"Hvede" er udkommet på
Det Poetiske Bureaus forlag.
Læs
om bogen og køb den her
"Hvede"
er udkommet som e-bog og kan købes her
Forlagets beskrivelse
Lyset, replikkerne og fortællingen
fra besættelsestidens København, som Arne Herløv Petersen
genskaber med overbevisninger, sender læseren direkte ind i et spændende
og levende tidsbillede og en fortælling om en følsom, ærlig
og søgende ung digter, der døde alt for tidligt, og den kreds
af venner, digtere og modstandsfolk han bevægede sig i. Store dele
af fortællingen er således dedikeret til personligheder som
Tove Ditlevsen, Halfdan Rasmussen, Ester Nagel og Sonja Hauberg. Bogen
er desuden forsynet med en fyldig litteraturliste med kilder til Morten
Nielsen og de øvrige digteres liv og værker samt besættelsestiden
som sådan. * Arne Herløv Petersen har udgivet digtsamlinger
og romaner. Senest er kommet: Zephyr. (Fortælling 2017), Fugle kan
ikke flyve. (Digte 2018) og Udvalgte digte (2018), alle på Det Poetiske
Bureaus Forlag.
Anmeldelser
Den store litteratur på
området gør dog også bogen lidt overflødig. Der
er ikke meget i den, som erfarne læsere ikke ved, helt ned til Tove
Ditlevsens knirkende barnevognshjul, der kunne høres helt til Køge.Måske
er det Arne Herløv Petersens hensigt at fortælle historien
for unge læsere? I hvert fald skrives selv bogtitler fra 1940’erne
med moderne retskrivning.Men sproget er, synes jeg, gammeldags, og det
store persongalleri ligner sig selv fra litteraturhistorien, uden at vi
får meget mere at vide om forfatterne, eller hvorfor deres liv betød
noget-...
Det er ikke nogen rigtig
god eller vigtig bog,,, Jeg vil hellere henvise til Morten Nielsens egne
digte og til Tove Ditlevsens og Elsa Gress’ erindringer.
Marie-Louise Kjølbye
i Information
Romanen består af 101
små, flimrende kapitler, der hver er et nedslag i hans liv. Det er
således ikke en fremadskridende biografisk fremstilling, men snarere
en indkredsning eller antydning af et
menneske, der ikke var for
fastholdere. Det er en vellykket fremgangsmåde.
Dog er romanens store styrke
måske slet ikke fremstillingen af Nielsen, men derimod hovedhistoriens
fine bagtæppe, der udgøres af tidens unge digtermiljø.
Vi får nemlig en meget levende og o verbevisende skildring af menneskene
omkring Unge Kunstneres Klub, der blev stiftet af Tove Ditlevsen og talte
forfattere som Halfdan Rasmussen, Ester Nagel og Sonja Hauberg. Disse bipersoner
er skarpt tegnetJens Eichler Lorenzen i Fyens Stiftstidende
Det minder om en gyser, men
det er en skandale. Det handler om at gøre en nulevende dansker
usynlig, og den mand det rammer er forfatteren Arne Herløv Petersen
der gennem årene har udgivet en lang række gode romaner og
digtsamlinger, men ingen af dem er blevet anmeldt i dagbladene, og det
er både en gyser og en skandale. Det er som om den samlede danske
anmelderstand forsøger at gøre Arne Herløv Petersen
usynlig, men heldigvis er han er ikke sådan at stoppe.
Hans seneste bog er en roman
med titlen Hvede. Den skildrer Morten Nielsen, Tove Ditlevsen, Halfdan
Rasmussen, Sonja Hauberg, der skrev lysende digte i mørket under
den tyske besættelse og som samledes i miljøet omkring tidsskriftet
Vild Hvede. Vi følger dem mens de mødes i kælderlokaler,
på loftsværelser og i dagligstuer og skriver uforglemmelige
digte, der i dag har klassikerstatus. Det er en pragtfuld bog.
Den er baseret på
en meget grundig research, og man kan med en vis ret sige, at den ikke
tilføjer noget nyt, men den er skrevet i et sprog der er så
veloplagt, at hver side føles som ny. Dertil kommer, at Arne Herløv
Petersen er en forrygende god læser. Med fryd citerer han fra centrale
tekster og genfortæller digte, så sansninger af liv og lys
står for læseren som var det netop nu, det fandt sted. At læse
den bog er som at blive ung igen. Her er der virkelig tale om dansk kultur
af allerhøjeste klasse, men bogen er ikke blevet anmeldt i nogen
af de danske dagblade.
Egon Clausen
Jeg har lige læst “Hvede”
af Arne Herlev Petersen. En meget fin roman om en af de danske digtere,
jeg holder af, nemlig Morten Nielsen. Jeg tror fortsat der er mange, som
elsker Morten Nielsens digte, så her er en lejlighed til at begive
sig ind i dem igen på en ny måde. Arne Herlev står også
for udgivelsen af Morten Nielsens dagbøger. Begge bøger er
udkommet på Det poetiske Bureaus Forlag. Det er en vigtig pointe,
for åbenbart betyder det, at disse bøger knap nok får
omtale i dagspressen. Jeg kender ikke årsagerne til dette, men synes
efterhånden det virker noget suspekt. Bøger fra små
forlag bliver ikke taget alvorligt af de store avisers kulturredaktioner?
Det er muligt. Så er det godt at facebook findes (ind i mellem kan
jeg dog få den tanke, at facebook er mere negativt end positivt,
men det er en anden diskussion lige nu), Arne Herlev Petersen kan fortælle
sine historier, og jeg bliver opmærksom på hans bøger.
Så dette er en anbefaling af kunstnerromanen” Hvede”.Den skriver
sit tidsrum frem, nemlig besættelsen og lige før. Morten Nielsens
ungdom, hans digteriske forsøg, hans familie og venner, Unge Kunstneres
klub med bl.a. Tove Ditlevsen og Halfdan Rasmussen. Det er en fantastisk
historie, synes jeg, og meget fint og følsomt skrevet, faktisk ordknapt,
og ordknap er ellers ikke noget, jeg generelt forbinder med Arne Herløv
Petersens virke, han er umådelig produktiv. Og godt for det. Den
ungdom Arne Herløv skriver frem, ligner enhver anden, men med den
forskel, at krigens alvor bliver stadig mere dominerende. Mod slutningen
er det bogstaveligt talt med pistolen for panden. Det gør noget
ved mennesker, og unge mennesker ikke mindst. Morten Nielsen, som vi jo
ved, dør pludseligt af det, men han efterlader en håndfuld
uopslidelige digte. Og her findes nu “Hvede”, en lille ( i betydningen
af volumen) klassiker, mener jeg. Dagbogen er også virkelig vigtig,
og “Breve til en ven”, som findes, og sidst og først hans DIGTE.
Læs dem nu og igen.
Thomas Boberg
Jeg har nu læst Arne
Herløv Petersens nye roman "Hvede" i ét langt stræk.
Det er en fortræffelig bog - som desuden tillader sig den luksus
at være en roman uden egentlig handling og uden hovedperson, men
derimod et gruppeportræt af en håndfuld debuterende lyrikere
under besættelsen. De udeblevne anmeldelser er en skandale. Hvordan
kan man tage en dagspresse seriøst, der bliver ved med at boycotte
Arne Herløv Petersen? Det har intet med den af pressen så
højt besunge ytringsfrihed at gøre, men er ytringsundertrykkelse.
Alligevel er bogen nu på vej i 2. oplag. Måtte mange flere
finde vej til den.
Christian Braad Thomsen
Jeg er netop færdig
med bogen, og er meget begejstret, selv om - eller måske fordi -
jeg har læst meget om kredsen omkring Vild Hvede og Unge Kunstneres
Klub. Det er rørende og fascinerende at læse om deres blanding
af uskyld og målrettethed. Du havde krog i mig fra starten
Lone Kûhlmann
Læste i aftes og i
nat og uden fjerneste behov for en pause Arne Herløv Petersens ny
roman "Hvede."
Roman? jovist, men først
og sidst et eminent tidsbillede af den gruppe, der kaldte sig Unge Kunstnere
og omfattede bl. a. Halfdan Rasmussen, Ester Nagel, Sonja Hauberg, Tove
Ditlevsen og her som en hovedskikkelse lyrikeren Morten Nielsen. De var
alle debuteret i Viggo F. Møllers tidsskrift Vild Hvede, og der
er blandt en overdådighed af knivskarpe scener en afsindig tragisk-morsom
skildring af Viggo F. Møllers og Tove Ditlevsens ægteskab.
Lige så nærgående
et portræt af den elegante outsider Piet Hein. Og jeg kunne blive
ved. Gåden Morten Nielsen. Den desillusionerede Sonja-overklasse-Hauberg
...
Du kan både høre
og se dem. Og du kan lugte det usle København og de lyriske drømmerier
på indeklemte hybler, hvor sengen ikke må knirke under den
pt. udkårne, for så kommer værtinden rendende.
Hvor er det hele bare nærværende.
Som toner fra en violin. Og i baggrunden alle besættelsesårene
med deres rationering, æblebladstobak, cikorie og erstatningsvarer,
så du fornemmer, at selv forelskelse kan være en erstatning.
"Hvede" blev for mig en
aften- og natlig læsefryd, som der gerne må være flere
af.
Og til sidst en privat tilståelse:
jeg har ikke så forfærdelig mange bøger. De fleste,
der kommer til, smider jeg ud eller forærer væk.
Men her til morgen gled
Arne Herløv Petersens "Hvede" ind på reolen, og den bliver
hos mig.
Flemming Chr. Nielsen
Jeg har netop vendt sidste
side i Arne Herløv Petersens nyligt udgivne roman Hvede, der er
noget af det bedste, jeg længe har læst.
Romanen handler om digteren
Morten Nielsen (ham med digtet om tykke, der gik ind i Schalburgkorpset),
der døde i 1944 som blot 22 årig modstandsmand under mærkværdige
omstændigheder. Måske var det et vådeskud, måske
var det et jalousidrab begået af Citronen, måske er forklaringen
en helt anden. Det eneste sikre er, at det aldrig bliver opklaret.
Morten Nielsens død
fylder ikke i romanen, det gør derimod miljøet i og omkring
De Unge Kunstneres Klub, der eksisterede i halvandet år fra 1940
og som talte digtere som Tove Ditlevsen, Piet Hein, Morten Nielsen og Halfdan
Rasmussen, og så selvfølgelig Morten Nielsens eget liv i tiden
op til hans første og eneste forlagsudgivelse i levende live og
hans og andre digteres engagement i modstandsbevægelsen.
Det er en historisk roman,
hvor der til sidst er givet henvisninger til de mange kilder, der udgør
det faktuelle grundlag for fortællingen.
Romanen har sit eget sprog
og rytme, som det tager et par håndfulde sider at blive fanget helt
ind i, men det lønner sig rigeligt. Som sidegevinst er der en del
citater fra digte sat inden i en overordnet sammenhæng, hvilket er
inspirerende, når man som mig ellers ikke læser den slags.
René Offersen
Uddrag af bogen
Karsten blev oppe i Rørvig,
så Morten havde lejligheden i Bredgade for sig selv. Han havde fået
en logerende. Det var Jan Weber, der var turnuskandidat på Bispebjerg.
Og nu var han radise, som man kaldte dem, der var under jorden. Han kunne
ikke bo hjemme hos sig selv. Gestapo var efter ham.
Der havde i lang tid været
meget varmt og tørt, men dagen før havde en kraftig tordenbyge
skyllet luften frisk. Morten og Weber cyklede op til Norgesmindevej, en
sidevej til Ryvangs Allé, lige over for Ryvang kaserne, som tyskerne
havde overtaget. De indkvarterede tyske soldater på kasernen og brugte
øvelsesterrænet til at henrette og begrave danske frihedskæmpere.
Brødrene Hermann
og Henning Rohde boede på Norgesmindevej. De havde gemt tre pistoler
i haven. Dem skulle Morten hente og aflevere inde i byen. Mens Morten talte
med brødrene Rohde, ladede Weber en af de pistoler, de hentede,
en Mauser. Der var dødsstraf for besiddelse af våben, så
hvis de blev stoppet, gjorde det hverken til eller fra, om de skød
med den Mauser eller ej. Og hvis de var heldige, kunne de måske skyde
sig fri. Morten fik pistolerne i en skotøjsæske, som han satte
på bagagebæreren. Så cyklede han og Weber ind til byen.
Morten havde en aftale i Silkegade. Han trampede hårdt i pedalerne
og tænkte et rim:
Jeg tramper i pedalerne,
med hvilke
jeg bæres ind mod
denne strøm af silke.
Han tænkte på
den lille salamander, derl lå og vimrede inde i Tutti. En lille menneskeorm,
der ikke vidste, at den skulle skrabes ud og kastes i en spand. Den troede
sig sikker i sin røde hule, troede den skulle gro og komme ud i
verden. Men de havde dømt den til døden.. Bag sig havde han
en skotøjsæske fuld af død. En pistol var som Yoricks
kranium. En påmindelse, Jeg har døden liggende bag mig, tænkte
han. Dens evne til at suge, til at tiltrække. Dens lokkende kalden.
Når man står oppe i et tårm, denne sugen under fødderne,
så man må stemme dem hårdt mod for ikke at give efter.
Når man kommer kørende på cykel over en bro, denne pludselig
trang til at dreje styret og styrte ud. Trangen til at hoppe fra perronen
ned foran toget. Hvor kommer den fra, denne næsten uimodståelige
trang? Det er ikke selvmordet, der lokker. Ikke døden. Kun en slags
selvulykke – the imp of the perverse.
Døden var der altid,
omkring en og i en. Man kunne glemme den. Sådan som Køppe
havde glemt, han skulle dø, Hans måbende forbavselse, da han
blev skudt. Han så igen og igen Køppe falde ned på gaden,
så Teglers tømme magasinet i ham, så hjernemasse og
blod løb ud. Døden er der altid. Man kan fortrænge
den, men den kommer. En ukendt i menneskemængden har prikket dig
ud, Om et øjeblik er det forbi,
Man bærer døden
i sig fra det øjeblik, man bliver født. Man ser den ikke.
Men den er der.
Da de kom ind til Holmens
kanal bad Morten Weber om at vente på ham der.
- Jeg er tilbage om en halv
time, sagde han.
Morten fortsatte til Silkegade 11. En mand i lys cottoncoat kom hurtigt over gaden og gik ind. Morten blev stående lidt på fortovet og åbnede så døren. Manden var forsvundet op ad trappen. Morten gik op på første sal. Trikotagedirektør Christensen, der var med i Speditøren, havde afstået sit privatkontor til modstandsbevægelsen og var selv flyttet ud på lageret. Kontoret havde egen indgang direkte fra korridoren og døren mellem kontoret og lageret var camoufleret med en rullereol, der kunne skubbes til side og åbne en flugtvej over lageret til køkkentrappen. De havde sat et skilt på døren. ”Nielsens Agentur”, stod der. Morten Nielsen smilede.
Morten åbnede døren
og gik ind på kontoret. I kontorstolen sad en mand, han kendte af
udseende. Han havde været i Sverige, men kedede sig og flygtede hjem
igen. Han gik under navnet Citronen.