Grænseløs
1
Anden g.
Første bind af erindringsroman
om tresserne. Første bind foregår i foråret og sommeren
1960. Anden g på et københavnsk gymnasium, fester og forelskelser,
politik og skolekomedie.
Bogen
er udkommet som e-bog på Saxo Publish og koster 40 kroner
Uddrag af "Grænseløs 1"
-
Vi var ni i Studentersamfundets delegation,
to socialdemokrater, to SF'ere, en borgerlig og tidligere hjemmeværnsmand
og fire ubestemmelige fra den bløde venstrefløj. Kommunisterne
havde deres egne grupper. Det første indtryk af arbejder- og bonderepublikken
var paskontrollen, der blev foretaget af egeløvsprydede herrer og
damer i afskyelige, vissengrønne uniformer. Når man kom gennem
paskontrollen, kunne man kigge op på en maskinpistolskytte, der stod
og sigtede ned mod os. Bag ham hang et banner: "Velkommen til fredens paradis,
DDR".
Der blæste hårde vinde
mellem SF og DKP, og ungkommunisterne, der deltog i Østersøugen,
så ikke med blide øjne på sådan nogle som os.
Når jeg sagde, at det var væmmeligt at blive vækket af
højttalere med klistret schlagermusik, hvæsede DKU'erne, at
jeg var en affekteret åndssnob. Generelt havde jeg svært ved
at se noget særlig socialistisk eller progressivt ved DDR. I Graal-Müritz
ved Østersøen, hvor vi boede, virkede der først og
fremmest småborgerligt, med en lidt nusset og forfalden stemning,
der kunne have været beskrevet af Tjekhov. Der var hæklede
duge på bordene i de små værtshuse, hvor Vopos kom ind
og hængte pistolbæltet og kasketten på en mørkbejdset
stumtjener, før de satte sig og fik et stort glas fadøl.
Oven i dette indelukkede og småborgerlige kom så det kun alt
for germanske: Unge blåskjorter, der gjaldede muntre korsange. Masseoptrin,
slagord og bannere. Jeg var bange for masseoptræden og følte
dyb modvilje mod en verden, hvor alle brølede i kor, og ingen var
krøllede, underlige eller sære. Jeg syntes ikke, Østtyskland
var et helvede på Jord, men mente, det måtte være svært
at trække vejret frit der; det var for klaustrofobisk for mig. Jeg
syntes, det var deprimerende, at undertrykkelse af den enkelte og oplevelse
af fællesskabsfølelse ved at foretage sig totalt fladpandede
ting med bevægelser og lyde i takt, i den grad florerede i et land,
der kaldte sig socialistisk, og hvor målet dog netop måtte
være at give den enkelte frie muligheder for at udfolde sin individualitet.
Folk så ikke umiddelbart underkuede
ud, og de havde rigeligt at spise. Lidt for rigeligt, måske. Og de
kunne spise lige så meget kylling, de ville - det havde man storproduktion
af. Hjemme var kylling stort set noget, man fik til pinse med agurkesalat.
Bøger og plader var billige, og der var fællessang og bægerklang
for alle pengene. Men jeg kunne ikke se så meget til det, jeg opfattede
som socialisme: Hundrede blomster i forskellige kulører. Glade fællesskaber
og fri udfoldelse.
På skibsværftet, der
var prydet med portrætter af Marx, Mao, Zhou Enlai og Rosa Luxemburg,
så vi pludselig en kolonne møgbeskidte arbejdere i dragter
med påmalede gule striber, ledsaget af bevæbnede vagter. Vores
guide Horst sagde, at det var frivilligt for både kriminelle og politiske
fanger, om de ville arbejde i bedrifter og indrømmede derved blankt,
at de havde politiske fanger. Hvis de ville det, fik de fuld arbejdsløn,
men skulle så betale kost og logi i fængslet. De fik udbetalt
lommepenge og resten blev sat til side, til de kom ud. Det var ikke usædvanligt,
at løsladte fanger købte bil eller en lejlighed for de penge,
de havde tjent, mens de sad inde.
Ved den afsluttende fællesforsamling
fremlagde Poul Emanuel et resolutionsforslag og spurgte, om der var nogen,
der stemte mod. Det var der ikke; jeg var ikke direkte modstander af det,
der blev sagt, men jeg syntes nu ikke, formen var hensigtsmæssig.
Og jeg fandt det udemokratisk og uacceptabelt, at vi ikke havde diskuteret
ordlyden først. Var der nogen, der undlod at stemme? Det gjorde
jeg; jeg var den eneste af de 600 tilstedeværende, der ikke ville
stemme for, så de fik ikke den totale enstemmighed, de ønskede.
Bagefter kom DKU'erne over til mig og sagde: - Ih, hvor skulle du skamme
dig, og - Nå, du opnåede nok, hvad du var ude på.
Det var så, hvad man kunne
kalde en alternativ demokratiopfattelse.
Der var dans og kammeratligt samvær
om aftenen. Jeg dansede med en pige, der hed Gisela og studerede engelsk
i Wismar. Da jeg sagde, jeg skulle til Amerika, sagde hun: - Gid, du kunne
tage mig med som bagage. - Der er intet, jeg hellere vil, sagde jeg.
Vi dansede tæt. Jeg forsøgte
mig også med lidt kys og kram, men hun meddelte, at hun "kein Kitzlerei
wünschte". - Das verstehe ich nicht. Ich bin leider nicht so gut zu
deutsch, sagde jeg. - Gewiss verstehst du das, sagde hun, og da der blev
pause kunne jeg se hende nikke og gøre tegn, og en af de store håndfaste
han-FDJ'ere kom over og overtog hende resten af aftenen. - Viel Vergnügen
in Amerika, sagde hun, og så var hun smuttet.
Jeg havde spurgt en af tyskerne,
hvorfor de havde så meget mod jazz og moderne kunst. Det havde de
skam heller ikke, fik jeg at vide, men man ville ikke have, at jazz udartede
til vilde danse. Dér fik jeg den. Senere på aftenen spillede
de faktisk "When the saints", men den blev introduceret som en foxtrot,
der hed "Wenn die Heiligen kommen hereinmarschieren" og blev spillet i
en gung gung-marchrytme, der aldrig havde hørt om blue notes.
Så tog vi hjem igen. Politiets Efterretningstjeneste
oprettede en ny mappe på mit navn og indførte som sag nummer
1, at jeg havde deltaget i et kommunistisk fredsstævne i Østtyskland.
PET sørgede også for at give besked til den amerikanske ambassade.
Så var jeg skrevet i mandtal som syttenårig. Der skulle komme
mere til. Da jeg halvtreds år senere fik mulighed for at se min sagsmappe
hos PET, lå der to meterhøje stabler foran mig.
-
Læs
mere om "Grænseløs" her