Lars Bukdahl
debuterede som 17-årig gymnasieelev med en kronik i Politiken 28.8. 1985, der
hed "Guds egne neonlygter".
Den begynder med en
slags programerklæring eller opskrift på succes. At være anmelder er efter
dette program ikke at vurdere litteratur, men at anbringe sig selv i en
magtposition på en ”førende” avis. Det kommer man til ved at trampe hen over
andres lig og i særdeleshed ved at nedgøre og spytte på dem, der har hjulpet en
op.
Denne opskrift har Bukdahl fulgt slavisk lige siden:
I andet afsnit af
kronikken smider den feterede anmelder og digter al denne forlorne succes fra
sig for at dyrke sin have. Så langt i programmet er Bukdahl ikke nået endnu,
men vi kan jo håbe på, at det vil komme:
Guds egne
neonlygter
I en københavnsk
taglejlighed sad den kendte maler og digter Pop Himmelblå og ventede på
inspirationen, mens han røg dagens tredje pakke Gauloises
Pop havde på få
uger skabt sig et navn i dansk kulturliv (dvs. københavnsk kulturliv, men det
siger jo sig selv).
Starten havde været
en udstilling på det anerkendte galleri Merde midt i City, hvor Pop havde vist
en række lærreder af Københavns Borgerrepræsentation malet helt grønne og i
gang med at lave de mest unævnelige ting med hinanden. Udstillingen fik
overstrømmende positive anmeldelser i alle de aviser, som betød noget. Og trods
Pops ublu priser blev alle billederne forholdsvis hurtigt solgt.
To dage senere
udgav det anerkendte lyrikforlag Lort en digtsamling af Pop, som var betitlet
Neonnattens fortvivlede Englesang, og som var på 80 sider og kostede 103
kroner.
Digtene udtrykte
billedrigt og ekspressivt Pops generations vrede og skønhedsbegær, NfE
indeholdt en rendestenens ophøjede æstetik. Sådan omtalte forlaget bogen på
bagklappen. Den fik overstrømmende positive anmeldelser i alle de aviser, som
betød noget, og halvdelen af oplaget blev solgt (hvilket lyrik-skrivende læsere
vil vide er meget for en digtsamling).
Næste dag var der
et forsideinterview med Pop i den førende morgenavis' anden del. Overskriften
lød: Alle de andre skriver noget pis. Længere inde i avisen, i kroniken,
formulerede Pop en ny generations poetik, hvis kernesætning var: Et godt digt
skal være som et gammelt, beskidt maltbolsje fuld af lommeuld.
Det næste par dage
blev Pop behørigt omtalt og interviewet i alle medier. I TV gav han en elsket
studievært fingeren, hvad der fik studieværten til at skrive en kronik i den
førende morgenavis om, at han skam sagtens forstod Pop.
Kort efter sin
TV-optræden holdt Pop endnu en udstilling. Denne gang havde han malet landets
ministre helt røde (hvad de bestemt ikke var i forvejen) og i gang med at lave
de mest unævnelige ting med hinanden. Udstillingen fik overstrømmende positive
anmeldelser i alle de aviser, der betød noget. På åbningsdagen var der på
fremtrædende plads i den førende formiddagsavis et digt til Pops ære skrevet af
en af Pops kolleger.
Alle Pops malerier
blev solgt på en time. Galleriejeren Hans Hip skrev en kronik til den førende
morgenavis, hvor han tolkede Pops billeder som en hel generations svar til de
gamle højre- og venstreorienterede, som sad på magten.
En uge efter
åbningen af sin nye udstilling udgav Pop sin anden digtsamling; Englenes
Neonøjne Lyset Ud i Natten, den var på 18 sider og kostede 85 kroner.
Digtsamlingen havde samme temaer og emner som hans første digtsamling. Den fik
overstrømmende positive anmeldelser i alle de aviser, der betød noget.
Næste dag blev han
ansat som lyrikanmelder på den førende morgenavis og TV-anmelder på den førende
formiddagsavis. Han startede med totalt at nedgøre den gamle kollega, som havde
skrevet et hyldestdigt til ham og kalde en elsket dansk TV-serie noget
forbandet lort.
Det var to dage
efter denne anmeldelse, at Pop sad i sin nyindrettede, indendørsarkitektoniske,
totalt spejlbesatte taglejlighed og ledte efter den forbandede inspiration.
Hvad i alverden skulle han lave? Han havde fået en masse digtsamlinger til
anmeldelse, men han fostod ikke det halve af hvad der stod. Og han gad ikke se
TV, det havde han allerede skrevet to TV-anmeldelser om, men det kunne hun jo
ikke blive ved med.
En ny digtsamlig
havde han heller ikke kræfter til, det var begrænset, hvor mange digte man
kunne presse ud af neonnætter og englevinger. Han var begyndt på et lærred af
kongehuset malet helt blå og i gang med at lave de mest unævnelige ting med
hinanden, men så var han kommet i tanke om, at hans galleri stod på meget god
fod med samme hus.
Lige nu overvejede
han en tidlig død ligesom Shelley, som han havde læst et digt af i gymnasiet.
Men han var ikke så fascineret af døden, som hans digte lod ane. Hvad skulle
han give sig til? Okay, han kunne gå ned i café Blod, men der var sateme så
mange narrehoveder, tænkte han, Og med hans udseende (skakternet hanekam og
garderuniform) kunne han næppe komme ind i en almindelig bodega.
Pop tændte sig
endnu en Gauloise og kiggede ud på, hvad han i digtet Mine Englevinger Vokser I
Neonskæret havde kaldt Guds egne neonlygter. Og da indtraf der Pop Halleluja en
fantastisk hændelse. der kom til at ændre hsns liv.
Pludselig sad der
en gejst, et spøgelse i Pops umagelige men smarte, sorte læderstol. Det var
forfatteren og franskmanden Francois de Voltaire, som levede fra 1694 til 1778.
Han sad i slåbrok og pudret paryk og kiggede venligt på Pop. 'Godaften', sagde
han på velklingende københavnsk. Voltaire talte ellers fransk, men hans gode
ven og diskussionspartner i Elysium, Ludvig Holberg, havde lært ham danernes
sprog. Pops hanekam strittede lidt mere end sædvanlig, og hans øjne var mindst
lige så store som SAS-hotellet. Godt nok var han ikke klar over, at gejsten var
Voltaire, men han kunne dog på Voltaires let gennemsigtige fremtoning se, at
det drejede sig om et supernaturelt fænomen.
'Mit navn er
Voltaire', sagde Voltaire. 'Jeg levede i 1700-tallet og var datidens største
forfatter. Jeg skrev satire, national-eposer, pornografi, fortællinger,
tragedier, you name it, som I siger i dag. Jeg blev endda landsforvist ligesom
Deres landsmand P. A. Heiberg. Men inden min død opnåede jeg, eller rettere min
buste, at blive bekranset på Theatre Francais. Som De ser unge kollega, jeg har
min forfatterære i orden.'
Pop var stadig i
rimelig grad overrasket over, at have et rationalistisk spøgelse inden for sine
fire smarte vægge, men han fik dog fremstammet: 'Ja, jeg tror nok, jeg har hørt
om dig i - skolen.'
'Ja, jeg tænkte det
nok', tordnede Voltaire med en sådan kraft, at bankdirektøren i lejligheden
nedenunder fandt det nødvendigt at banke i loftet. 'Hørt om mig, Iæst om mig
har de fleste, men læst mig har de færreste, læst Zaide, Henriaden, Siecle de
Louis
XIV, La Pucelle,
Candide, ikke alle lige gode bøger, men alle (i al beskedenhed) præget af ånd.
Og hvor finder man noget sådant i dag? De er jo forfatter, unge mand, har De
ikke skrevet nogle åndfulde bøger?'
Overrumplet af et
så direkte spørgsmål nævnte Pop hurtigt titlerne på sine to digtsamlinger. 'Det
er lyrik, ikke sandt?' Pop måtte svare bekræftende. 'Jamen lyrik, det er jo
ikke andet end følelser. Bevares, de kan skam vare ægte nok, følelserne, jeg
skal da ikke påstå andet. Men føtelser er da vel netop kendetegnet ved ikke at
have noget med den åndelige produktion at gøre' fastslog den afdøde herre til
Ferney, mens han understregende satte en finger mod sin paryk, så pudderet stod
i en mindre sky ud derfra. 'Af en gejst at være er han nu forbløffende
levende”, tænkte Pop i sit stille digtersind.
Men inden han havde
fået tænkt tanken færdig, overfaldt Voltaire ham med endnu et spørgsmål:
'Jamen, så må De da for (fransk bandeord) have Iæst værker af ånd, eller hvad?'
Da Voltaire ikke regnede digtsamlinger til åndfulde værker og det eneste han i
de seneste år havde læst foruden den førende formiddagsavis var sådanne, måtte
han svare benægtende.
'Ja ja, sådan er
verden nu', begyndte Voltaire en længere samtids-kritisk udladning. 'Der er
ingen interesse for sammenhæng, ideer, ånd, FORNUFT. Alt det der i fordums tid
forbedrede oplysning og velfærd, det er out. Ja, såvidt jeg har forstået,
interesserer ikke engang filosofferne sig for det, andet end som en
fejltagelse. Og hvad er så kommet i stedet, unge digter? Det er overfladiskhed,
billige effekter, følelser. lyrik. ROMANTIK. Alt det der er fundet på, for at
vi ikke akal blive klogere, mere oplyste.
Hvad er det de
kalder det, tendensen? Er det neon eller er det postmodernisme? Det kan jeg
sørme ikke huske, men som De kan here har jeg gjort min reaearch. Det
interesserer mig meget, alt det ber neon og romantik. I min tid og et stykke
tid efter havde vi også den slags pjat. Det var en forvirret nar Rousseau, som
fundt på det. Dengang var det bare et træ, de forelskede sig i og ville beholde
uændret, nu er det jo et reklameskilt og en neonengel de elsker. Og sig selv,
selvfølgelig. Jeg har jo bemærket alle de spejle, der er allevegne, næsten alle
kombineret med det her post-modernisme eller neon. Så når folk betragter sig
selv, ser de yderst oplyste ud. Og hele pointen er vel, at det er de ikke. Men
Da kan nå det endnu, unge mand, hvis De bare ser på nogle smukke billeder
(dette blev sagt med et blik til Pops uafsluttede kongehusmaleri), læser nogle
gode og åndfulde bøger og fremfor alt dyrker Deres have, ja, vi skal dyrke
vores have.'
EFTER DENNE
opfordring forsvandt Voltaire fra Pops sorte stol. Pop sad et lille stykke tid
og kiggede på stolen. Så vendte han blikket mod de himmelske neonlygter. Og der
sad den unge digter hele natten og betragtede stjernehimmelen.
Næste morgen var
stjernerne i Pops øjne, for nu at bruge et poetisk udtryk
der
ellers ligger denne histories fortæller fjernt. Han rejste sig fra
sit skrivebord, gik beslutsomt hen til sin pink knaptelefon og tastede nummeret
på sin bror Knud Hansen (Pops virkelige navn var Ole Hansen), som var landmand
på Fyn. Pop spurgte Knud, om del var okay, han lige kom forbi. Det mente Knud
var helt okay. Pop tog hurtigt sin grønne læderjakke på, løb ned i sin
grøn-gule Mercedes og kørte til Fyn.
Udenfor
Knuds gård kørte han to høner ned. Knud, hans kone Else, deres to børn, Knud
jr. og Mette og deres hund, Else jr., kom ud for at byde Pop velkommen. Pop gav
Knud og Else hånden og klappede Knud jr., Mette og Else jr. på hovedet. Til
frokost fik de nedkørte høner og fynsk øl. Pop fortalte at han havde noget
vigtigt at tale med Knud om. Så da de havde spist færdig, lod Else. Knud jr.,
Mette og Else jr. Pop og Knud alene i spisestuen. Pop forklarede Knud, at han
havde haft en vision og nu havde brug for en masse frugtbar jord og nogle dyr,
lidt køer og grise og sådan. Kunne Knud ikke skaffe ham det? Knud var ikke
digter, han stemte på Venstre og var meget materialistisk stemt, så han spurgte
sin bror, hvor meget han var parat til at betale for del hele. Pop, der jo
havde tjent rimeligt på sit maleri og sine digte, tilbød et femcifret beløb.
Knud slog straks til.
VED AFTENSTIDE
ankom Pop til hovedstaden med to store lejede lastbiler, den ene fuld af jord,
den anden fuld af dyr. Han havde betalt flyttefirmaet Flemming Flyt til at
flytte hele
molevitten
op i sin store taglejlighed. Efter mange timers sved og Grøn Tuborg fik
Flemming Flyttemand det hele flyttet på plads. Pop sov fredfyldt oven på jorden (og ved siden af dyrenet hele natten.
Om morgenen gik han
ned I en af Københavns små gader, hvor det vrimler med antikvariater og opkøbte
to antikvariaters hele beholdning af rimeligt gode og åndfulde bøger (og til
sin have en havebog fra 1949), i alt cirka 50.000 bind. Efter at have anbragt
dette bibliotek ved siden af sin have, gik han ned til byens førende
auktionsfirma, Orange-Olsen og søn, og købte fem malerier af gode malere, som
ikke vor in.
DA DISSE billeder
var anbragt, levede Pop lykkeligt til sine dages ende. Når gamle boheme- og
kunstnervenner i krise kom og spurgte ham, hvad de i alverden skulle lave,
svarede han dem altid med gamle Voltaire: ’Vi skal dyrke vor have.'
LARS BUKDAHL