Arne Herløv
Petersen
Om anvendelsen af lepidopteromanti i tidlig eposisk
shamanisme
Inden for de fleste shamanistiske
trossystemer forekommer særlige ritualer, hvor shamanen tager varsler af
naturfænomener som skyer eller offerdyrs indvolde. Blandt de mere specielle
former for spådomskunst, der er beskrevet i litteraturen, er onychomanti eller
kunsten at tage varsler af solens genspejling i et lille barns fingernegle,
skatharomanti, hvor en billes spor, når den kravler hen over et mordoffers
grav, fortæller morderens navn, og kephalomanti, hvor man afbrænder trækul på
hovedet af et æsel, mens man messer de mistænktes navne. Når der opstår en
knitrende lyd i det brændende trækul, er det tegn på, at man er nået frem til
navnet på den skyldige.
Inden
for tidlig eposisk shamanisme anvendtes hovedsagelig lepidopteromanti eller
kunsten at tage varsler af mønstrene på sommerfuglenes vinger.
Det
er kun den eposiske rapssommerfugl Pontia calligraphica, der kan anvendes til
dette formål, da tegningerne på dens vinger ganske tydeligt består af eposiske
skrifttegn.
Dette
forhold har givet anledning til mange myter om det guddommelige forhold mellem
sommerfugle og skriftsprog, og arkæologen Vilhelm Storgaard, der deltog i Eiler
Myginds ekspedition til Eposien i trediverne, så heri et klart bevis på det
guddommelige forsyn. Der var for Storgaard ingen tvivl om, at Gud havde skabt
sommerfuglene således, at de bestandig kunne minde eposikerne om skriftens
evige gyldighed.[1]
Et
yndet motiv på eposiske lerkar er ”de tre sommerfugle” – tre eksemplarer af
Pontia calligraphica, der engang satte sig ved siden af hinanden på den
eposiske høvding Qymyl Zhars sengestolpe, hvor de dannede ordet ”qw’à”, der på
eposisk betyder ”gud” eller ”herre”, og dermed fik høvdingen til at lade hele
sit folk konvertere til Islam. [Se Figur 1].
Herefter
ophørte brugen af sommerfugle til spådomskunst. I stedet anså man nu
sommerfugleflokkene for bevægelige digte. Når sommerfuglene satte sig ned ved
siden af hinanden, skyndte folk sig at notere de ord, der derved dannedes, og
en særlig klasse af litteraturkyndige fortolkede derefter den dybere mening i
de frembragte sætninger for folket. Særlig kyndige eksperter kunne endda aflæse
de bevægelige tekster, der dannedes af sommerfuglene, når de fløj ud og ind
mellem hinanden til blomstrende planter. Disse tredimensionale, mobile digte
kunne sidst på sommeren udvikle sig til hele episke fortællinger, der netop på
grund af deres flygtige karakter blev særlig værdsat. En eposisk litterat kunne
sætte sig på en bakke og følge sommerfuglenes flugt dagen igennem og om aftenen
gå hjem, beriget af en kunstnerisk oplevelse, der kan sammenlignes med
oplevelsen ved at læse en god bog eller se en film. Ikke blot skrifttegnene i
sig selv havde betydning, men også den hastighed, hvormed de flaksede frem og
forsvandt igen, afstanden mellem de enkelte sommerfugle, flyveretningen og
lysets og vejrets skiften. Det siger sig selv, at det dybeste indhold i disse
flyvende dramaer ikke kan forklares med ord, men netop kun ved hjælp af
flagrende sommerfuglevinger.
[1] Da den yngste af ekspeditionens deltagere, Conrad Schauern, indvendte, at det jo også kunne tænkes, at eposikerne havde lavet deres skrifttegn efter mønstrene på sommerfuglenes vinger, slog Storgaard ham i hovedet med Jesper Brochmands Huspostil.