Netropolis
af Arne Herløv Petersen
Copyright © 1994 Arne Herløv Petersen
Proj on! siger Chevette, en af hovedpersonerne
i William Gibsons nye
roman "Virtual Light", som jeg er i gang
med at oversætte. Chevette er
cykelbud i San Francisco, og udtrykket
må stamme fra cykelbudenes
særlige sprog. Det fremgår
af sammenhænget, at det er en opfordring
om at komme i gang, være med, være
opmærksom. Men hvor kommer
ordet fra? Hvilke betydningsnuancer ligger
der i det?
-
For et halvt år siden havde jeg haft
to muligheder for at finde
ud af det. Jeg kunne skrive til forfatteren
gennem hans agent og håbe på
et svar - om et par måneder, når
min afleveringsfrist er udløbet. Eller jeg
kunne have rejst til San Francisco og
undersøgt sagen.
-
Men nu er jeg på Nettet. Jeg har en
konto hos Internet og kan
deltage i Nettets cirka 5.000 diskussionsgrupper
om alverdens emner.
Jeg sender enslydende breve til et par
af grupperne - cyberpunk og
science fiction - og spørger. Dagen
efter kan jeg gennemgå et halvt
hundrede svar i min elektroniske postkasse.
Nogle af svarene kommer
fra cykelbude i San Francisco, et af dem
fra den mand, Gibson har sin
viden om cykelbudslang fra. Historien
er: Der var engang et cykelbud,
der dyrkede hashplanter derhjemme og altid
talte om sit "projekt". Det
blev så brugt om at ryge hash, forkortet
"proj". Derefter om at være
sammen, "hænge ud", hygge sig. Derefter
om at have det godt, om at
slappe af, men samtidig være meget
opmærksom. Og som hilsen: Proj
on! "Fyr på!" oversatte jeg det.
-
I en anden roman, jeg oversætter, er
hovedpersonen ivrig
fluefisker. Jeg spørger fluefiskergruppen
om forklaringer på de mange
sære navne på fluer og strømforhold,
og får udførlige svar - også fra
Danmark med de danske udtryk.
-
Det sker også, jeg får lyst til
at blande mig i en af diskussioner-
ne. Måske har jeg nogle erfaringer
eller meninger, der kan interessere en
eller anden i Japan eller på Tasmanien.
Nettet er den globale landsby -
Netropolis - hvor vi mødes på
landsbytorvet og snakker sammen. Det
betyder ikke noget, om man tyk eller tynd,
sort eller gul, firs eller
femten. Man behøver ikke engang
identificere sig som den, man er i
virkeligheden. Hvis man hellere vil spille
rollespil og optræde med et
andet køn eller en anden alder,
er der frit slag.
-
Over nettet kan man hente alverdens programmer
hjem til sin
egen computer. Jeg har for eksempel hentet
et stort bibelsøgeprogram
og et simuleret planetarium. Hver dag
henter jeg en avis om forholdene
i Rusland og Østeuropa, et uddrag
af artikler i den franske presse og
artikler fra en række amerikanske
tidsskrifter fra "Nation" til "Wired".
Gennem hypertekstsøgesystemet World
Wide Web følger jeg med i en
rejse Jorden rundt over land - Jeffrey
er lige kommet til Lhasa og har
uploadet sin rapport til Nettet, hvorfra
vi andre kan hente den.
-
Nettet forbinder min computer i en dansk landsby
med hele
verden. Samtidig har jeg opbygget et bibliotek,
svarende til 100.000
håndbøger, der kan ligge
i en kommodeskuffe. Biblioteket består af
hundrede CD ROM-plader. En af dem er et
26-binds leksikon. En er et
jazzleksikon. En indeholder hundredvis
af historiske værker - kombi-
neret med lydoptagelser og historiske
film. En indeholder 2.000
klassiske værker fra Platons "Staten"
til "Krig og fred".
-
Før i tiden kunne jeg bruge dagevis
på at opstøve et skjult citat
i en bog, jeg skulle oversætte.
Nu sætter jeg søgesystemet på klassikerne.
Et obskurt Shakespearecitat eller bibelsted
kan findes på tredive
sekunder.
-
Jeg er ved at skrive en artikel om Guyana.
Gud ved om
Shakespeare nogen sinde har omtalt Guyana?
For et halvt år siden ville
jeg ikke have vidst, hvordan jeg skulle
finde svaret. Nu har jeg det,
næsten lige så hurtigt som
jeg har tastet søgeordet ind. I "De lystige
koner i Windsor" siger Falstaff om den
rige købmandskone fru Strøm:
"Hun er et Guyanalandskab, lutter guld
og gavmildhed".
-
I CD ROM-udgaven af Oxford English Dictionary
kan jeg bede
om en liste over ord, der er kommet ind
i engelsk fra japansk i det
nittende århundrede, om ord der
ender på "-shion", om citater fra
Aphra Behn. Det fortælles, at en
forsker havde brugt tredive år af sit liv
på et sprogligt forskningsarbejde,
da en CD ROM med avanceret
søgesystem udkom. Den kunne udføre
det samme arbejde på 45
sekunder.
-
Internet og CD ROM åbner verden for
alle mennesker. I løbet
af få år vil alle med adgang
til en computer med modem og CD ROM-
drev kunne hente alle verdens informationer
hjem. Alle biblioteker vil
stå på dit skrivebord. Og
den elektroniske biblioteker bliver aldrig træt
af at vise dig rundt. Alle verdens film,
alle verdens malerier vil kunne
vises på din skærm.
-
Samtidig vil alle mennesker i verden kunne
komme i kontakt
med hinanden. På kryds og tværs
af alle landegrænser vil vi kunne tale
sammen om alt, hvad der optager os. Det
bliver en revolution, større
end da Gutenberg opfandt bogtrykkerkunsten.
Nettet vil skabe
muligheder for en ny, demokratisk struktur,
hvor alle verdens menne-
sker deltager i beslutningsprocesserne.
Little Brother is watching you.
Hvis nogen bliver opmærksom på
en forureningsrisiko eller magtmis-
brug, kan han give besked over Nettet.
"Whistleblowing", kalder man
det. Nettet betragter ethvert forsøg
på censur som en teknisk for-
hindring. Det bevæger sig udenom,
som floden der går uden om
dæmningen. Gammelkommunisternes
kupforsøg i Moskva og massak-
ren på Tian Anmen-pladsen blev belyst
på trods af kupmagernes og
magthavernes ønsker om at holde
verden i uvished.
-
Gaia-teorierne opfatter kloden som en levende
organisme. De
elektroniske forbindelser er synapsespring.
Nettet bliver Gaias hjerne.
Og kloden vågner.
-
Men ethvert fremskridt rummer farer.
-
Spørgsmål om copyright og ejerforhold
bliver vanskelige i
Nettets virtuelle virkelighed. Måske
vil der opstå helt nye økonomiske
strukturer. I den virkelige verdens lukkede
rum er evig vækst en
umulighed. Men der er ingen grænser
for vækst i viden og indsigt. Det
giver positive muligheder for Nettets
brugere. Men hvis ikke der skabes
mulighed for offentlig adgang til Nettet
i alle lande, vil det forværre den
økonomiske og sociale ulighed i
verden.
-
Jeg kan hente oplysninger hjem, men hvordan
skal jeg verificere
dem? At være vildledt er endnu værre
end at være uvidende.
-
Hvis man slår op på noget, man
har en vis viden om i forvejen,
er de oplysninger, man finder frem til,
ikke altid ganske betryggende.
Hvis man slår op under dansk litteratur
i CD ROM-udgaven af
Compton's Interactive Encyclopedia, får
man f.eks. at vide, at en af de
mest fremtrædende danske forfattere
i efterkrigstiden er Ole Hyltoft,
hvilket - med al respekt for Ole Hyltoft
- nok vil komme som lidt af en
overraskelse for de fleste litterært
interesserede.
-
Mængden af informationer er lammende.
Hvis man får ti
tusinde svar på et spørgsmål,
er det umuligt at tage stilling til dem alle
sammen. Vi risikerer at drukne i et mudderskred
af faktoider. Alt kan
blive til tom underholdning, et globalt
trivial pursuit, hvor vi kritikløst
suger infotainment i os. Hvor vi henter
millioner af mursten af paratvi-
den, men mister evnen til at bygge et
hus.
-
Jeg vil gerne følge med i, hvad der
sker i Rusland. Radio Free
Europe har udviklet sig fra koldkrigs
propaganda-maskine til en ganske
hæderlig nyhedsleverandør.
Hver dag henter jeg deres nyhedsbulletin
om Østeuropa, der fylder cirka
tyve maskinskrevne sider. Men hertil
kommer en række andre kilder. PNEWS,
hvis bidragydere for det meste
er kritisk indstillet over for Jeltsins
styre, diskussionsgrupperne på
Usenet, hvor mange er mere positive, sammendrag
af den franske
presse, forskellige kilder i selve Rusland...
Alt i alt kan jeg meget let
hente, hvad der svarer til 3-400 sider
om dagen. Problemet er så bare, at
jeg alligevel ikke har tid til at læse
det igennem. Meget af det arkiverer
jeg - så kan jeg altid søge
i stoffet, hvis der er noget, jeg får brug for.
Men meget af det bliver også bare
liggende på disketterne.
-
Diskussionerne på Usenet er ikke altid
klarhedens og fornuftens
symposium. Had og fordomme blusser op
i "flame wars". En del af
Nettets diskussionsgrupper er allerede
blokeret af fanatikere, der
udbreder sig i det uendelige om, at Auschwitz
ikke har eksisteret eller at
AIDS er Guds straf for synden. En azerbajdjansk
patriot har gjort sin
sag ubodelig skade ved at blande sig i
alle mulige og umulige samtaler
med alenlange indlæg om, at det
var armeniernes egen skyld, de blev
massakreret i 1915. Resultatet er, at
de fleste skruer af, hver gang
Azerbajdjan bliver nævnt. Når
alle mennesker kan komme i kontakt
med hinanden, giver det ikke kun muligheder
for aktiv deltagelse i den
demokratiske proces, men også for
manipulation og hetz.
-
Svaret på de udfordringer, Nettet og
informationsrevolutionen
stiller os, ligger ikke i at skrue tiden
tilbage og sætte bom for infor-
mations-motorvejen - Infobahn - før
den er ført frem til alle.
-
Svaret må ligge i at opdrage en ny generation
til at tage udfor-
dringerne op. Undervisningen i folkeskolen
må bygge mindre på
paratviden, mere på kunsten at finde
oplysninger - heuristik. Kombi-
neret med træning i kildekritik.
Kampen mod fanatisme og fordomme
skal ikke føres gennem forbud og
censur, men ved at vi allerede som
børn lærer at gennemskue
falske argumenter og afsløre falske citater og
uholdbare følgeslutninger.
-
Ved undervisningen i historie på universiteterne
har man en
række fortrinlige teknikker og hjælpemidler,
der kan træne ens kritiske
sans og lære en at finde vej i overvældende
store mængder af infor-
mationer. En øvelse i håndbogsbenyttelse
kunne f.eks. bestå af
spørgsmålet: "Hvilke huse
kom Ciceros bror forbi, når han gik ud af sit
hus og til højre?" Så skulle
man finde frem til, hvem Ciceros bror var, ud
fra breve eller andre kilder finde ud
af, hvor han boede og så finde frem
til et kort over det gamle Rom. Det lod
sig gøre. I kildekritik be-
skæftigede vi os ikke kun med middelalderhåndskrifter,
men også med
tv-reportager og aviser. Mordet på
Kennedy var egnet til kildekritisk
opgave.
-
De redskaber er for gode til, at de skal forbeholdes
nogle få
studerende. De må ud i folkeskolen.
-
Det allervigtigste er måske at optræne
evnen til at se sammen-
hæng og store linjer, så vi
ikke drukner i detaljerne, men bevarer
overblikket. Evnen til at skelne mellem
det væsentlige og det uvæsent-
lige.
-
Det er en betydelig vanskeligere opgave end
at undervise i
kildekritik og heuristik. Den kan kun
løses, hvis medierne hjælper til.
Hvis vi bliver bombarderet med minutnyheder,
factoider og edutain-
ment, med brokker og skår af sammenhæng
bliver vi let for lammede til
at se skoven for bare strittende kviste.
Hvis derimod medierne bevidst
trækker linjer op og viser os udsigten
fra en større højde, er det nemmere
at se, at skoven er en skov.
-
Infobahn kan forbinde mennesker. Eller vi
kan blive kørt ihjel
på den. På den ene side af
motorvejen ligger teknofobiens grøft.
Mistilliden til computerne, fordi de ikke
er bøger eller brevduer. På den
anden side ligger teknolali-grøften,
den ukritiske tiljubling af alt, der
snurrer rundt, bare fordi det snurrer.
-
Vi må gå med åbne øjne
ind i den nye tid. Kun hvis vi gør os
klart, hvilke farer informationsalderen
rummer, kan vi udnytte
computerens muligheder, så de bliver
til gavn for mennesker.