var involveret i
active measures mod mig sammen med MI6. Så man må da håbe for ham, det ikke
falder ind under § 108.
Mens Ole Stig
Andersen tilsyneladende i mit konkrete tilfælde mente, at jeg kunne straffes
for at være påvirkningsagent for KGB, mente han åbenbart, ligesom Ole Hasselbalch,
at det ikke var strafbart at være agent for CIA. Det hedder i Kommissionens
beretning: ”PET synes derimod ikke at have undersøgt den mere indirekte
vestlige efterretningsaktivitet i Danmark i form af meningspåvirkning og støtte
til antikommunistiske grupper. Således var Selskabet for frihed og kultur oprettet
af Arne Sejr som en dansk afdeling af det CIA-støttede Congress for Cultural
Freedom (CCF), der havde til opgave at tiltrække
kulturpersonligheder og intellektuelle til den vestlige lejr. Senere udgav
Jørgen Schleimann tidsskriftet Perspektiv med økonomisk støtte fra CCF. Den
amerikanske oplysningstjeneste, United States Information Agency
(USIA), søgte at påvirke den danske opinion gennem bøger, møder og film, og
dens medarbejdere ved ambassaden søgte at placere amerikansk materiale i danske
aviser. Den stærkt antikommunistiske forening Demokratisk Alliance, der
agiterede imod Atomkampagnen og Vietnambevægelsen og infiltrerede
venstrefløjen, havde kontakt til den amerikanske ambassade. Den danske
fagbevægelse under De samvirkende Fagforbund (DsF), der var domineret af
Socialdemokratiet, havde tætte kontakter med de amerikanske fagforeningers antikommunistiske
Free Trade Union Committee (FTUC), der modtog økonomisk støtte fra CIA.
Den socialdemokratiske oplysnings- og propagandatjeneste, Arbejderbevægelsens
Informations-Central (AIC), havde også tæt kontakt til arbejdsattacheen ved
den amerikanske ambassade. Det socialdemokratiske forlag Fremad fik
amerikansk støtte til flere publikationer, bl.a. Stalins Slavelejre, ligesom
socialdemokratiske politikere og fagforeningsmedlemmer var på betalte
studieophold i USA. PET synes imidlertid ikke at have anset disse aktiviteter
som overtrædelser af dansk suverænitet eller som ulovlig efterretningsaktivitet,
hvilket formentlig skyldtes, at skjult udenlandsk finansiering af danske
publikationer og politisk virksomhed ikke var omfattet af den såkaldte ”femtekolonnelov”.[28]
Her kunne PET altså
godt se, § 108 ikke gjaldt, men i mit tilfælde mente Ole Stig Andersen, den
gjaldt alligevel.
Hvordan er i det hele
taget forholdet mellem PET og CIA? Det belyses ikke særlig grundigt i
rapporten.
Optræder PET som en slags juniorpartner for CIA, og har PET samarbejdet
med CIA om at vildlede eller imødegå den danske regering eller Folketinget?
Kommissionen siger ikke noget. Den nævner ikke engang CIA ved navn, men taler
om ”allieret tjeneste.” Måske skal det ses som udtryk for hellig ærefrygt,
ligesom når ortodokse jøder ikke må sige Guds navn.
Hvis man skal tro beretningen, havde CIA et vist samarbejde med medier,
organisationer og enkeltpersoner i den første tid efter krigen, men det er
meget lidt, vi hører om deres agenter og kontakter senere. Det er påfaldende,
at PET næsten kun kan se socialdemokrater som CIA-agenter, ikke alle dem fra de
borgerlige partier.
Vi hører om Aksel Larsens samarbejde med CIA. Men hvor er alle de andre?
Journalisterne, beslutningstagerne, politikerne. Var der ingen, der udviste
konspirativ adfærd under deres samarbejde med CIA eller fik penge eller rejser?
Var der ingen borgerlige politikere, der var på langvarige studierejser til
Langley? Var der ingen, der skrev artikler efter forlæg fra CIA i 70’erne og
80’erne eller direkte optrykte færdige artikler i eget navn?
Historikeren Bent
Jensen mener, i modsætning til juristerne, at begrebet påvirkningsagent er
reelt, og at man kan straffes for at være det. I en kronik i Jyllands-Posten i 2007 skriver han: ”For
mig, der altså ikke er jurist, er det som samfundsborger forbløffende, at der
blandt jurister kan herske uklarhed om, hvorvidt det er strafbart eller ej at
arbejde for en fremmed magts efterretningstjeneste ved – med eller uden
betaling – at tjene denne magts interesser f.eks. via desinformation. PET’s
chefer gennem årene har været af den klare opfattelse, at den slags var
strafbart. Ellers ville Arne Herløv Petersen jo ikke være blevet arresteret og
hans bolig ransaget. Den daværende socialdemokratiske regering mente også
klart, at hans virksomhed var ulovlig – det har vi Kjeld Olesens ord for.
Regeringens justitsminister, juristen Ole Espersen, mente det ligeledes – men
mente altså samtidig, at han ikke skulle straffes for det. Men en lektor i
strafferet kunne i 1992 uimodsagt hævde, at det beroede på en misforståelse af
eller ligefrem ukendskab til straffelovens bestemmelser. Se, det var da et
spørgsmål for seriøse journalister og historikere at undersøge. Har PET’s
omfattende og årelange indsats på dette område under den kolde Krig beroet på
en komplet misforståelse?”[29]
Hertil kan man så svare, at Bent Jensens
opfattelse i hvert fald beror på en komplet misforståelse. Alene det, at jeg er
den eneste, der nogensinde er blevet sigtet for at være påvirkningsagent,
viser, at man ikke gennem årtier har været af den opfattelse, at forholdet er strafbart,
og i mit konkrete tilfælde havde PET rigsadvokat Per Lindegaards ord for, at
jeg ikke havde gjort noget ulovligt. Når jeg alligevel blev arresteret og min
bolig ransaget, var det ikke fordi, jeg havde gjort noget strafbart, men
tilsyneladende fordi man gerne ville sværte mig til. Siden 2007 har Bent Jensen
selv oplevet at blive udsat for PET’s vrede, så måske forstår han bedre nu,
hvad der foregår.
Justitsminister Brian Mikkelsen tog på
ferie straks efter at han med et koket smil havde indrømmet, at han som følge
af ”ungdommeligt vovemod”[30]
(lige før han blev valgt ind i sit partis hovedbestyrelse) havde modtaget
30.000 kroner af den sydafrikanske efterretningstjeneste BOSS til udgivelse af
en pamflet.[31]
Hvis man mener, jeg har overtrådt § 108
ved at udgive en pjece med kritik af Thatcher, har Brian Mikkelsen også
overtrådt § 108, der kan give seks års fængsel. Så man må alvorligt håbe for
justitsministerens skyld, at § 108 ikke kan anvendes i den slags tilfælde. Hvis
PET har givet ham grønt lys til det, er det endnu mere betænkeligt. Her kan man
ikke engang argumentere for, at Sydafrika var vores allierede, da Schlüter i
1986 havde indført sanktioner mod regimet. Og selv om Mikkelsens sag nu er
forældet, ville et strafbart forhold af den karakter gøre ham lige så politisk
uegnet til at være justitsminister, som hvis han indrømmede, at han som 22-årig
i ungdommeligt vovemod havde begået voldtægt.
Bent Jensen vil få svært ved at blive ved
med at påstå, at det under alle omstændigheder var strafbart at samarbejde med fremmed
efterretningstjeneste. For så havde landets justitsminister jo begået en
strafbar handling, hvilket man vel næppe har set siden Alberti.
Endelig skriver journalisten
Jan Bo Hansen i Weekendavisen[32],
at man kan være påvirkningsagent uden at vide det, og at man i virkeligheden
mister sin værdi i samme øjeblik, man opdager, man bliver brugt.
Dette
er formodentlig det hidtil mest vidtgående forsøg på at udvide
spionagebegrebets rammer. Teorien rummer store muligheder for fremtidig
kriminalistisk forskning. Det kan for eksempel tænkes, at Jan Bo Hansen i
virkeligheden er påvirkningsagent for små grønne mænd fra det ydre Rum, men
bare ikke er klar over det selv. Det ville måske kunne forklare nogle af hans
skriverier.
Dengang jeg blev
anklaget og anholdt for at være ”påvirkningsagent” eller ”indflydelsesagent”,
virkede det som et helt nyt udtryk, der lige var trukket op af hatten til
lejligheden. Men hvor kom begrebet overhovedet fra? "Influencing
agent" i gåseøjne, optrådte tilsyneladende første gang på engelsk i Guardian Weekly i 1978. Men det var
først i 1980, begrebet blev populariseret og almindeligt udbredt. Det skete i
romanen The Spike af Arnaud de
Borchgrave, der var redaktør på Newsweek
og i 1978 indrømmede, at han stod i nær forbindelse med lederne af CIA, MI6,
Mossad og det sydafrikanske efterretningsvæsen BOSS[33],
og journalisten Robert Moss fra Daily Telegraph.
Robert Moss? Ja, det navn
har vi hørt før. Det var ham, MI6 brugte som sin agent for at få mig sværtet
til som – netop – ”påvirkningsagent”.
Lad
os lige se lidt på, hvem Robert Moss ellers er. Han er født i Australien 1942
som søn af en efterretningsmand. I 1970 arbejdede han i Chile for CIA for at
forberede kuppet mod Allende. Han udarbejdede således sammen med CIA "Plan
Z”, der "afslørede" et kommunistisk komplot. I 1974 var han bagmand
for højreorganisationen NAFF, der støttede Thatchers kandidatur. I 1977
indrykkede han pro-apartheid-annoncer i Washington
Post og engelske aviser, der blev betalt af den sydafrikanske regering. Han
deltog i en konference for Mossad 1979 og var senere redaktør af et blad, hvis
hovedaktionær var Nicaraguas diktator Somoza.[34]
Pinochets militærjunta købte 9.750 eksemplarer af Moss’ bog Chile’s Marxist Experiment og fordelte
dem gennem sine ambassader. CIA har udtalt, at man hverken kan bekræfte eller
kan afkræfte, at man har arbejdet sammen med Moss om udgivelsen af bogen om
Chile,[35] men Covert Action skriver, at bogen blev
finansieret af CIA.[36] I
slutningen af 1980’erne flyttede Robert Moss til en gård i Upper Hudson Valley
i staten New York, og her begyndte han at drømme på et ukendt sprog, der viste
sig at være en uddød variant af mohawk-sproget. Gennem sine drømme kom han i
kontakt med en afdød, shamanistisk mohawk-kvinde, der forklarede ham mange ting,
så på en måde blev Robert Moss til den sidste mohikaner. Jeg forstår ham
udmærket. Hvis jeg havde alt det på samvittigheden, han har, ville jeg også
begynde at drømme på uddøde sprog. Moss har skrevet en række bøger om sine
drømme, holder foredrag, seminarer og workshops om dem og lever tilsyneladende
ganske godt af at sove sig til pengene. På nyere billeder af ham ser han ud som
en glad, lille gris.[37]
Den eneste i Europa, der
er blevet dømt for at være ”indflydelsesagent”, er franskmanden Pierre-Charles
Pathé, der i 1979 blev idømt fem års fængsel. Pathé udgav fra 1976 en
nyhedsbulletin, der hed Synthèse,
angivelig med økonomisk støtte fra KGB. Bulletinen blev meget indflydelsesrig –
i en periode var tre fjerdedele af alle deputerede i den franske Nationalforsamling
blandt abonnenterne.[38] Det
har været sagt, at Pathé ikke blev dømt for det, han skrev, men for at han
havde så stor indflydelse. ””Hvis retten kun havde dømt ud fra det, Pathé havde
skrevet, var han ikke blevet dømt,” indrømmer en fransk efterretningsmand.”[39]
Hvorfor blev han så retsforfulgt? ”En af grundene kan være, at han af en
pro-sovjetisk venstreorienteret at være havde usædvanlig nære forbindelser til
erhvervslivet og regeringen,” skrev Time
Magazine.[40]
Fransk straffelov afviger fra den danske, så det er muligt, der har været
lovgrundlag for dommen, men sagen vakte stor opmærksomhed, og efter en større
pressekampagne, hvor 100 journalister underskrev en erklæring, der kaldte sagen
en ”alvorlig trussel mod ytrings- og informationsfriheden”,[41] blev
Pathé benådet.
Det kan se ud, som om PET
og PET-kommissionen mener, at påvirknings- eller indflydelsesagenter er en
sovjetisk opfindelse. Det hedder i kommissionens beretning: ”I den sovjetiske
efterretningsterminologi fandtes der ud over de fire allerede nævnte (a, b, c
og d) en særlig kategori kaldet ”agent vlijanija.” Ifølge et hemmeligt KGB-leksikon,
som stammer fra Mitrokhin-arkivet, var det ”en agent, der opererer under
efterretningsinstrukser, og som bruger sin officielle eller offentlige stilling
og andre midler til at øve indflydelse på politik, offentlig mening og særlige
begivenheders gang, politiske organisationers virke og statsapparaturet i
mål-landene.” Denne præcise udlægning kom først PET til kendskab i
Men det forholder sig
omvendt. KGB har begrebet fra CIA. ”Den russiske ekspert i
efterretningsspørgsmål, Jurij Sjtjekotjikhin, siger, at begrebet ”agent
vlijanija” første gang blev brugt inden for KGB af chefen Vladimir Krutjkov i
1991. ”Agent vlijanija er slet ikke vores opfindelse. Det er CIA’s. En anden
ting er så, at Krutjkov har brugt det. Hans formål var klart nok. Ved at bruge
det begreb kunne han få lagt løkken om halsen på sine politiske modstandere,”
forklarer Sjtjekotjikhin.”[43]
Når man rundt om i verden
taler om ”påvirkningsagenter”, nævner man ofte Pathé og mig som de bedste
eksempler på KGB’s ”aktive foranstaltninger”. Det er et magert resultat af så
mange års aktivitet. Måske skulle man lade være med at lede efter
”indflydelsesagenter,” dvs. personer der deltager i den offentlige,
demokratiske debat, og i stedet koncentrere sig om dem, der overtræder loven.
Skulle jeg skrive en håndbog for spionjægere, så
skulle der stå, at hvis man vil finde folk, der kan finde på at udlevere
statshemmeligheder til fjenden, så skal man lede blandt dem, der er i
besiddelse af sådanne hemmeligheder. Det vil sige i Forsvarsstaben og
centraladministrationen og blandt politikere, diplomater og efterretningsfolk.
Ingen på venstrefløjen kom i nærheden af statshemmeligheder. Men PET går ud
fra, at der er de gode og de onde. Spioner er onde. De røde er onde. Derfor er
de røde spioner. Det er rendyrket Erasmus Montanus-logik. De nægter at indse,
at spionerne kan være dem, de går til cocktailparties med, dem der sælger
hemmeligheder til hvem som helst.
De leder og leder efter spioner blandt de
onde røde, og når de ikke finde nogen dér, tror de, det betyder, der slet ikke
er nogen spioner.
Så tror de på dobbeltagenten Oleg Gordijevskijs
smiger, når han siger, at danskerne glødede af patriotisme, pligtfølelse og integritet
og derfor aldrig kunne finde på at blive spioner.[44] Vi
er meget bedre end nordmænd og svenskere. Og vi labber det i os, selv om
virkeligheden - fra de kriminelle, Venstre har haft i sin folketingsgruppe[45], til
Stein Bagger-sagen - vidner om en katastrofalt svigtende moral. Hvorfor
skamroser Gordijevskij os så for at få os til at tro, der ikke var rigtige spioner?
Noget ville måske dukke op, hvis man ledte blandt
dem, der har mulighed for at være spioner – fordi de kan komme i besiddelse af
hemmeligheder. For selvfølgelig havde KGB spioner i Danmark. Det ville da være
underligt andet. Efterretningsvæsenerne spionerede mod hinanden. Fhv.
forsvarschef generalløjtnant Kjeld Hillingsø siger, at han i Honeckers
kommandobunker i Berlin har set detaljerede kort over alle militære og militært
vigtige installationer i Danmark.[46] Hillingsø
har fortalt, at han tror på spøgelser og ser syner[47], men
når han ser militærplaner, er jeg sikker på, han ved, hvad han taler om, så i
dette tilfælde tror jeg på ham. Nogen må jo have givet østtyskerne de
oplysninger. Kortene er ikke kommet flyvende til DDR af sig selv. Det må være
spioner, der har overbragt dem. Og selvfølgelig sidder spioner de steder, hvor
de kan spionere og opsnuse hemmeligheder.
Vil man absolut lede efter noget, man kan kalde
”indflydelsesagenter”, så finder man dem blandt dem, der har indflydelse på
beslutningstagerne. Det havde Pathé, og det var derfor, han blev anholdt.
Indflydelsesagenter kan være spindoctors, erhvervsfolk, reklamefolk,
chefredaktører eller medlemmer af sikkerhedspolitiske nævn og udvalg. Jeg
opfylder ingen af betingelserne for at være ”indflydelsesagent”, for jeg havde
ingen indflydelse. Jeg havde ikke arbejdet som journalist i en årrække, jeg var
ikke medlem af noget parti, jeg havde ingen ledende stilling i fredsbevægelsen
eller andre græsrodsbevægelser. Et læserbrev eller en artikel, skrevet af det,
Ekstrabladsjournalisten Jakob Andersen så venligt kalder ”en lille skribler”,[48] har
ikke større indflydelse på beslutningstagerne end de myriader af læserbreve af
Henning Prins og Robert Refby, man halvfjerdserne igennem kunne læse i Information. Måske kunne man indføre en
sondring og sige, at hvis man mener, hvad man siger, så er man ikke agent for
nogen. Så bruger man bare sin demokratiske ret. Mener man ikke, hvad man siger,
men er ansat af et ministerium, en virksomhed eller et reklamebureau til at
lyve for penge, så kan man for min skyld godt tale om indflydelsesagenter og
for min skyld også godt bruge begrebet i nedsættende betydning. Men kriminelt
er det ikke, og det er også umuligt at granske hjerter og nyrer. Måske tror ham
reklamemanden virkelig på, at man bliver lykkelig af at bruge en bestemt slags
vaskepulver.
Men lad os se det i øjnene: Direktøren for en mindre
provinsbank har større politisk indflydelse i et samfund som det danske end de
engagerede, men alt andet end indflydelsesrige kredse på venstrefløjen.
En aktivist eller læserbrevskribent på venstrefløjen
er lige så magtesløs som sommerfuglen, der basker med vingerne mod ruden. Men
en sommerfugl, der blafrer med vingerne, kan måske starte en kædereaktion, der
engang vil rejse en storm. Det er det, vi siger til hinanden: Du er kun en
dråbe i havet. Men havet består af dråber.
[1] Oversat fra Abram N. Shulsky og Gary James
Schmitt: ”Silent Warfare,” 3. udgave, Brassey’s,
[2] ”Kommenteret Straffelov. Speciel del.” 2. omarbejdede udgave ved Vagn Greve, Bent Unmack Larsen og Per Lindegaard. Juristforbundets forlag 1980, s. 23-25.
[3] Carl Madsen: ”Vi skrev loven”, København 1968, s. 123-129
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Parvus Se også Tørk Haxthausen: ”Dr. H.”, København 1986
[5] PET-kommissionens Beretning, bd. 4, s. 58
[6] Alex Frank Larsen i Information 17.11.81
[7] Poul Villaume: ”Allieret
med forbehold.” Eirene 1977.
s. 787-788
[8] Journalist, cand. jur. Poul Smidt i indlæg i Politiken. 17.11.81
[9] Alex Frank Larsen i Information17.11.81
[10] phm i leder i Information. 22.4.82
[11] Jørn Vestergaard: ”Påvirkningsagenter” i ”Juristen” 8. april 1994, s. 164
[12] Jørn Vestergaard: ”Påvirkningsagenter” i ”Juristen” 8. april 1994, s. 162
[13] Folketingssamling 2006/07. Retsudvalget. REU alm. del – Bilag 284. Offentligt. Henvendelse af 16/1-07 fra Jørn Vestergaard, Københavns Universitet, vedrørende menings- eller påvirkningsagenter under den kolde krig
[14] Jørn Vestergaard: ”Påvirkningsagenter,” s. 161, cit. PET-kommissionens Beretning, bd. 15, s. 171
[15] Berlingske Tidende 9.1.92
[16] Debatmøde i Dansk PEN 9.6.82.
[17] Politiken, 23.4.82
[18] Ekstra Bladet, 23.4.82
[19] Lars R. Møller: ”Operation Hurricane”, København 2000, s. 70
[20] Oplysning om at Gregersen var efterretningsmand fra
”DIIS’s svar på kritik af udredningen om “Danmark under den kolde krig,”” Konference i Selskabet for Samtidshistorisk
Forskning, København, 16. september 2005, s. 7
[21] Berlingske Tidende,
13.7.02, cit. Bent Blüdnikow (red.): ”Opgøret om den kolde krig,” Peter
[22] PET-kommissionens Beretning, bd. 7, s. 247
[23] Land og Folk, 23.4.82
[24] Politiken, 25.4.82
[25] Fyns Amts Avis, 14.5.82
[26] Ole Hasselbalch: ””Indflydelsesagenter” og straffelovens 12. kapitel” i ”Ugeskrift for Retsvæsen” nr. 34, 2008, s. 251-259
[27] PET-kommissionens Beretning, bd. 13, s. 116, møde
5.1.82, repr. PET, Svendborg Politi, Statsadvokaten for Fyn samt Rigsadvokaten
[28] PET-kommissionens beretning, bd. 4, s. 58-59.
[29] Bent Jensen: ”Jura, historie, politik – og brødnid.” Jyllands-Posten, 7.2.07
[30] Ekstra Bladet, 25.6.09
[31] PET-kommissionens Beretning, bd. 7, s. 138-139
[32] Weekendavisen, 10.1.92
[33] http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Arnaud_de_Borchgrave
[34] Fremad, nr. 4, 1982
[35] http://covertaction.org//content/view/177/0/
[36] http://covertaction.org//content/view/172/0/
[37] http://www.mossdreams.com/dreamarcheology.htm
[38] Abram N. Shulsky og Gary James Schmitt:
”Silent Warfare,” 3. udg. Brassey’s,
[39]
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,954571,00.html. Time Magazine,
6.10.80
[40] Time Magazine, 6.10.80
[41] Time Magazine, 6.10.80
[42] PET-kommissionens Beretning, bd. 13, s. 21
[43] Information, 17.2.92
[44] PET-kommissionens beretning, bd. 13, s. 38
[45] Se http://www.forbryderalbum.dk/ om bl.a. Brixtofte, Oppfeldt og Møller
[46] Kjeld Hillingsø:
”Warszawapagtens planer for angreb mod Danmark” i Hvem holdt de med?, red. Bertel Haarder, Peter
[47] Weekendavisen, 27.7.07
[48] Ekstra Bladet, 18.3.92