Kronik i Politiken 25. november 2000
Man skal aldrig vise
andre mennesker sine myrer. Her havde jeg nu et hemmeligt sted i skoven,
som jeg opsøgte hver gang vi var oppe i sommertorpet. En megatropolis
for seksbenede, myrernes Tokyo. Formica rufa hedder de, de almindelige
røde skovmyrer, der her havde bygget deres tue af grannåle,
mandshøj og dobbeltkuplet, med en omkreds på tre gange halvanden
meter og med myreveje, man kan følge mere end to hundrede meter
langs menneskevejen. Omsat fra myrestørrelse bliver det vel som
fra Korsør til København for os andre, først en sagte
piblen af myrer, så flere og flere, så to tæt trafikerede
baner, hvor myrerne iler af sted, undertiden belæsset med koglefrø,
grannåle og insektdele.
Og så kaster mine to gæster et hastigt blik på tuen.
De ser mig blive stående og stopper også op for skams skyld,
men de har urolige fødder. De vugger fra den ene fod til den anden
og vil helst videre. Sådan en havde vi også hjemme i Nordjylland,
da jeg var barn, siger den ene. Den var bare dobbelt så høj.
Nej, man skal ikke vise andre sine myrer.
Men selv bliver jeg stående, hypnotiseret af travlheden. Denne stadige
anonyme myldren, som personerne i Hultbergs Requiem, som sekvenser af "Koyaanisqatsi",
travlheden sat i system. Det er umuligt at se meningen med den enkelte
bevægelse. Myrerne løber ud og ind mellem hinanden. En myre
bakser møjsommeligt en grannål op over tuens side, men støder
ind i to andre, der transporterer en kvist sidelæns. De tre filtrer
sig sammen og opgiver så tilsyneladende deres byrder. Alt virker
kaotisk og tilfældigt. Men tuen bliver bygget alligevel.
Jeg ville ikke drømme om at pirke op i tuen, men jeg har læst
om det komplicerede system af gange og kamre, der findes derinde. Forbløffende
nok har adskillige myrearter særlige toiletter i tuen - defækationskamre,
der også bruges som affaldscontainere.
Tre steder på tuen er en kobberskinnende bille omgivet af myrer,
der prøver at trække afsted med de tunge dyr. Det er ufatteligt,
at et dyr kan have sådan en metalglans. De er bronze og guld
levende assyriske stridsskjolde eller lågene på byzantinske
relikvieskrin. Først tror jeg, det er døde biller, der skal
slæbes ind i tuen og ædes. Så opdager jeg, billerne er
levende. Jeg pirker den ene ud og sætter den på grusvejen.
Den kravler lidt frem, så folder den glasklare vinger ud og flyver
summende sin vej. Hvad er det for nogle biller? Og prøver myrerne
på at trække dem ind i tuen eller tværtimod på
at kaste dem ud? Det må jeg undersøge.
Billerne hedder guldbasser, viser det sig. De bærer også det
poetiske navn rosentorbister, fordi de som voksne især lever af rosenblade.
Larverne lever op til tre år inde i myretuer.
Billerne maser sig ind i tuen. Myrerne prøver at holde dem væk,
men guldbasser er ligeglade med myrerne. Men hvorfor tolerer myrerne billelarverne
nede i tuen, når de ellers kan være hysteriske med at fjerne
fremmedelementer fra deres byer? Jo, larverne æder grannåle
og afgiver en trøsket masse, myrerne kan arbejde med - på
den måde fungerer de som en slags regnorme for myrer.
Det viser sig, at tusinder af andre dyr lever i myretuerne. Der er altid
varmt derinde, man er sikret mod elementernes rasen. Vilhelm Bergsøe
skriver i "Fra mark og skov" fra 1881 om disse myremekofiler eller "myrevenner".
Nogle af de særeste er billerne af slægten atemeles. De er
forsynet med duske af røde eller gule hår, der sidder over
kirtler, der udsveder et sekret, som myrerne slikker i sig. Sekretet har
ingen næringsværdi, men værdsættes tilsyneladende
af myrerne som rus- eller nydelsesmiddel. "Myrernes tobak" kalder
myreforskeren Wheeler det, men måske skal man snarere sammenligne
med opium. Myrerne trænges om atemeles og slikker på deres
hårduske. De fodrer billelarverne, som var det deres egne, og bærer
dem, når de skal flytte over i en anden tue. "Alt dette er så
meget
mærkeligere," skriver
Bergsøe, "som disse rovbiller er deres allerfrygteligste fjender,
der overfalder og æder deres yngel, både larve og æg."
Jeg ser rovbillen for mig som en sjofel gammel mand i Fælledparken,
der slår regnfrakken til side. Kom og se hvad jeg har.
Nå men så bare æd mine unger, siger myrerne. Jeg er da
schkideligeglad. Bare jeg må sutte på dine duschke.
"Myrens intime liv, der udfolder sig mellem disse talløse og mangeformede
parasitter, der i almindelighed er skrækindjagendem ofte farlige
eller mistænkelige og altid besværlige, må afgjort være
ret forskelligt fra vort", skriver Maurice Maeterlinck i "Myrernes liv"
fra 1930. "Det udvikler sig i en uophørlig, ond drøm, i et
frygteligt, men måske begejstrende feeri, i endeløse og underjordiske
gange, hvor spøgelser, fantasibilleder, gengangere mere dæmoniske
end dem, der viste sig for den hellige Antonius under hans fristelser,
sniger sig frem fra alle mure, lurer ved alle korsveje, venter i alle gange,
oversvømmer alle kamre, og som kærtegnende men besværlige,
indsmigrende og forbryderiske til gengæld for den honning de eftertragter,
tilbyder tvivlsomem nydelser, uhelbringende dufte eller
safter".
Men hvor charmerende Bergsøes og Maeterlincks bøger end er,
er de dog ret bedagede. I dag er man vel ikke tilbøjelig til at
tillægge myrerne menneskelige egenskaber. Eller er man?
Lad os se på standardværkerne af verdens to førende
myrmekologer eller myreforskere, Ber Hölldobler og Edward O. Wilson.
Der er i øvrig en lille historie om Wilson. En dame i Cambridge,
Massachusetts var plaget af myrer i køkkenet, og da hun fik at vide,
at verdens største myreforsker boede i hendes lille by, ringede
hun til Wilson for at spørge, hvad hun skulle gøre. Har De
myrer i køkkenet? sagde Wilson. Jamen, så må De endelig
passe på, hvor De træder.
Hölldobler og Wilson har skrevet den monumentale og sprænglærde
"Ants", der vejer tre et halvt kilo, og den mere folkelige "Journey to
the Ants".
De er strengt videnskabelige, men alligevel bruger de antropomorfe udtryk,
når de skildrer forholdet mellem myrerne og deres fjender, snyltere,
gæster og symbiotiske partnere.
Der er nu for eksempel dræberbillen Acanthapsis concinnula, der jager
omkring ildmyrernes tuer. Den isolerer og fanger en enkelt myre ad gangen,
folder sit lange næb ud som en lommekniv og sprøjter gift
i myren, hvorefter den suger den tom for blod. Når den er færdig,
løfter den det udsugede lig op på sin ryg og klæber
det fast der. Det ophobede skjold af døde ofre er en glimrende forklædning
og tiltrækker endda andre ildmyrer, der bliver nysgerrige over at
se deres døde kammerater vandre rundt i flok og følge, som
en slags spøgelsesbus fuld af vampyrofre. "Hvis myrer lavede film
som underholdning," skriver de to lærde forskere, "ville deres yndlings-gyserfilmmonster
utvivlsomt være Acanthapsis".
En anden fjende, en slags insektverdenens Dracula, er dræberbillen Ptilocerus ochraceus, der anbringer sig ved myrevejene og vifter med en berusende saft fra de kirtler, den har på bugen. Når en arbejder kommer over og slikker saften i sig, rejser billen sig op på midterbenene, folder forbenene blidt om myren og sætter næbbet i stilling omme i nakken på myren. Men den hugger ikke til endnu. Myren suger videre, og efter et par minutter viser den tegn til lammelse. Først når den er fuldkommen hjælpeløs og krummer benene sammen under sig, hugger Ptilocerus til. På den måde kan billen myrde det ene offer efter den anden uden at forstyrre strømmen af myrer omkring sig.Myrerne har en forbløffende stor hjerne med komplicerede "svampelegemer" øverst og pardelte strukturer af tætte masser af nerveceller, der forarbejder og integrerer informationer. Hjernens struktur er fin nok til at myrerne kan lære simple informatioenr som koloniens dufte og placeringen af adskillige steder uden for tuen.