100
millioner
En
fast ingrediens i læserbrevene i Jyllands-Posten og Berlingske Tidende
er påstanden: Kommunismen er et morderisk system, der har kostet
100 millioner mennesker livet. Kommunisterne har fem gange så
mange liv på samvittigheden som nazisterne, så kommunisme er
fem gange værre end nazisme.
100 millioner er et meget stort tal og et meget rundt tal, så derfor
synes man sjældent, man behøver at argumentere mere for det
eller fortælle, hvordan man er kommet frem til lige netop det tal.
Faktisk er der tale om to forskellige beregninger, der når frem til
samme slutfacit. Den første er foretaget af professor RJ Rummel
fra University of Hawaii, i Danmark i reglen formidlet gennem Rummels
ven og kampfælle, den svenske politiker Per Ahlmark.
Rummel har omhyggeligt opnoteret alle rapporter om drab og massakrer, han
er stødt på, og har så lagt tallene sammen uden at foretage
nogen form for kildekritik. Det er selvfølgelig en helt uvidenskabelig
fremgangsmåde, men man får nogle meget store tal frem på
den måde.
Rummel når frem til, at det sovjetiske regime dræbte 61.911.000
mennesker i perioden 1917-87, mens det kommunistiske Kina dræbte
35.236.000 og Pol Pot-styret i Cambodja 2.035.000. (RJ Rummel: Death by
Government, 1997 s. 4). Det giver så godt 100 millioner.
Danske borgerlige politkere og læserbrevsskribenter brugte Rummels
tal, indtil Courtois’ Kommunismens sorte bog udkom på dansk. Så
skiftede de over til Courtois’ beregninger.
Courtois opererer også med 100 millioner ofre for kommunismen, men
tallet er sammensat på en helt anden måde. Han opererer med
65 millioner dødsofre i Kina, 20 millioner i Sovjetunionen, 2 millioner
i Cambodja og 1 million i Vietnam (Black Book of Communism 1999, s. 4).
Jeg har ikke set nogen af de danske borgerlige politikere og læserbrevsskribenter
give udtryk for, at de overhovedet har bemærket, at de således
uden videre har skåret antallet af sovjetiske ofre ned til en tredjedel
og næsten fordoblet antallet af kinesiske ofre fra den ene dag til
den anden.
De fleste venstreorienterede skribenter har undladt at kommentere dette
forhold, fordi de selvfølgelig ikke vil have, at man skal opfatte
det, som om de kunne finde på at forsvare de myrderier, der er foregået
i socialismens navn. Vi ved alle sammen, at et meget stort antal mennesker
blev dræbt under Stalins terror,
Pol
Pots vanvittige styre osv. Hvis ét menneske er dræbt i socialismens
navn, er det et menneske for meget, og derfor indlader man sig nødig
på at tælle lig.
Ikke desto mindre har det dog vel en historisk interesse at finde frem
til uhyrlighedernes omfang.
Da
antallet at ofre tit bliver sammenlignet med nazismens ofre, og nazismen
dermed bliver fremstillet som mindre skadelig end kommunismen, kan der
også være grund til at se på, hvad vi sammenligner.
Der
er et par spørgsmål, man må stille, før man overhovedet
begynder.
1.
Hvilken periode beskæftiger vi os med? Kan man uden videre sammenligne
tallet for 12 år under nazismen med tallet for 74 år under
Sovjet-kommunismen?
2.
Er det kun kommunismen og nazismen, der må sammenlignes, eller er
det også relevant at inddrage ofrene for vores eget samfundssystem,
hvad enten man nu kalder det kapitalisme eller imperialisme?
3.
Når vi taler om dødsofre, regner vi så kun med dem,
der direkte er henrettet, eller tæller vi også dem med, der
er døde af sult og sygdomme – der i større eller mindre grad
er fremkaldt eller forværret af et økonomisk system?
Lad
os se på et par eksempler. Når Courtois opererer med 65 millioner
ofre for den kinesiske kommunisme, er de fleste af dem døde af sult,
især som ofre for den store hungersnød 1959-61. Det anslås,
at mellem 20 og 43 millioner døde under denne hungersnød,
der i vidt omfang skyldtes den totalt forfejlede økonomiske planlægning
under det såkaldte store spring fremad. Det hedder i kommunismens
sorte bog (amr. udgave s. 495), at dødstallet steg fra 11 procent
i 1957 til 29 procent i 1960. Bortset fra at det selvfølgelig skal
være promille og ikke procent, er det ikke helt galt. Det faktiske
tal var 10,8 promille i 1957 og 25,43 i 1960 . Men Courtois nævner
ikke, at det var 20,0 i 1949 og derefter faldt til det halve på otte
år frem til 1957, eller at det allerede i 1962 var faldet igen til
10,02. Det nåede et minimum af 6,21 i 1979, lige før de kapitalistiske
reformer satte ind, hvorefter det er steget en smule til 6,8.
Hvis
det store dødstal 1959-61 er kommunismens skyld, er det så
kommunismens fortjeneste, at millioner af menneskeliv er reddet i perioden
1949-59 og efter 1962?
I Indien var dødstallet i 1960 24 promille – hvilket er nogenlunde
på højde med, hvad det var i Kina samme år, det værste
hungersnødsår. Men i Indien lå tallet højt og
stabilt hele perioden igennem og faldt først mærkbart i halvfjerdserne
og firserne. Er det så kapitalismens skyld, at millioner af indere
døde af sult, når det kinesiske eksempel havde vist, at det
var muligt at halvere dødeligheden?
De seneste tal for dødeligheden (http://www.nationmaster.com/graph-T/peo_dea_rat&int=-1)
er 8,6 promille i Indien og 6,8 i Kina, men f.eks. 26,2 i Botswana, 18,8
i Sierra Leone, 17,4 i Afghanistan og 14,9 i Haiti. Hvis skyld er så
det?
Nogle vil måske indvende, at hungersnød under kommunismen
er direkte fremkaldt af det økonomiske og politiske system, mens
hungersnød i kapitalistiske og koloniale lande er en art naturtilstand.
Men det holder ikke. Omfanget af den irske hungersnød i 1840’erne
hang i højeste grad sammen med den engelske regerings liberalistiske
dogmer. Hungersnøden i Niger i 1931 var direkte fremkaldt af, at
den franske kolonimagt tvangsudskrev arbejdsføre mænd til
bygning af veje og jernbaner, så de ikke kunne dyrke deres marker.
Hungersnøden i Vestbengalen i 1943, der krævede millioner
af ofre, havde politiske årsager.
Læs
også Mike Davis: Late Victorian Holocausts, Verso 2001 om den økonomiske
og politiske baggrund for hungersnøden i bl.a. Kina og Indien i
slutningen af det 19. århundrede.
I vor egen tid fører den såkaldte strukturtilpasning, der
påtvinges den tredje verdens lande, til en ekstrem ulighed med sygdomme
og sult til følge.
Hvis man vender sig til Cambodja, varierer tallene af ofre for Pol Pots
regime fra mindre end en til over to millioner. At tallet er meget højt,
er der ingen tvivl om. Hertil skal lægges ofrene for de amerikanske
luftbombardementer (formodentlig en halv til en million) og ofrene for
borgerkrigen efter at Lon Nol med USA’s støtte havde kuppet sig
til magten. De eneste nogenlunde pålidelige folketællinger
viser, at Cambodja havde et befolkningstal på 5,7 millioner i 1962
og 11,4 millioner i 1998. Hvis befolkningstilvæksten i perioden 1970-80
havde været 3 % p.a., skulle der have været 9,4 millioner indbyggere
i 1980, men det amerikanske Census Bureau anslår, at der ikke var
mere end 6,5 millioner. Det er uvist, i hvor høj grad fødselstallet
faldt under Pol Pot. Nogle kilder regner med, at det i 1978 kun var på
1,1 %. Hvis man opererer med et langsomt faldende fødselstal frem
til 1979, skulle Cambodja have haft et befolkningstal på 8,5 millioner
i 1980, og der mangler dermed to millioner. Man ved, at omkring 700.000
mennesker flygtede fra Cambodja under Pol Pot-regimet. Amerikanerne kastede
flere bomber over Cambodja end der blev kastet over Tyskland under hele
anden verdenskrig. Alligevel regner Rummel med, at kun 30.000 mennesker
blev dræbt af de amerikanske bomber. Pol Pot-regimet opgav tal på
mellem en og to millioner. Fremtidens forskere må prøve at
finde ud af, hvor mange af de ca. 1,3 millioner, der omkom, blev dræbt
af amerikanernes bomber og hvor mange af Pol Pots regering. Hvis man kan
bruge antallet af bombeofre i Vietnam som målestok, ligger tallene
for ofrene for
USA's
terrorkrig måske på omkring 700.000 og antallet af ofre for
Pol Pots despotiske regime på omkring 600.000. Det er under alle
omstændigheder et uhyggeligt stort tal.
Om Pol Pots ofre skal lægges på kommunismens konto er derimod
ikke ganske sikkert. Som bekendt blev Pol Pot afsat af det socialistiske
Vietnams militære styrker, mens USA blev ved med at støtte
hans regime i FN. Da Pol Pot sad ved magten, var hans vigtigste allierede
Kina, der på det tidspunkt var i nært om end i vidt omfang
hemmeligt militært samarbejde med USA. Således sendte kineserne
uiguriske frivillige til Afghanistan, hvor de i et sælsomt rollespil
agerede afghanske mujaheddin, der blev trænet af CIA, og Kina tillod
USA at oprette satellitsporingsstationer på kinesisk jord for at
dirigere kampen i Afghanistan (se John K. Cooley: Unholy Wars, 2001).
En
anden måde, hvorpå man kan nå frem til store tal, er
lægge tabstallene i krige på kommunismens konto. Bent Jensen
mener således, at borgerkrigen i Rusland 1918-21 er kommunisternes
skyld. De kunne jo bare have ladet være med at lave revolution.
Nogle
krige er i højere grad end andre bestemte lederes og systemers skyld.
Hvis man giver Hitler og de japanske militarister skylden for anden verdenskrig,
hvilket vel ikke er urimeligt, så har nazismen allerede på
den konto været skyld i tabet af 50-60 millioner menneskeliv.
Hvor
mange menneskeliv, imperialismen og kolonialismen har kostet, er vanskeligt
at gøre op. Der findes en tabel i Le livre noir du capitalisme (Le
temps des cerises, 2001), s. 460-62, der regner med mere end hundrede millioner.
Alene den amerikanske angrebskrig i Vietnam kostede omkring tre millioner
mennesker livet.
Hvis man går tilstrækkeligt langt tilbage – f.eks. til udryddelsen
af den oprindelige befolkning i Nord- og Sydamerika – og frem til vore
dage, og hvis man medtager alle dem, der er døde af sult og sygdomme,
der kunne have været undgået, må kapitalismens og kolonialismens
ofre tælles i milliarder.
Ofre er vel i øvrig ikke kun dødsofre. Man kan også
lide under et system på andre måder. Her kan man for eksempel
nævne de lidelser, Stalins terrorregime udsatte folkegrupper som
volgatyskerne og tjetjenerne for, da de blev tvangsforflyttet, eller de
tilsvarende lidelser, befolkningen i Thule, på Bikini og
Diego
Garcia blev udsat for, da danskerne og amerikanerne tvangsforflyttede dem.
Mindst én milliard mennesker i verden må i dag klare sig for
under en dollar om dagen. Hvis den ene milliard mennesker i den rige verden
hver dag afsatte
prisen
på en dåse kattemad til formålet, ville de fattigste
få fordoblet deres levefod. Men det gør vi ikke.
Medicinalfirmaene vil meget hellere lave potenspiller til ældre mennesker
i den rige verden end gøre en aktiv indsats mod tropesygdomme, der
dræber
millioner, for der er ikke penge i de fattige.
Når fattige lande som Cuba og Kina kunne indføre bedre undervisnings-
og sundhedssystemer, kunne de rige lande vel også gøre en
indsats, så alle børn i verden
får
mulighed for at gå i skole og alle syge kan få lægehjælp.
Markedsøkonomien
er god til at lave varer - uanset om der er brug for dem eller ej - og
god til at skabe rigdom til nogle. Men den er ikke god til at skabe velfærd
for
alle. Hvis de syge og fattige skal konkurrere frit for at få medicin
og mad, så dør de af det. Liberalismen dræber.
Nogle
bøger, der er gode af få forstand af, er – ud over de allerede
nævnte - David E. Stannard: American Holocaust (Oxford University
Press 1992), Russell
Thornton:
American Indian Holocaust (University of Oklahoma Press 1987), Marc Ferro
(red.): Le livre noir du colonialisme (Robert Laffont 2003), Yves Benot:
Massacres
coloniaux (La Découverte 2001), Mander & Goldsmith (udg.): The
Case against the Global Economy (Earthscan 2001), William Greider: One
World,
Ready
or Not (Simon & Schuster 1997), Gregory J. Millman: Vandals Crown (Free
Press 1995), Jim Yong Kim m.fl. (red.): Dying for Growth (Common Courage
2000),
Amartya Sen: Poverty and Famines (Oxford University Press 1981), Robert
Kurz: Schwarzbuch Kapitalismus (Ullstein 2002), William Blum: Rogue
State (Common Courage 2000), Mecklenburg & Wippermann (red.): “Roter
Holocaust”? Kritik des Schwarzbuch des Kommunismus (Konkret
1998),
J. Arch Getty: Origins of the Great Purges (Cambridge University Press
1985), Vadim Z. Rogovin: 1937 – Stalin’s Year of Terror (Mehring 1998).
Hvis man nøjes med at tælle dem, der direkte er henrettet
eller likvideret, og hvis man ser på antallet ofre pr. år det
pågældende regime har været ved magten,
er
der for mig at se ingen tvivl om, at nazismen er langt det mest morderiske
system.
Det er af stor historisk interesse at få klarlagt disse forhold.
Men uanset hvor store tallene, viser sig at være, mener jeg, at der
er nogle ting, man allerede nu kan
fastslå:
Inden for alle økonomiske og politiske systemer er der begået
omfattende myrderier. Der er en vis tendens til, at de lande, der kaldte
sig socialistiske,
hovedsagelig
har myrdet mennesker i deres egne lande, mens de kapitalistiske og imperialistiske
lande hovedsagelig har myrdet mennesker i andre lande
og/eller
mennesker med en anden hudfarve end den grå-lyserøde grisefarve,
de fleste magthavere i disse lande selv har. Det er vanskeligt at sige,
at det ene skulle
være
bedre end det andet.
Nazismen skiller sig ud fra alle andre systemer ved at bygge på det,
der i almindelig daglig tale må kaldes ondskab. Nazismen hævder
ligesom satanismen, at den
stærke
har ret til at træde den svage under fode, og at bestemte racer og
folkegrupper har ret til at undertrykke andre.
Kapitalismen hævder ligesom nazismen den stærkes ret i fri
konkurrence, men har også en slags voodoo- eller mumbojumbo-tro på
markedets store usynlige
hånd,
der griber ind og vender alt til det bedste. Hvis man bare lukker øjnene
og undlader at bruge sin fornuft, så går det nok. Kapitalismens
værste træk har
historisk
været mildnet af kristendommen og humanitære tankegange. Når
kapitalismen og imperialismen har ført til så megen død
og ulykke, som den har, er det
uhyggeligt
at tænke på, hvordan den ville have set ud, hvis vi ikke i
det mindste havde haft de menneskerettigheder og den form for socialt orienteret
kristendom, folk
som
Søren Krarup vender sig så skarpt imod.
Socialismen bygger i sit væsen på tanken om demokrati på
både det politiske og det økonomiske område, alle menneskers
lige ret til basale goder og til frihed og
troen
på en næstekærlighed, som den man finder i urkristendommen.
De historiske erfaringer viser, at forsøgene på at indføre
socialisme ofte i praksis er endt i terror og diktatur.
Den lære, man kan drage, er ikke at vi skal forkaste troen på,
at verden kan blive bedre og på, at vi kan skabe en verden fri for
sult eller at vi må opgive at
kæmpe
for menneskerettigheder og demokrati på alle områder, men at
vi samtidig må opstille mekanismer, der forhindrer, at nogen får
for meget magt.
Magt korrumperer, og absolut magt korrumperer absolut, sagde Lord Acton,
og erfaringerne fra det sørgelige tyvende århundrede har givet
ham ret.
Det gælder selvfølgelig ikke kun på det politiske område,
men også på det økonomiske. Vi skal ikke have nogen
Stalin, men heller ikke nogen hr. Møller.
Det siger i parentes bemærket lidt om danske journalisters realitetssans
og blik for, hvem der sidder på den virkelige magt, at en olding,
der har arvet sit
imperium,
kaldes ”hr.”, mens ingen ville drømme om at tale om ”hr. Fogh Rasmussen”.
For at undgå, at herskere i enkelte lande iværksætter
et rædselsregimente, må vi opgive troen på nationernes
ubegrænsede ukrænkelige suverænitet. Alle lande
må
finde sammen om et fælles internationalt retssystem med respekt for
grundlæggende frihedsrettigheder, og man må have de nødvendige
militære midler for at
håndhæve
disse principper.
Som modvægt mod kapitalens globalisering må der opbygges en
faglig, social og demokratisk globalisering.
Det land, der i dag mere end noget andet forsynder sig mod principperne
om en international retsorden, er USA, der nægter at anerkende international
ret eller
indgå
i internationale traktatsystemer, men mener at kunne gå enegang.
USA kan ikke bekæmpes militært, men kun økonomisk. USA
har i dag et kolossalt underskud på betalingsbalancen. Hvis regeringer
og investorer i
Europa,
Rusland, Kina og Østasien i det hele taget undlod at spare op og
investere i amerikanske værdipapirer og valuta, men i stedet valgte
euro, yen eller
schweizerfrancs,
ville USA blive tvunget til at indse, at også Amerika er en del af
verden, og vi ville så kunne byde den amerikanske befolkning velkommen
i den nye
verden
i stedet for at skulle se USA som imperialistisk besættelsesmagt.
Kapitalismen bygger på tanken om stadig materiel vækst, og
man kan selvfølgelig ikke have evig materiel vækst i et lukket
system som en planet. Derfor må
enten
kapitalismen eller kloden give efter, og det ser desværre ud til,
at liberalistiske fundamentalister foretrækker at lade kapitalismen
køre uhæmmet videre, om det
så
betyder, at miljøet dør.
Det allerstørste problem ved kapitalismen er, at den tænker
så kort tid frem. Bare profitten er hjemme det næste regnskabsår
eller to, er alt tilsyneladende i
orden.
Hvis verdens dyr og planter er døde om halvtreds år, så
er det selvfølgelig trist, men aktionærerne vil have udbytte
her og nu, og de kan ikke bekymre sig om
deres
børnebørns fremtid. Når man ser, hvordan vi bruger
løs af olie, der er lavet på dinosaurernes tid, i kultidens
urskove, uden at bekymre os om, at reserverne
snart
slipper op, hvordan vi vælter gift ud til alle sider og fanger havets
sidste fisk, så ryster man på hovedet. Men kapitalisterne er
ikke bekyrmede. Markedets
mekanismer
skal nok ordne sagerne. Den store hvide hånd kommer og hjælper
dem.
Vi må gøre op med markeds-fundamentalisterne, før de
ødelægger verden.
Vi må bekæmpe fundamentalisme og bogstavtro. Sandheden står
ikke i en bog. Vi når aldrig frem til et idealsamfund. Historien
stopper aldrig op. Vi får aldrig et
himmerige
på Jorden.
Men det er muligt at gøre verden lidt bedre, end den er nu. For
at kunne gå den rigtige vej må man have et kompas. Dette kompas
er troen på, at alle mennesker
blot
ved at være til har ret til mad, vand, arbejde, bolig, sundhedsforsorg
og uddannelse. Troen på, at demokrati er bedre end diktatur, ikke
fordi flertallet har ret,
men
fordi diktatorers magt altid korrumperer. Troen på, at flertalsstyret
må rette sig efter regler om mindetalsbeskyttelse og menneskerettigheder.
Denne tro kan
man
så kalde socialisme, hvis man vil. Man kan for min skyld også
kalde den noget andet, som for eksempel radikal-demokrati eller for den
sags skyld kristen
humanisme.
Det afgørende er ikke ordene, men hvad man gør.
(20. januar 2004)