Sildig
opvågnen
Kulturredaktør Flemming Rose på
Jyllands-Posten udmærker sig ikke ved tankens klarhed. I sin anmeldelse
af Vibeke Sperlings bog ”Rusland i stykker” skrev han, at der ikke var
noget odiøst ved at Jeltsin havde foræret Ruslands naturressourcer
og de gamle stats- og kollektivt ejede virksomheder til en flok gangstere
og spekulanter, for de tilhørte alligevel ikke nogen. Med samme
blændende logik kan Kurt Thorsen eller Klaus Riskær sætte
sig på postvæsenet og DSB. Det kan derfor ikke undre, at det
var ham, der fostrede ideen om at kæmpe for ytringsfriheden ved at
trampe på et mindretals følelser. Mere mærkværdigt
er det måske, at det lykkedes ham at få sin chefredaktion til
at hoppe på limpinden – selv om man på forhånd blev advaret
af en fremtrædende religionshistoriker om de mulige konsekvenser.
Det sidste par dage har Flemming
Rose og Jyllands-Postens chefredaktør Carsten Juste forsøgt
at overgå hinanden i den sælsomme disciplin at sige undskyld,
samtidig med at man forsikrer, at man ikke har gjort noget galt og ikke
fortryder beslutningen om at bringe tegningerne.
Flemming Rose bedyrer i et
interview til den arabiske TV-station al-Jazeera, at han er ked af det,
hvis nogen i den muslimske verden har følt sig krænket. ”Det
var ikke vores intention med karikaturerne... Vores intention var at teste
ytringsfrihedens grænser”. Jamen, er det dog ikke yndigt. At
afprøve ytringsfrihedens grænser ved at krænke andre
er omtrent lige så heroisk som at kæmpe for den personlige
frihed ved at slå en prut i domkirken. Ikke rigtig i Giordano Brunos
format, bare dumt og ulækkert. Det drejer sig faktisk bare om at
opføre sig som et civiliseret menneske. Men det kan Flemming Rose
ikke fatte, så vi kan vel forvente, at Jyllands-Posten for fremtiden
vil omtale Kofi Annan som en haleneger fra Ugga-buggaland og bringe karikaturtegninger
af jøder, der skærer halsen over på kristne børn
og drikker deres blod. Det har vi ret til, vil de sige. Og Ekstrabladet
vil belønne dem med endnu en Victorpris, en forgyldt brosten af
samme granitagtige beskaffenhed som de forenede redaktørers hoveder.
Carsten Juste skriver i Jyllands-Postens
”undskyldning”: ”De tolv tegninger var efter vores mening sobre og var
ikke tænkt som krænkende... Initiativet med de 12 tegninger
er – måske på grund af kulturelt betingede misforståelser
– blevet udlagt som en kampagne mod muslimer i Danmark og verden over.
Det må jeg kategorisk tilbagevise... At det åbenbart alligevel
er sket er altså utilsigtet”.
Men hvordan blev tegningerne
lanceret. I sin ledsagende tekst til tegningerne skrev Flemming Rose 30.
september 2005, at muslimer må ”finde sig i hån, spot og latterliggørelse”.
Det var udtrykkelig hensigten at håne og spotte muslimernes religiøse
følelser.
Og er tegningerne ”sobre”,
som Carsten Juste bedyrer? Se for eksempel på den tegning, der er
produceret af den med god grund ukendte Erik Abild Sørensen. Den
minder ved første øjekast om de kradserier, man laver på
en telefonblok, mens omstillingen spiller muzak. Men kradserierne er ledsaget
af et smædevers, der ikke er til at tage fejl af: Profet med kuk
og knald i låget – som holder kvinder under åget! Profeten
Muhammed bliver altså udtrykkelig betegnet som sindssyg – hvilket
ikke virker særlig sobert eller ædrueligt. Ser man nærmere
på tegningen, kan man se, at den består af fem ens symboler.
Det kunne godt være en slags galger, men skal nok snarere være
kvinder med slør. I stedet for ansigt har de en islamisk halvmåne,
som en israelsk davidsstjerne har sat sig tungt på. Den dybere symbolik
i det kan nok kun forstås af Abild Sørensen.
Det mindste man kan forlange
af blasfemi er, at den skal være morsom og talentfuld. Målt
med den målestok er Jyllands-Postens tegninger ikke engang blasfemiske,
bare ynkelige.
Men hvordan kan det komme
så vidt, at Rose og Juste er fuldkommen blinde over for konsekvenserne
af det, de foretager sig?
Årsagen må naturligvis
søges i den hetz- og hadkampagne, højrefløjen nu gennem
mange år har ført mod alle indvandrere i almindelighed og
muslimer i særdeleshed. Jyllands-Posten og Berlingske Tidendes ”Groft
sagt”-klummeskrivere og Dansk Folkepartis mavedansere, europampere og sorte
præster har gejlet hinanden op til hvem der turde komme med de mest
hadske og menneskefjendske angreb på et mindretal. Og derfor har
de efterhånden fuldkommen mistet fornemmelsen for, hvad det egentlig
er de laver. Man kan betragte folk som Flemming Rose og Lars Hedegaard
som en pendant til Milosevic, Radovan Karadzic og de andre serbiske nationalister.
De storserbiske intellektuelle kunne være digtere, læger eller
jurister, men de hidsede hinanden op til stadig mere hadske angreb på
andre etniske grupper, indtil det endte med blodrus og etnisk udrensning.
Man kunne måske også sende en tanke til Rwanda.
Nu ser vi den muslimske verdens reaktioner på hetzkampagnen. Og en
undskyldning uden oprigtig anger er – som enhver katekismus vil fortælle
– ikke vejen til tilgivelse og forsoning.
Lad os håbe, hadkampagnens
bagmand ikke vil blive ved med at nøjes med floskler og tomme ord,
der mere er dikteret af hensynet til oste- og smøreksporten end
af den skade, de har gjort.
Og lad os håbe, befolkningens
flertal endelig vil se det uhyrlige i højrefløjens ønske
om at skabe en steril etnisk monokultur i Danmark i stedet for livgivende
pluralisme og mangfoldighed.
Det er lidt sent. Sildig
opvågnen, som Blichers novelle fra 1828 hedder. Men bedre sent end
aldrig. Og det er aldrig for sent at føre forsoningspolitik. Når
Sydafrika kunne, kan vi vel også.
(Nettidsskriftet Loke. 1.2. 2006)