Fra konvergens til kimære
For tredive år siden kunne det se ud
som om de to uforsonlige magt-
blokke var begyndt at nærme sig
hinanden. I Sovjetunionen talte
Hrusjtjov om at prioritere forbrugsgoder
frem for militært isenkram,
samtidig med at et politisk og kulturelt
tøbrud satte ind. I USA kunne
man til trods for Vietnamkrigen også
finde opmuntrende tendenser:
Borgerretslovgivningen og præsident
Johnsons stort anlagte program
for kamp mod fattigdommen.
-
Derfor begyndte mange politiske iagttagere
at tale om kon-
vergensteorien - teorien om at de to samfundssystemer
langsomt
nærmede sig hinanden og på
langt sigt ville smelte sammen. På den
måde ville tidligere modsætninger
en skønne dag blive lige så irrelevante
som modsætningerne mellem guelfer
og ghibelliner, og et nyt og
smukkere samfund ville træde frem
i både øst og vest, et samfund der
forenede det bedste af socialismen og
det borgerlige demokrati, et
samfund med social ansvarlighed, både
økonomisk og politisk demo-
krati og fuld ytringsfrihed.
-
Senere fulgte tilbageslagene. I øst
stagnation og voksende
korruption, parret med militærchauvinisme,
Brezjnevdoktrinen. I vest
Thatchers og Reagans ideologiske kamp
mod "ondskabens imperium",
samtidig med at krigen mod fattigdommen
blev forvandlet til en krig
mod de fattige.
-
Men endnu ved årsskiftet 1989-90 kunne
man et øjeblik håbe
på, at konvergensteorien alligevel
ville holde stik. De østeuropæiske
dissidenter, der førte kampen mod
det forstenede magthierarki til sejr,
ønskede for de flestes vedkommende
at forene det bedste i de to
samfundssystemer og skabe et socialt demokrati
eller en demokratisk
socialisme. Måske ville Østeuropa
på den måde kunne inspirere os i
vesten, måske ville vi finde frem
til metoder til at indføre demokratiske
tilstande, også inden for det økonomiske
område. De mest optimistiske
pegede på, at en samfundsovertagelse
af økonomien i USA og Vesteuro-
pa allerede var ved at blive indført
ad bagdøren gennem pensionskassers
og lønmodtagerfondes voksende indflydelse.
-
I dag er drømmene knust. Der blev ikke
tale om konvergens. Vi
fik ikke skabt et nyt samfund, der byggede
på de bedste træk ved de to
samfundssystemer. I stedet opstod en kimære,
et frygteligt uhyre avlet
af kapitalismens og statssocialismens
værste træk.
-
Den højtbesungne frihed, østeuropæerne
har fået, viser sig at
være friheden til at blive flået.
Levestandarden er styrtdykket. Der er
massearbejdsløshed. Den økonomiske
magt er i hænderne på mafiaen
og de multinationale. Det politiske demokrati
har vist sig at være en
narresut - der bliver alligevel regeret
med dekreter. Og det ideologiske
tomrum efter statssocialismens sammenbrud
udfyldes ikke af demokra-
tiske og socialt ansvarlige tanker, men
af antisemitisme, racisme,
chauvinisme, monarkisme og religiøs
fundamentalisme.
-
I pressen nævnes det i forbifarten,
at det "jo alligevel er
Verdensbanken og Valutafonden", der træffer
beslutningerne i Polen
eller Rusland og at Europarådet
har udtalt sin misbilligelse af det ellers
så roste "skandinaviske demokrati"
i Estland, hvor 96 procent af
befolkningen i Narva blev berøvet
stemmeretten, fordi de ikke var
racerene estere, og hvor parlamentet indsatte
en præsident, der kun
havde godt 20 procent af vælgerne
bag sig og skubbede den kandidat,
der havde fået ca. 45 procent, ud
i mørket. I Rusland stemte et overvæl-
dende flertal ved folkeafstemningen i
foråret 1991 for at bevare Sov-
jetunionen. Det var under de forudsætninger,
Jeltsin blev valgt til
delrepublikkens præsident, hvorefter
han gennemførte unionens
opløsning. At det kunne lade sig
gøre skyldes selvfølgelig det gammel-
kommunistiske kupforsøg i august,
der kom så belejligt - og var så
dilettantisk gennemført - at man
ikke kan lade være med at spørge sig
selv, om der lå mere bag det end
man umiddelbart kunne se. I hvert fald
forekommer det tankevækkende, at
kupmagerne ikke er blevet retsfor-
fulgt, mens deres offer Gorbatjov bliver
forfulgt med stadig skarpere
midler, og at Jeltsin uantastet kunne
holde taler og optræde for folke-
mængden midt under kuppet. Efter
Jeltsins overtagelse af magten er
vælgerne ikke blevet spurgt om noget
som helst. Når Jeltsin vil have
noget gennemført, udsteder han
et ukas.
-
Borgerkrig. Sult. Arbejdsløshed. Hyperinflation.
Mafia.
Kriminalitet. En voksende kløft
mellem rige og fattige. Økonomisk
magt til Verdensbanken, de store udenlandske
koncerner og indenland-
ske spekulanter og kriminelle. Politisk
magt til de bureaukrater, der har
haft magten hele tiden, men bare har udskiftet
kommissæruniformen
med vestlig habit.
-
Men ytringsfrihed har de da fået i Østeuropa.
Sådan som
ytringsfriheden nu engang er efter de
borgerligt demokratiske regler.
Anders And udkommer på russisk,
man kan købe pornoblade i Praha.
Vesttyske kæmpeforlag og engelsk-australske
pressekoncerner sætter sig
på avis- og bogmarkedet i Østeuropa.
Enhver kan frit stille sig op på en
sæbekasse og råbe op, så
længe de ikke forstyrrer den offentlige ro og
orden. Enhver kan sende manuskripter ind
til koncernerne og håbe på
at få dem offentliggjort. Enhver,
der har nogle millioner i ryggen, kan
oprette sit eget forlag eller sin egen
avis. Og hvis man ikke har nogle
millioner i ryggen, må man naturligvis
skrive det, som de rige medieejere
ønsker skal skrives. Hvorfor skulle
de betale for at udgive noget, der
strider mod deres egen kapitalistiske
overbevisning?
-
På den baggrund virker det næsten
rørende naivt, når stud.
mag. Hanne Gesang i en kronik i Information
26.10. skriver, at russerne
har svært ved at forstå indholdet
at begrebet "demokrati". "I et
demokrati kan ingen blive valgt alene
af sig selv, ingen kan udstyre sig
selv med magt til at regere, og derfor
kan ingen tilrive sig ukontrolleret
og ubegrænset magt", skriver hun.
-
Smukke ord. Men hvem har valgt Verdensbanken
eller de
multinationales bestyrelser? Hvordan har
de kunnet tilrive sig ukon-
trolleret og ubegrænset magt over
verdens økonomi? Er det fordi vi kun
bruger ordet "demokrati" som røgslør
over den kendsgerning, at vi lever
i et samfund, hvor den nøgne magt
hersker? Hvor demokrati er
defineret som retten til at vælge
mellem Tweedle-Dee og Tweedle-Dum
engang hvert fjerde år og ellers
holde kæft.
-
Samtidig med at Østeruopa har overtaget
laissez-faire kapitalis-
mens mest modbydelige træk, har
vi i Vesteuropa overtaget mange af de
mest utiltalende træk ved den hedengangne
betonsocialisme.
-
EF er den stalinistiske bureaukrats ønskedrøm.
Dekreter og
forordninger i én lind strøm,
centralisering og magtkoncentration,
omsvøbsdepartementer og uigennemskuelige
støtte- og reguleringsord-
ninger.
-
Vi taler om markedsøkonomiens nødvendighed
i Østeuropa.
Men herhjemme skal vi endelig ikke have
markedsøkonomi.
-
Tænk hvis vores landbrug for eksempel
skulle klare sig på
markedets præmisser. Eller hvis
hele vores erhvervsliv skulle klare sig
uden statens støtte og opmuntring.
Utænkeligt.
-
En liberalistisk tankegang siger, at de, der
ikke kan flyde, må
gå til bunds. Hvis vores bønder
ikke kan leve af det, de producerer, må
de så sandelig finde sig et andet
arbejde. Hvis det bedre kan betale sig
at dyrke korn i Ukraine eller få
oksekød fra Argentina, så må danske
korn- og kødproducenter enten finde
noget andet at bruge jorden til -
dyrke lægeurter eller oprette hjortefarme
- eller også må de opgive helt
og lade skoven brede sig over markerne.
Det ville måske også være
kønnere. Det er ikke noget religiøst
bud, at Danmark skal være et
landbrugsland. Hvis landbruget ikke kan
betale sig, kan man jo
nedlægge det. Så sparer vi
de penge i skat.
-
Men i stedet siger man i EF: Bønderne
skal have tilskud til
kunstgødning og gift, så
de kan pine så meget som muligt ud af jorden.
Dermed bliver udbyttet så stort,
at vi ikke kan få høsten afsat. Den skal
oplagres eller brændes af eller
ligge og rådne. Vi prøver at hjælpe på det
ved at give tilskud til at lægge
noget af jorden brak og tilskud til at pine
endnu mere ud af den tiloversblevne del
af agerjorden. Så må vi jo give
ekstra tilskud til at skaffe os af med
skidtet. Hvis vi destruerer til-
strækkelig meget af høsten,
kan vi holde priserne kunstigt oppe. Så kan
varerne ganske vist ikke konkurrere med
import fra andre lande, men
så må vi indføre importbegrænsninger,
så vi ikke risikerer at skulle ud
i noget så stygt som markedets betingelser.
-
Og det allermest groteske er, at bønder,
der har sugerøret helt
ned i bunden af statskassen og ikke kunne
overleve en eftermiddag uden
kunstigt åndedræt af skattepenge
fra os andre, opfatter sig selv som
liberalister og taler med foragt om de
nassere, der får socialhjælp, bare
fordi de er blevet arbejdsløse.
-
I Rusland er landbrugets udbytte pr. hektar
lige så stort som i
Vesteruopa. Det kunne blive større
på f.eks. den ukrainske sortjord,
uden at man behøvede at forgifte
jorden. Men en stor del af høsten
rådner op på markerne eller
går til på vejen ind til byerne, fordi infra-
strukturen er elendig. Der mangler jernbaner
og veje. Hvis EF ville
bruge landbrugsstøttepengene til
noget fornuftigt, kunne man udbygge
infrastrukturen i Østeuropa og
producere korn der, hvor kornhøsten
giver størst udbytte i stedet for
at forsøge at pine så meget som muligt
ud af dårligere egnet jord i Vesteuropa.
Rusland kunne let blive
korneksportør i stedet for kornimportør.
-
Det såkaldte "erhvervsliv" forgyldes
af regeringen - med
skatteydernes penge. Det påstås
til hudløshed, at det er nødvendigt af
hensyn til vores konkurrenceevne. Og for
beskæftigelsens skyld.
-
Men jo mere erhvervslivet forgyldes, jo mere
indfører man
modernisering og automatisering, der skubber
endnu flere ud i arbejds-
løshed. Og Danmarks konkurrenceevne
er allerede helt i top. Vi ligger
på højde med lande som Taiwan
og Sydkorea, der traditionelt har haft
en glimrende konkurrenceevne, fordi lønnen
er lav og ingen får lov til
at modsige magthaverne.
-
Selv erhvervslivets ledere siger i dag, at
de ikke rigtig kan ønske
sig mere. Andet end et større hjemmemarked.
Som de jo har svært ved
at få, fordi de penge, folk skulle
købe varerne for, er blevet brugt til
subsidier til samme erhvervsliv.
-
Hvis jeg må komme med et beskedent forslag
til, hvordan
erhvervslivet kan få endnu bedre
konkurrenceevne, lyder det således:
Skær topledernes løn ned.
Der er ingen, der siger, vi konkurrerer bedre,
fordi danske topledere mæsker sig
i millionløn. Hvis vores ledere boede
på usle tagkamre uden varme, ville
de blive på kontoret en større del af
dagen og få noget mere arbejde fra
hånden.
-
I dag er det sådan, at hvis en topleder
har dummet sig til-
strækkelig meget, afskediges han
med et gyldent håndtryk på nogle
millioner. Så kan det jo næsten
betale sig at sætte andre menneskers
penge over styr. Pokker skulle da arbejde
livet igennem, hvis man kunne
tage på fisketur og ligge i en hængekøje
resten af livet og bare lytte efter
checkenes regelmæssige bump gennem
brevsprækken. Hvis toplederne
fik at vide, at ethvert fejltrin betød,
de faldt ned mellem roterende knive,
skulle de nok holde sig mere på
mærkerne. Og så kunne pengene fra de
gyldne håndtryk bruges til noget
andet. Man kunne ansætte en halv snes
mennesker for en enkelt forsikringsdirektørs
dummernik-præmie.
-
Bureaukratiseringen og statens tilskud til
underskudsfore-
tagender er altså den udvækst
på kimæren, vi har fælles med Brejznevs
stagnationspolitik.
-
En anden er stikker- og stasi-mentaliteten.
Hjemmeværnet
aflægger rapport om borgernes formodede
sindelag. Hvis man tillader
sig at mene noget andet end det, magthaverne
ønsker man skal mene,
risikerer man at blive anklaget for så
mystiske begreber som "påvirk-
ningsagentvirksomhed" eller "disinformation".
For en halv snes år siden
lykkedes det som bekendt den daværende
socialdemokratiske justitsmi-
nister at stemple forsøg på
at påvirke meningsdannelsen, altså deltagelse
i den offentlige debat, som en form for
spionage. Indtil da havde
"spionage" været defineret som "ulovlig
udforskning og overdragelse af
statslige, industrielle eller især
militære hemmeligheder", men nu kunne
enhver anvendelse af ytringsfriheden straffes.
At regeringen i april 1982
undlod at følge denne nyskabelse
op, betyder ikke, at det ikke vil kunne
lade sig gøre. Der er skabt præcedens
for, at man i enhver given
situation kan spærre dissidenter
inde. Og det er her vigtigt at under-
strege, at ytringsfrihed ikke kan måles
på jasigernes og rygklappernes
ret til at ytre sig. Et samfund kan altid
kun bedømmes ud fra, hvordan
det behandler sine modstandere. Tilhængerne
bliver jo behandlet pænt
i selv de værste samfund.
-
I Østeruopa har man forlangt det hemmelige
politis arkiver
åbnet. Herhjemme er PET's og de
forskellige meldekorps' arkiver
hermetisk tillukkede. Og ikke engang faguddannede
historikere har
adgang til f.eks. arkiverne fra besættelsestiden.
Noli me tangere, siger
efterretningsvæsenet. Og de danske
stasier, hjemmeværnets snagere og
kiggere, går frit rundt mellem os
og bliver formodentlig ved med at
melde og rapportere. Også denne
artikel havner i et charteque. Og selv
om man ikke bruger lejre eller fængsler,
har man jo andre metoder.
Døre kan lukkes i for de formastelige
på en absolut effektiv måde, uden
at man ligefrem behøver lægge
nogen i jern.
I den græske mytologi blev Kimæren
dræbt af Bellerofontes med et
lansestød. Hvem kan gøre
det af med den vanskabning af betontænk-
ning, racisme og afstumpet griskhed, der
i dag hersker over både Øst-
og Vesteuropa?
-
I sin nye bog "Det nye Stor-Tyskland" skriver
Jan Myrdal, at
han ikke er tilhænger af det indirekte,
parlamentariske demokrati, men
ønsker et åbent repræsentativt
demokrati, hvor "folket holder tommel-
fingrene direkte på øjeæblet
af sine repræsentanter".
-
"Desværre forklarer han ikke hvordan
dette skal opnås. Må vi
bede om en brugsanvisning, tak!" vrisser
Jakob Andersen i Ekstrabladet
26.10.
-
Men det var netop betonideologiernes fejl,
at de troede, der
fandtes en brugsanvisning på livet.
At man bare skulle rette sig efter de
trykte anvisninger, så gik alt godt.
Vi fødes nøgne, og vi finder først ud
af livet ved at leve det. Der er ingen
facitliste til historien. Historien sker
og udfolder sig.
-
Der er ikke noget mål, vi er på
vej frem til. Det eneste mål, der
venter det enkelte menneske, er døden.
Livet er den vej, vi går ad.
-
Som verden ser ud i dag, forekommer den eneste
anstændige
holdning mig at være rebellens.
At sige til magthaverne det, Lucifer
sagde til Jahve: Non serviam. Jeg vil
ikke tjene.
-
En anarkistisk holdning, måske. Man
kan ikke fremlægge
utopier og brugsanvisninger. Men man kan
sige: Her vil jeg ikke være
med. Det må vi lave anderledes.
-
Udgangspunktet må være en klippefast
overbevisning om, at
"samfund" betyder "et liv sammen" og ikke
"alles kamp mod alle". At et
samfund har pligt til at hjælpe
de svage, til at give alle lige muligheder,
til at gøre beslutningsprocesserne
gennemskuelige og tillade alle at være
med at til bestemme over deres eget liv.
At kampen mod racisme og
undertrykkelse af enhver art er afgørende
for, at vi kan skabe et menne-
skeværdigt samfund. At menneskene
kun er én af de mange arter, der
deler denne klode, og at vækst på
bekostning af det næringsgrundlag,
kloden giver for vækst, er absurd.
At vækst må være organisk og cyklisk
og ikke svulstens uhæmmede vækst.
At vi ikke kun indgår i et samfund
af mennesker, men et samfund, der omfatter
alle arter, hvor den enkelte
arts frie udfoldelse er betinget af alle
arters frie udfoldelse.
-
Politisk kamp bliver derfor hele tiden en
kamp om den retning,
vi bevæger os i - ikke om fjerne
eller utopiske byer ved vejens ende. Man
kan ikke give en brugsanvisning på
et idealsamfund. Men man kan tage
kampen op mod den skællede drage,
der ligger tungt over verden nu.
Som Brecht sagde, kan den, der befinder
sig i et brændende hus, ikke
spilde sin tid med overvejelser om vejret
udenfor. Han springer.