Hvis jeg ellers har forstået Jürgen
Habermas" »Legitimationsproblemer i senkapi-talismen« rigtigt,
siger forfatteren. at det kapitalistiske samfund har ændret sig afgørende
ved at staten er trådt ind som en magtfaktor, der skal sikre kapilalismens
overleven.
Men dette forhold fører efter Habermas'
mening ikke frem til de teorier om »stats-monopolistisk kapitalisme«,
der hyldes af blandt andre DKP. Statsapparatet kan ikke inden for kapitalismen
gennemføre en rationel plan-lægning. Modsætningerne
mellem kapitalistiske enkeltinteresser bliver blot over-ført til
statsapparatet. Og man kan ikke uden videre sige, at staten handler som
de forenede monopolers agent.
Habermas mener, at man inden for senkapitalismen
muligvis vil kunne undgå ødelæggende økonomiske
kriser, hvis man til gengæld vil finde sig i stadigt underskud på
statsbudgettet, inflation og andre »små men vedvarende krisefænomener«.
Men hvis senkapitalismen skal overleve, må den enten kunne retfærdiggøre
sig selv ved fornuftsgrunde, og det kræver at klassestrukturen bliver
lavet om, eller også må den afstå fra at retfærdiggøre
sig selv og bygge på nøgen magt. For øjeblikket har
vi kun et formelt demokrati, hvor der ikke er lige adgang til at træffe
beslutninger, men kun lige adgang til at vælge de mennesker, der
træffer beslutningerne for os.
Habermas er selv socialist, men han står
meget kritisk over for alle forsøg på at gøre marxismen
til en ny religion. Også socialismen må altid kunne begrundes
fornuftsmæssigt og udogmatisk.
Jeg synes, Habermas’ fremstilling er utilfredsstillende,
fordi han kun ser på, om kapitalismen i de rige lande vil bryde sammen
indefra. Jeg synes ikke, han tager tilstrækkelig hensyn til det stadig
stigende pres, den tredje verden vil øve på de rige lande.
Men det er muligt, der er noget, jeg har
misforstået. Det ville være synd at sige, Habermas’ bog er
skrevet i et lettilgængeligt sprog. Bogen er fuld af sære fremmedord,
der ikke findes i min fremmedordbog. som »auratisk«, »aporetisk«
og »ontisk«. En typisk sætning kan lyde: »Den problematik,
som opstår med indførelswn af et moralprincip, bliver bilagt,
så snart man ser, at den i inter-subjektivitetens struktur allerede
indeholdte forventning om diskursiv indfrielse af normative gyldighedsfordringer
gør specielt indførte universaliseringsmaximer overflødige«.
Efter min mening ville det være
muligt at skrive bogen om til menneskesprog. For at tage et eksempel. Sætningen
»Den farmaceutisk muliggjorte mildning af seksuelle forbud får
den virkning, at angstfrie socialisationsprocesser med et udvidet eksperimentspillerum
for de unge bliver mere sandsynlige« kunne skrives om til: »Efter
at p-pillen er indført, kan de unge bolle løs uden at tænke
på følgerne«.
Den noget knudrede oversættelse
og de mange trykfejl hjælper ikke på forståelsen.
Jürgen Habermas: »Legitimationsproblemer i senkapitalismen«. Oversat af Anne Marie Steen Petersen og Niels Brunse. Fremad. 157 s. 44,75 kr.
(Aktuelt. 2.3. 1976)